Wednesday, April 11, 2012

Hutang negara dah langsai- tak percaya?

Kerajaan sudah melangsaikan pinjaman yang dibuat dari Bank Dunia manakala sebahagian besar pinjaman Bank Pembangunan Asia (ADB) sudah dijelaskan.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah  berkata, pinjaman kerajaan berjumlah AS$2.646 bilion (RM7.938 bilion) dari Bank Dunia yang dibuat antara 1965 dan 1999 sudah sepenuhnya dilangsaikan pada 2011.

UTUSAN-Hutang negara dilunaskan 

Bukti dari World Bank mengenai hutang Malaysia ialah 0.0 di     World Bank /EXTERNAL/PROJECTS/

Bukti Malaysia tak pernah berhutang dengan International Monetary Fund  di IMF dan kenyataan rasmi IMF di sini :

"Malaysia: History of Lending Arrangements
from May 01, 1984 to March 31, 2012 [ No record was found for the specified search criteria
].....dalam bahasa yang mudah Malaysia tak pernah berhutang sejak 1984!


Penerangan sejumlah besar hutang Asian Development Bank dilangsaikan dan Kerajaan Malaysia BERHENTI dari mengambil hutang dari ADB sejak tahun 1997  di ADB-Malaysia

Malaysia is an upper middle-income country with a record of strong economic performance and poverty reduction and a goal of transforming itself into a high-income and developed nation by 2020. The government largely stopped borrowing from multilateral sources after the Asian financial crisis. ADB's last operational strategy for the country was prepared in 1997. ADB and Malaysia are working on a new interim country partnership strategy, 2011-2013, which ADB expects to finalize before the end of 2011. -ADB "


Penerangan mengenai pengurusan  ekonomi Malaysia pula di Malaysia Institute of Economic Reasearch  MIER

Untuk memahami Pengurusan Hutang Negara rujuk Perbendaharaan

Sebenarnya dalam TAMAK nakkan kuasa Pakatan Rakyat  telah spin banyak isu sebenar- dalam kegilaan mereka spin memfitnah Malaysia mempunyai hutang luar negara yang besar jumlahnya mereka seolah mempamerkan diri mereka amat bodoh atau seolah olah  mereka tak faham aspek asas kewangan, perakaunan, ekonomi malah ugama Islam sendiri-.

Contoh
1-  isu Rafizi dan Zuraida spin National Feedlot Corp vs NFC yang dimiliki Kerajaan seolah dia tak pernah belajar finance dan perundangan, dan tak tahu membeda antara Tender terbuka, Letter Of Award dan terma di dalam Perjanjian setelah Penender Berjaya menandatanganinya.
2- isu Pembangkang iaitu  ketua dalam Pakatan Rakyat;  DAP spin hutang Malaysia yang besar di Bank Dunia dan Asia Development Bank menunjukkan seolah -olah Tuan Besar DAP (LGE) tak pernah lulus satu pon subjek perakauanan semasa peperiksaan perakaunan  di Monash University.
3- isu PAS dan PKR spin kes liwat dan qazaf seolah mereka tak ada ahli ugama yang ahli untuk menasehati hal hal syariah (perundangan Islam)
4- isu Nik Aziz dan Hadi Awang membenarkan penggunaan  kalimah Allah di kalangan kuffar menyerlahkan PAS sebuah party politik yang dipengaruhi fikrah Wahhabi di perengkat kepimpinan tertinggi .
Maka inilah  dimaksudkan dalam HADIS  Sahih Bukhari  "bila diserahkan urusan pada yg bukan ahlinya(bukan expert) maka tunggulah kemusnahan mendatang"
Perlu diingatkan bahawa "pemimpin expert" juga bermaksud pemimpin yang menjaga AMANAH dan IKHLAS berkhidmat untuk rakyat-bukan semata mata menabur fitnah kerana tamakkan kuasa!
Sesungguhnya inilah RAHSIA ulul amri/pemimpin Islam zaman dulu -akibat kepimpinan mereka yang IKHLAS dan AMANAH maka Allah berikan keberkahan sehingga mereka dapat membina empayar besar seperti  Empayar Uthmaniyah di Konstantinople/Turkey dan hampir 1/3 dunia Arab di bawah jajahan takluk Utmaniyah ,  Cardoba dan Granada di Andalusia/Sepanyol serta Melaka ,Aceh dan Pattani di Timur Jauh
Golongan profesional tak dapat ditipu dengan tohmahan dari Pakatan Rakyat kerana semau data boleh didapati di Bank Dunia, Asia Development Bank dan IMF diperengkat antarabangsa, dan di Malaysia dari MIER dan Perbendaharaan.
Maka benarlah kajian dan risikan bahawa golongan profesional sudah kembali menyokong Barisan Nasional kerana tohmahan dan propaganda Pakatan Rakyat yang tak masuk akal. Ketamakan Pakatan Rakyat nak menggapai kuasa menyebabkan kebodohan mereka terserlah dan rakyat sudah sedar mereka selama ini telah tertipu.

No comments: