Saturday, April 16, 2011

Pilihanraya Sarawak- "Bujang Berani" balik Rumah Panjang

Bujang Berani adalah pahlawan Sarawak. Di zaman dulu, setelah habis operasi "ngayau" di mana mereka berperang, menetak dan memenggal kepala musuh, Bujang Berani akan balik ke rumah panjang mereka.

Di sini bermula lah adat membasuh sial dan seterusnya menari  dan menyalai kepala musuh dan menari lagi sehingga ke pagi!.

Upacara membasuh sial

Satu dulang besar yang diperbuat daripada kayu keras, seperti kayu belian atau kayu jati akan ditempatkan di atas tangga rumah panjang tersebut. Didalam dulang itu juga disimpan batu yang digunakan oleh kaum wanita semasa mereka mandi di sungai untuk membuang kekotoran yang melekat dibadan. Sebiji batu “Pelaga” iaitu batu yang digunakan oleh suku kaum Dayak Iban membuat perhiasan wanita zaman dahulu dan ia juga disimpan air kira satu pertiga didalam dulang tersebut.

Maksud menyimpan batu didalam dulang itu ialah supaya membayangkan roh semua pahlawan perang yang balik “Ngayau” itu akan bersih daripada sial atau semua perkara yang buruk. Maksud batu “Pelaga” itu ialah supaya masa hadapan pahlawan perang itu akan bertambah baik dan ibaratkan kilauan cahaya batu “Pelaga” tersebut. Maksud air didalam dulang itu ialah supaya ia membersihkan segala dosa yang telah mereka lakukan dan mereka akan tinggal dengan aman damai, dan maksud semua barang itu mesti dimasukkan didalam dulang yang digunakan untuk membuat benang tenunan ialah supaya semangat dan roh pahlawan perang itu diibaratkan seperti mati dilahirkan semula selepas peristiwa itu

Setiap pahlawan Bujang Berani akan membasuh kaki di dalam dulang sebelum menjejak kaki ke rumah panjang. Setelah memasukkan tapak kaki didalam dulang tersebut, maka semua “Bujang Berani” terus menyepak kepala tangga (kerana pada zaman dahulu tangga rumah panjang suku kaum Dayak Iban ialah diperbuat daripada sebatang kayu bulat yang dibuat gigi dijadikan tangga) dan sebab mereka mesti menyepak kepala tangga itu ialah dengan doa agar mereka dipanjangkan umur dan tidak mudah dimakan sumpah atau badi daripada kepala musuh yang mereka baru perolehi dalam espedisi “Ngayau” itu.

Tarian Ngajat dan Naku Antu Pala
Tarian Ngajat

Apabila mereka masuk ke dalam rumah panjang tersebut, semua “Bujang Berani” terus mengayakan tarian yang dinamakan “Berayah”, iaitu tarian khas untuk pahlawan perang yang telah berjaya memenggal kepala musuh dan seterusnya mereka juga akan menarikan tarian “Ngajat”.

Sementara itu kaum isteri yang membawa bersama mereka kepala musuh akan mengayakan tarian khas yang dinamakan “Naku Antu Pala” iaitu tarian untuk membawa kepala musuh berjalan didalam rumah panjang, iaitu berjalan selangkah dua dan seterusnya berpusing ke kiri dan kekanan sambil menyebut perkataan “Uha.. Ha.. Hoi…Oi” sepanjang malam tersebut sehingga pagi mengikuti aturcara majlis.

Tanda kesyukuran dan menyalai kepala musuh (bedilang)


Semua penduduk rumah panjang tersebut terus merayakan upacara keramaian tanda kesyukuran ke atas kejayaan “Bujang Berani” itu balik daripada espedisi “Ngayau”. Semua pahlawan perang yang terlibat dalam espedisi “Ngayau” itu terus berkumpul di ruang tamu “Tuai Kayau” dan seterusnya dihayunkan ayam diatas kepala mereka oleh “Tuai Kayau” sambil mendoakan mereka akan selamat sejahtera sepanjang hayat nanti. Ayam itu terus disembelih oleh “Tuai Kayau” dan kemudian darah ayam itu disapu pada bulu ayam sereta dicecah didahi semua pahlawan perang tersebut dan juga diatas kepala musuh yang telah dipenggal yang mereka bawa bersama, supaya roh kepala musuh itu tidak menggangu kehidupan mereka di masa akan datang atau membawa sial kepada mereka yang tinggal di rumah panjang tersebut.


