Thursday, September 17, 2009

tanah wakaf di Pulau Pinang

Macam macam yang berlaku diakhir zaman ini. Maklumlah Pulau Mutiara tanahnya sedikit, apa-apa yang diamanahkan oleh simati pula sanggup dikhianati hanya kerana berberhalakan RM.

Malang sekali, entiti yang diamanahkan untuk menjaga hartanah wakaf cuba meruntuhkan masjid yang dibina kerana nak mengkomersialkan hartanah tersebut.

Nasib baiklah ada waris simati En Isa memfailkan writ saman memohon injunksi supaya perkara tersebut (merobohkan masjid) tidak dapat dilaksanakan.

Jika sungguhpun isu kesempitan tanah dan nak menjana wang dan ekonomi Islam di Pulau Mutiara menjadi isu, kenapa tidak dinaiktarafkan Masjid Jamek Hj Abdul Wahab, dan pembangunan yang dibuat ke atas ruang yang lebih luas dimanfaat ke arah menjana ekonomi umat Islam yang makin hari makin terpinggir di Pulau Mutiara itu.

Pembangunan mampan yang berteraskan Islam (Sustainable development which includes socially- and in this case - religiously responsible development) perlu dijadikan wadah perjuangan oleh semua Majlis Ugama Negeri.

Apa salahnya jika ruang yang bertambah semasa masjid asal dinaiktaraf digunakan untuk disewakan kepada perusahan orang Islam yang menjalankan pusat dialisis ( buah pinggang), ruang pejabat NGO Islam yang membuat kaunselling/mentoring ke atas umat Islam yang dhaif dan bermasalah, tempat perlindungan sementara mualaf dan ibu tunggal atau mangsa dera (gereja memang melakukannya, jangan sampai ada insan malang umat Islam terpaksa berlindung disana), kelas mengajar al Quran, kelas mengajar kemahiran hidup seperti kelas jahitan, sulaman kepada golongan dhaif ( sekali lagi gereja melakukannya, dan harap jangan ada umat Islam terpinggir yang masuk ke gereja untuk mendapatkan ilmu disitu) ruang taska dan tadika Islam, kiosk ATM, kedai buku, kedai cenderahati tulisan khat dan lain lain kraftangan kesenian Islam, mini muzium Islam dan sebagainya.

Majlis ugama negeri negeri perlu berfikir " out of the box" dan menjana paradigma baru bagi menjana pendapatan tanpa merosakkan fungsi masjid yang terbina di atas tanah wakaf. Oleh itu, pendekatan yang perlu diambil adalah untuk menjadikan kompleks masjid yang telah dinaiktaraf sebagai satu ruang multipurpose berpaksikan nilai nilai Islam yang mempunyai wadah memertabatkan umat Islam di Malaysia.

Apa salahnya,meniru pendekatan mubaligh kristian yang berjaya menjadikan kompleks gereja mereka supaya menjadi tumpuan orang ramai, namun tidak sampai menjadikan ia sebagai kompleks beli belah,apartment atau hotel!

Jika ruang tersebut tidak dikhaskan untuk tujuan murni , maka pembangunan tidak terkawal ke atas semua tanah wakaf di negara (implikasi kes ini menjadi precedence ke atas semua tanah wakaf lain di Malaysia) memungkinkan ruang komersil atas hartanah yang telah dimajukan dibeli atau disewakan untuk dijadikan pusat karaoke, pusat siber yang ada unsur perjudian, restoran yang menjual makanan berasaskan babi dan minuman beralkohol, spa dan rumah urut, kedai serbaguna yang menjual arak mahupun hotel yang aktivitinya diragui.

Atas amanah untuk mendirikan masjid yang diwasiatkan oleh simati iaitu Hj Abdul Wahab, wajar permohonan rayuan merobohkan masjid (Jamek Hj Abdul Wahab) oleh plaintif iaitu Majlis Ugama Pulau Pinang DITOLAK kerana Majlis tersebut (Mahkamah Kadi Besar Pulau Pinang) dibawah sub subseksyen 40(3)(b) Enakmen Undang Undang Islam Negeri Pulau Pinang 1959, seperti yang telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang tiada kuasa membangunkan hartanah kerana perenggan i sehingga iv su subsekyen berkenaan hanya membenarkan Majlis Ugama Pulaua Pinang membicarakan hal hal kekeluargaan sahaja.


Penghakiman oleh Mahkamah Tinggi Pulaua Pinang ini jelas tidak memihak kepada plaintif iaitu Majlis Ugama Islam Pulau Pinang yang ingin membangunkan tanah wakaf yang bernilai bermilion ringgit. ( rujuk seksyen 2 dan 3 penghakiman)

Syabas kepada waris simati iaitu En Isa kerana menjuangkan hak waris waris simati, amanat si mati untuk mewakafkan hartanya ke jalan Allah (Fiisabilillah) dan hak orang Islam di Pulau Pinang. Implikasi kes ini besar kerana jika majlis ugama negeri dibenarkan berluasa membangunkan tapak tanah wakaf tanpa hadnya, maka masih adakah orang Islam yang mahu mewakafkan tanahnya?

Penghakiman mahkamah ini dipetik dari blog Ariff Omar Penghuni Gua rujuk disini

http://arifomar.blogspot.com/2009/09-sistem-keadilan-jenayah-kes-bidang_15.html

3 comments:

Anonymous said...

SLM BRO...MEREKA PATUT MENCONTOHI PROGRAM MENGIMARAHKAN MASJID SEPERTI YG DI LAKUKAN DI MASJID BBU DI JOHOR BAHRU.
MEREKA MENJANA PENDAPATAN SENDIRI TANPA MANA2 BANTUAN.
PELBAGAI PROGRAM YG DI LAKSANAKAN SETIAP MINGGU. BEGITU JUGA RAMAI AHLI KARIAH DAN MASYARAKAT SETEMPAT SERTA LUAR MENDAPAT FAEDAH DRP PROGRAM YG DI SEDIAKAN

Anakbukitgantang said...

Thank you bro kerana info itu.

Majlis Ugama Negeri kena bertindak segera, janganlah jadi haruan makan anak

taipingmali said...

Penghijrahan Melayu dari tanah besar akibat perkembangan perindustrian zaman BN dulu telah menyebabkan melayu Penang nampak lebih berjaya. tetapi melayu atau penduduk asal perubahannya amat minima. Minda kenalah berubah.