Tuesday, December 29, 2009

Menyalahguna Amanah Simati -Tanah Wakaf

Isu tanah wakaf menjadi isu yang besar yang meletup-letup waktu terkini.

Dari tanah wakaf yang cuba diambilbalik untuk tujuan komersil di Pasir Panjang Pulau Pinang ke Tanah Perkuburan Islam di Batu Tiga Shah Alam yang "dirampas" secara menanam mayat bukan Islam di Selangor hingga ke penjualan Tanah Wakaf di Kelantan, negeri Serambi Mekah!

Lebih menyedihkan Tanah Wakaf yang diamanahkan oleh simati dijual pula oleh anak syarikat Kerajaan Negeri Kelantan demi sekelumit keuntungan dunia.

Awal 2008 selepas PRU12 saya diberitakan bahawa penjawat awam di Kelantan "senang hati" kerana kerajaan Negeri kononya tidak campur tangan dalam pentadbiran Kerajaaan Negeri...soalnya betulkah penyataan tersebut?

Rupanya senang hati kerana bersekongkol menjual tanah wakaf yang dalam bidang kuasa Majlis Perbadaran Kota Bharu.

Padanlah ada waris terdekat TGNA yang tak ada kerja dah boleh beli kereta mewah jenama Honda ! Ada pula yang menjadikan tiket YB si abang sebagai tiket Ringgit Ka-sorga dengan membina rumah banglo mewah bewarna hijau di kampong di Kelantan.

Rupanya kemewahan melimpah ruah untuk anak-ipar-duai dan keluarag sebaik sahaja bergelar YB.

Menangislah orang Islam yang mewakafkan tanahnya untuk tujuan mendirikan masjid...nampaknya ulamak akhir zaman rupanya ular dalam semak!

No comments: