Tuesday, January 15, 2013

Isu saman PM pasal dana sekolah Tamil - Hujah bekas hakim wajar diperdengarkan



Saya merujuk kepada isu terkini 2 peguam berhak saman Perdana Menteri kerana " tidak menyalurkan saluran dana yang sesuai " ke SRJK(T)

Rujuk ucapan bekas Hakim berkenaan keharmonian ugama, kaum  dan dana ke atas sekolah vernakular termasuklah isu saman SRJK(T) kini.

Huraian Islam, Raja Raja Melayu dan hak orang Melayu dihuraikan dengan jelas oleh Yang Arif Mohd Noor bekas hakim semasa perhimpunan MUAFAKAT di minit 11 ke atas. Jelas beliau ada perbezaan antara Perlembagaan Persekutuan membolehkan ugama dan bahasa lain diamalkan dan dipelajari tapi bukan untuk dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan! (komen  penulis - Rujuk artikel 11 (1) (2) (3) dan (4) Perlembagaan Persekutuan)


Seminar MUAFAKAT berkenaan kedudukan  Raja Raja Melayu, Islam dan kedudukan orang Melayu sebagai paksi keutuhan negara. dibuat pada 4 Jan 2013 di Pusat Islam (Stesyen TV Al Hijrah), Kuala Lumpur baru baru ini

Dengar huraian Yang Arif Mohd Noor berkenaan kedudukan sekolah vernakular, Tanah Simpanan Melayu pada minit 11 ke atas

3 perkara penting yang perlukan tindakan segera seperti sarana Yanag Arif ialah seperti di bawah:-

1- wajib memperkasakan  Majlis Raja Raja sebagai Excutive Council TERTINGGI di Malaysia-sebab keadaan politik sekarang memungkin kaum lain menuntuk hak yang bukan hak mereka seperti yang dinyatakan secara tersurat dan tersirat dalam Perlembagaan
  •  
     2- Tanah Reserve Melayu yg diambil utk pembangunan wajib diganti dgn Tanah Reserve lain dalam kawasan  Bandar- macam Kpg Baru-dan jadikan ia banyak -ini boleh pecahkan undi kaum Yahudi Timur yg semakin mencabar  hak hak Melayu dalam Perlembagaan.
  •  
  • Penulis cadangkan juga Ngah dan Ngeh ,  DAP  dan PAS gantikan Tanah Reserve Maelyu yang diambil balik di Pulau Pinang (Pondok Upih untuk projek University Nanyang ) dan Gua Musang Kelantan  (diambil untuk merasuah suoaya Nizar menjadi MB Perak) diganti dengan Tanah Reserve Melayu dalam kawasan Bandar untuk terus mempertahankan undi Melayu sebagai kaum majoriti dan Islam sebagai Ugama Negara-saya harap pemimpin UMNO yang  ada dapat menjadikan ini sebagai manifesto pilihanraya nanti!
     
  •  
    3- Sekolah Vernakular perlu diseliakawal  KEWANGAN SENDIRI-tiada peruntiukan kewangan bagi sekolah vernakular dalam Perlembagaan-harap NGO dan Perkasa perlu perjelas kepada Melayu Islam dan jangan jadi apolegetik!
  • ......................................................


  • Penghakiman tersebut boleh dirujuk di BERNAMA

    uthayakumar-thestarMahkamah Rayuan hari ini memutuskan dua peguam mempunyai hak di sisi undang-undang (locus standi) untuk menyaman Perdana Menteri dan timbalannya serta kerajaan Malaysia atas dakwaan berlaku diskriminasi dalam penyaluran bantuan kewangan kepada sekolah rendah jenis kebangsaan (SRJK) Tamil.
    Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus sebulat suara membenarkan rayuan Ahli Parlimen Kota Alam Shah, M. Manoharan dan Ketua Umum sebuah pertubuhan haram, Hindu Rights Action Force (Hindraf), P. Uthayakumar.
    Beliau yang bersidang bersama Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Datuk Mohamad Ariff Md. Yusof mengarahkan agar saman tersebut dikembalikan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk dibicarakan.
     


    2 comments:

    Anonymous said...

    Raja Raja Melayu patut diberi kuasa mengusir sesiapa yang mempermainkan atau menyoal ugama islam saperti yang sedang berlaku sekarang. Ini badan badan atau pusat pusat islam dan juga majlis atau jabatan islam apa buat? Tak ada kuasa langsung. Kalau sekadar menguruskan nikah kahwin dan kematian saya rasa tak payahlah ambil yang berpelajaran tinggi sangat. Pak imam kampung pun boleh uruskan.

    Anakbukitgantang said...

    setuju kita perlu memperkasakan Raja Raja Melayu

    saya menyokong tutah Sultan Selangor mempertahankan kalimah Allah...kerana dia Islam ASWJ

    Jangan ada Melayu yang biol menyokong party tapi gadaikan ugama dan Sultan,..../.mohon mereka diberikan hidayah