Kepala musuh it terus disalai oleh mereka diatas satu dulang khas yang dipanggil “Bedilang” iaitu tempat yang dijadikan dapur sebagai tempat mereka membakar kayu untk menyalai kepala musuh itu. Tempat mereka menyalai kepala musuh itu ialah di ruang tamu “Tuai Kayau” yang dipanggil “Tampun”, iaitu dimana kepala musuh itu dikumpulkan dan diikat rapi dengan rotan.


kepala yang telah dipenggal dan disalai

Berita yang saya terima dari MyKMU mengatakan 61 dari 71 kerusi sudah dimenangi BN

Berita tak rsmi disini

N.30 Saribas, Peti Undi Kg Manggut: BN=189, PKR=96, Undi Rosak=1. BN MENANG MAJORITTI 93 UNDI




N.57 Belaga, Keseluruhan setakat peti undi yang dikira: BN=2850, PKR=258, SNAP=250, Bebas=322, Bebas=20, Bebas=35. BN MENANG MAJORITI 2,592 UNDI.



N.36 Semop, Keseluruhan setakat peti undi yang telah dikira: BN=3546, PKR=538, Bebas=324. BN MENANG MAJORITI 3,008 UNDI.



N.57 Belaga, Peti Undi Uma Daro/Kelap: BN=250, PKR=40, SNAP=3, BEBAS=10, BEBAS=2, BEBAS=2. Undi Rosak=2. BN MENANG MAJORITI 210 UNDI



N.57 Belaga, Peti Undi Sekapan Piit: BN=134, PKR=0, SNAP=0, BEBA=0, BEBAS=0, BEBAS=0. Undi Rosak=1. BN MENANG MAJORITI 133 UNDI.



N.30 Saribas, Peti Undi Engkaras: BN=101, PKR=37, Undi Rosak=0. BN MENANG MAJORITTI 64 UNDI



N.70 Ba’kelalan, Peti Undi Long Tengoa (kawasan hitam): BN MENANG MAJORITI 22 UNDI.



N.36 Semop, Keseluruhan setakat peti undi yang telah dikira: BN=2972, PKR=454, Bebas=274. BN MENANG MAJORITI 2,518 UNDI.



N.30 Saribas, Peti Undi Sabar: BN=83, PKR=7, Undi Rosak=1. BN MENANG MAJORITTI 76 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Belasau: BN=57, PKR=14, Undi Rosak=0. BN MENANG MAJORITTI 43 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Jerai: BN=76, PKR=17, Undi Rosak=0. BN MENANG MAJORITTI 59 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Seremban: BN=143, PKR=25, Undi Rosak=2. BN MENANG MAJORITTI 118 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Belingan: BN=101, PKR=55, Undi Rosak=2. BN MENANG MAJORITTI 46 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Serembang: BN=141, PKR=65, Undi Rosak=1. BN MENANG MAJORITTI 76 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Dit Hulu: BN=80, PKR=39, Undi Rosak=0. BN MENANG MAJORITTI 41 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Dit: BN=113, PKR=75, Undi Rosak=6. BN MENANG MAJORITTI 38 UNDI



N.30 Saribas, Peti Undi Buda: BN=122, PKR=51, Undi Rosak=0. BN MENANG MAJORITTI 71 UNDI



N.53 Kakus,Peti Undi Rumah Panjang Wilson Blue: BN=72, PKR=23, Bebas=6, PCM=1, Undi Rosak=1. BN MENANG MAJORITI 49 UNDI


Kepala siapakah sudah dipenggal?

Sumber

http://ceritaanaksarawak.blogspot.com/
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=108383192579075&set=o.194098243939021&type=1&ref=nf



No comments: