Friday, May 14, 2010

Sarawak yang aman

Siapa kata orang Sarawak miskin dan terkebelakang??? Mereka yang duduk dalam hutan pon mampu menggunakan peti sejuk, ada disc parabola dan televisyen. Jangan terkejut juga Sarawak juga mempunyai banyak yang PERTAMA

1- Disc parabola mulai dipakai di Sarawak untuk tap siaran antarabangsa  televisyen Brunei lama sebelum orang Malaya ada ASTRO!

2-Saluran paip gas bawah tanah yang berfungsi penuh digunakan sepenuhnya di Miri Sarawak, lama sebelum Gas Malaysia menggunakan di Putrajaya Malaya!

3-Didalam long house di Sarawak , ada yang dah lama menggunapakai konsep hijau dan menggunakan tenaga Solar berbanding generator diesel yang mendatangkan pencemaran alam dan bunyi.

4-Pergilah survey long house/rumah panjang di Sarawak-suasanan tak ubah macam rumah teres 2 tingkat yang dibangga banggakan oleh orang Malaya. Jadi di Sarawak, konsep rumah teres 2 atau 3 tingkat dah lama diamalkan berbanding Malaya!

p/s akhir sekali pesanan saya kepada politikus tetikus Malaya jangan ingat orang Sarawak dhaif, bodoh dan kebelakang-mana tahu di tengah hutan Division 3 Sibu ada orang Iban yang faseh berbahasa Inggeris atau bahasa Eropah yang lain! Ingat orang Sarawak ni dah lama amalkan dasar terbuka dan mereka amat reseptif terhadap idea gene pool-kawen campor banyak terjadi di kalangan Dayak di Sarawak- udah udah lah orang Malaya-jangan tunjuk "lawa" di Sarawak!