Saturday, April 16, 2011

Nak menari Ngajat dan Naku Antu Pala! -UPDATE

Sarawak menang 2/3 majoriti di DUN Sarawak. Semua ketua parti komponen BN(PBB, PRS)  kecuali SUPP menang.

George Chan, Timbalan Ketua Menteri 1 Sarawak dan juga presiden SUPP  yang gugur di Piasau, Miri telah dijangka memandangkan pengundi Cina yang terlebih dimanja dari segi pembahagian ekonomi, peluang pekerjaan, pembahagian kuasa dalam politik   dan sebagainya tidak  akan mengenang segala jasa dan performance pemimpin Cina. Yang penting  agenda mereka menaikkan The Yellow Rajjah Dinasti dan DAP mesti ditegakkan.

Lagipon George Chan adalah besan kepada Tan Sri Taib Mahmud. Menumbangkan George Chan samalah seperti mencubit peha kiri Tan Sri Taib Mahmud!

Sentimen pengundi muda dan pertengahan umur  di Miri dan Bintulu mahukan kuasa yang boleh bersuara bagi mengimbangkan kedudukan parti komponen BN yang ada di Sarawak.

Namun mereka lupa dalam percaturan untuk mengimbangkan "suara rakyat" mereka telah menaikkan hantu DAP.




Mungkin selepas ini perlu ada pembersihan dalam kabinet Sarawak. Seperti juga di "Malaya", jika semua pemimpin Cina dalam parti komponen BN ditolak maka kerajaan negeri perlu bersedia untuk memerintah tanpa representasi kaum tersebut.

Ini penting kerana pengajaran ini akan mengajar mereka bahawa dalam keterujaan mereka nak menaikkan dinasti The Yellow Rajjah dan DAP mereka perlu belajar pembahagian kuasa politik. Orang pribumi di Sarawak dan juga di Malaya sudah lama toleran dengan mereka.

Kali ini kotakan kata bagai di gendang dipalu. Semoga tarian Ngajat dan Naku Antu Pala bisa untuk membuang sial badi kepala yang sudah dipenggal dalam operasi "ngayau" sewaktu pilihanraya!

1 comment:

Yazeed Muhammad said...

Jangan berlembut lagi
Jangan beri muka lagi
Jangan dipujuk lagi
Jsngan diumpan janji lagi
Jangan didengar suaranya lagi.

Pimpinan kita tidak pernah jemu meyakinkan mereka sehingga memberikan pelbagai imbuhan mengalahkan kaum peribumi sendiri semata2 mahukan sokongan dan undi mereka namun kita secara berterusan ditipu dan ditikam dari belakang.

Biar apa kata mereka nanti bila kita sedikit meminggirkan kaum ini kerana segala tindak tanduk mereka telahpun dinota sejarahkan selama ini dan biarkan mereka menyemak dan mentelaah sejarah tersebut.

Mulakanlah dari sekarang! Kaum peribumi dan yang sewaktu dengannya harus diberi tumpuan sepenuhnya selepas ini.

Kepada pimpinan kita,bukalah mata luas2.Berapa ratus juta yang telah anda taburkan untuk mereka ibarat mencurah garam di laut.