Friday, August 27, 2010

Tak Bolehkah Umat Islam Bersatu Dalam Isu Kafir Masuk Masjid Untuk Berpolitik?



Isu ahli politik bukan Islam masuk masjid untuk berpolitik menjadi jadi sejak PRU 12. Adakah ini istidraj untuk PAS dan ujian untuk umat Islam keseluruhannya?


Malah amat menyedihkan kerana teguran Baginda Sultan Selangor yang melarang masjid digunakan sebagai tempat berpolitik tidak diendahkan.


Umat Islam seluruh negara terlalu naif dan tidak mengetahui inilah sebenarnya Political PR excercise/usaha memenangi pengundi Melayu Islam oleh DAP! Bukankah ini politik dalam masjid namanya!

Alasan memberi derma!


Terkini MP Teo Nie Ching (Ahli Parlimen DAP Serdang) masuk berpolitik di Surau Al Huda Kajang (Rujuk petikan GAP yang disiarkan sepenuhnya di bawah)...atas alasan menyampaikan sumbangan derma. Apakah tiada tempat di perkarangan masjid untuk didirikan khemah  bagi tujuan sebegitu? Malang seribu kali malang, MP berkenaan juga didapati tidak menutup aurat (rujuk gambar). Bandingkan dengan peristiwa sedeh di Ipoh di mana YB Hamidah dihalang dari masuk ke masjid, apakah  double standard yang diamalkan oleh PAS? Dalam hal ini, YB Hamidah seorang wanita yang menutup aurat dilarang memasuki masjid  di Ipoh tetapi wanita kafir yang tidak menutup aurat pula dialu-alukan berpolitik dan bertazkirah kononnya untuk  memberi derma di dalam masjid di Selangor yang jelas mentertawakan titah perintah DYMM Sultan Selangor!


Mungkin bagi mereka yang jumud menyokong PAS, perbuatan ini seolah tiada implikasi negatif. Mungkin mereka juga sudah terlalu taksub sehingga terlupa Allah pernah berfirman dalam kalamullah sebegini

Surah At Taubah ayat 28.



"Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika Ia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana" 

Orang Yang Berhadas Masuk Masjid 


Dalam Isu orang kafir yang tentunya berhadas kerana tak mandi wajib kerana berjunub dan bersuci dari hadas besar selepas beristinjak masuk masjid boleh kita samakan dengan penerangan yang pernah diberikan oleh Pengarah JAIS bagi kes Dr. Xavier Jayakumar masuk masjid di Taman Sri Andalas. Pengarah Jais, Datuk Mohamed Khusrin Munawi dilaporkan berkata seseorang bukan Islam tidak boleh memasuki masjid kerana mereka dikategorikan sama seperti wanita didatangi haid.



Beliau juga dipetik ingin mengambil tindakan kepada jawatankuasa sebuah masjid di Taman Sri Andalas, Klang kerana membenarkan exco kesihatan negeri Dr Xavier Jayakumar, juga ADUN Seri Andalas, berucap di dewan utama masjid itu Ogos lalu.


"Orang bukan Islam dibenarkan datang dan melawat masjid tetapi tidak boleh masuk dewan utama solat, lebih-lebih lagi berucap di tempat kita bersolat.


"Semua perkara ini patut diketahui oleh nazir masjid demi menjaga kesucian masjid serta perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan," beliau dipetik sebagai berkata kepada Utusan Malaysia.

Dan yang ini petikan dari kitab karangan  kitab Mauizatul al mu'minin min ihya ulumiddin karangan Syeikh Muhammad Jamaluddin bersandarkan kepada karangan imam Al Ghazali. pendapat bernas rakan fb Silau Kilau dalam isu orang kafir (yang berhadas) masuk masjid di bawah:


 .... yang dipetik dari


"saya jawab tidak boleh atas seorang bukan mukmin berada dimimbar, ruang ibadat samaada surau atau masjid kerana mereka itu tidak berhadas kecil... atau besar.....apatah lagi beristinja.......kita sebagai umat islam ditekannkan kepada kebersihan apatah lagi kesuciaan........beribu2 tahun umat islam , kristian, yahudi mempunyai tempat ibadat masing2 dibaitul muqaadis......sapa berani kasi campur ikut sedap hati mereka?.......tak tau lah kalau lepas ni pas keluar fatwa dibolehkan atas nama "keadilan...



Baik saya menyatakan pendapat saya berdasarkan kitab Mauizatul al mu'minin min ihya ulumiddin karangan Syeikh Muhammad Jamaluddin bersandarkan kepada karangan imam Al Ghazali.


Tolong tuan cari bab adab bersuci (bab3) dan adab dimasjid (bab 17) kemungkaran dimasjid.


Kemudian soalan saya pula kepada tuan....sila lah beri keterangan kenapa dibolehkan seorang perempuan bukan muslim yg tidak menutup aurat dengan kemungkinan tidak berhadas kecil dan besar boleh berada di mimbar depan surau dan dibenarkan menyampaikan ceramah pada jemaah muslimin?....tolong berikan nas2nya dan bersandarkan kitab mana....hadis.....alquran....silakan tuan........"

rujukan lanjut perbincangan di sini http://www.facebook.com/profile.php?id=100000297026027&v=wall&story_fbid=147408041947220&ref=notif&notif_t=share_reply

.................................................

Petikan artikel dari GAP

22 Ogos 2010, Teo Nie Ching (Ahli Parlimen DAP Serdang) telah masuk untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan kepada ahli-ahli PAS di Surau Al-Huda Kajang Sentral. Bukan sekadar masuk ke dalam surau, malah Teo pergi ke barisan saf pertama untuk berceramah kepada orang Islam di dalam surau. Pada waktu tersebut, jam 9.33 malam. Ini bermakna, sama ada Teoh memberikan tazkirah selepas selesai solat terawih atau antara solat terawih.Ini satu penghinaan kepada umat Islam. Apakah sampai tiada langsung wakil rakyat Islam untuk dijemput ke surau tersebut? Apakah tiada tempat lain untuk menyampaikan sumbangan dan ucapan hingga terdesak membawa masuk DAP memijak sejadah di saf pertama untuk memberi tazkirah? Mengikut Mazhab As Syafie, orang kafir haram dan ditegah sama sekali untuk masuk ke dalam masjid sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah At Taubah, ayat 28.


"Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika Ia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana" surah At Taubah ayat 28.

Al-Qurtubi, di dalam tafsirnya Al-Jami’ li-Ahkam Al-Quran melaporkan bahawa Ibn ‘Abbas r.a. berkata yang najis itu kesyirikan yang menjadi pegangannya, bukan tubuh badannya. Pegangan DAP masih lagi ideologi sosialis.

Orang Islam tidak akan miskin jika DAP tidak beri bantuan dan sumbangan. Mereka sudah berkempen sampai dalam surau dan masjid untuk bertazkirah, memberi sumbangan dan meraih undi daripada orang Islam. Ingat, mereka ada agenda yang tersendiri. Jika orang Melayu tidak sokong DAP, nescaya DAP tidak akan boleh berkuasa.

DAP hanya mahu kuasa melalui undi orang Melayu. Hari ini mereka akan berlakon baik, bila berkuasa nanti terserlahlah sikap sebenar DAP. Berhati-hatilah bangsaku. Apa yang Khmer Rouge buat pada orang Islam di Kemboja perlu diambil iktibar.

-gap-

No comments: