Monday, May 17, 2010

Bangkok lesson on Sibu and the rest of Malaysia

Congratulation DAP on their recent by election history in Sibu.


Indeed this is a bad omen and the saddest day in Malaysia's history when polarised politics won the upper hand in the recent Sibu by election. Alas, the ugly head of racism has emerged in Sarawak, the bastion of racial harmony and the role model of 1Malaysia concept.


Poor indegenious Dayaks and other Bumis will be left out, for every attention will be given to the pampered Chinese, the richest lot and the luckiest..... ....this is another recipe for political instability in Malaysia.

Datuk Rocky Brus's has a good comment here http://rockybru.com.my/2010/05/congrats-dap-and-chinese.html 

And Datuk A Kadir Jasin has a good modified pantun here

Sorong papan tarik papan, buah keranji dalam perahu, suruh makan mereka (the chinese) makan, suruh undi mereka tak mahu

Datuk Seri Najib, maybe it is time for you to give ultimatum to this community, like in old Tun Dr Mahathir time; either they are with us or they will be left out. Please Datuk, if their fail to vote MCA or Gerakan rep-please do not sacrifice any more Malay majority seats. Enough is enough!

Maybe Sarawakians and the rest of Malaysia should read what happened in Bangkok. Finally the political breed based on pure hatred laced with racial tone fueled by politically obsessed West Malaysians (and Thailand) has finally shown the ugly seed in Sarawak.


Utusan Malaysia Online - Luar Negara

..........................................
excerp from Datuk Rocky Bru's Blog


A'kum bro. quick post-mortem by an observer from Sibu (or Why the boundary of Sibu must be redrawn). I"ve just received a not so short SMS from an old friend who was observing the Sibu by-election, which the DAP has won by a 398-vote majority. His analysis, I believe, addresses some of the more salient points that have dictated the proceedings

having been to Sibu, I have learned that :


1) BN should not depend on Chinese votes


2) it is the YBs and their District Offices that must be made to have KPIs and NKRAs


3) the nation badly needs to identify youngish technocrats with hearts for the plight of the poor and the disadvantaged


4) SPR must redraw the boundary for Sibu cos if 68% are Chinese and the YB is Chinese, no one cares a damn for the rest who are all living below the hardcore poverty line.


sad.


Early blog analyses of the Sibu results also touch on the Chinese factor. in Big Dog's PM Najib wajar henti beri habuan kepada minoriti yang sombong, the blogger says Najib should stop trying to buy the loyalty of the Chinese voters. The RM18 million he pledged to this community would have served Sibu's indigenous people in the rural areas who are in greater need of help than the relatively wealthy Chinese.

Read also A. Kadir Jasin's commentary DAP rebut kerusi Parlimen Sibu. Excerpts:

Melihat perkembangan pilihan raya kecil Sibu dari jauh, saya tidak berani membuat kesimpulan tegas selain mengatakan mungkin juga wujud unsur pemulauan atau boikot oleh pemilih.


Nampaknya pengundi Cina bukan sahaja tidak meneruskan sokongan kepada BN seperti dalam pilihan raya umum 2008, sebaliknya berpindah menyebelahi DAP walaupun BN memberi belasan juta ringgit peruntukan segera kepada sekolah jenis kebangsaan Cina dan menjanjikan pelbagai projek serta tindakan


Mengubahsuai pantun lama; sorong papan tarik papan, buah keranji dalam perahu, beri makan mereka makan, minta mengundi mereka tak mahu.

3 comments:

Mohd said...

Najib harus memberi perhatian yg serious dgn yg berikut:
1. BN tidak lagi diterima oleh kaum Cina. Mereka telah nampak bhw MCA dan Gerakan tidak mampu utk memenuhi cita2 kaum Cina iaitu utk memerintah Malaysia spt Singapura. Kaum Cina tidak berpuas hati dgn hanya memegang 70% ekonomi Malaysia. Mereka kalau boleh mahu bolot semua.
2. Kaum Cina sedar bhw DAP yg berkiblatkan Singapore akan menjadikan negara Malaysia sebuah republik utk mereka berkuasa politik seterusnya. Jika ini berlaku, tak usah haraplah orang Melayu boleh bangkit semula. Pembangkang Melayu akan disenyapkan dgn tindakan memufliskan mereka spt yg berlaku di Singapore.
3. Inilah masa yg sangat sesuai utk Cina merebut Puterajaya melalui PKR dan PAS. Sebab kaum Melayu berpecah kpd UMNO dan PAS. PAS pula hanya mahu dapat peluang memerintah sahaja. PAS tak kira kalau kuasa politik yg sebenarnya akan berada di tangan DAP. Tengok sahaja di Selangor dan di Penang, bagaimana PAS bagaikan patung bisu yg tidak langsung membela kaum Melayu.
4. Perhatikan bagaimana Anwar dari PKR digunakan oleh DAP utk menekan Nik Aziz dari kumpulan Erdogan PAS supaya jangan sekali2 berkerjasama dgn UMNO spt yg diura2kan oleh Hadi dan Nasha. DAP tahu jika UMNO dan PAS boleh berkerjasama, orang Melayu akan jadi sangat kuat dan berupaya menghalang cita2 jahat kaum Cina. Melayu boleh meminda perlembagaan dan melenyapkan terus kuasa ekonomi dan politik kaum Cina dgn cara yg dilakukan oleh Kerajaan PAP Singapore. Niat jahat mesti dihalang dgn tegas dan berani.
5. Ini sekarang kaum Melayu sedang melihat bagaimana Najib sedang sangat berlembut dgn orang Cina dan membiarkan diri dipulas tangan (arm twisting) oleh MCA dan Gerakan. Kononnya nak ambil hati kaum Cina. Tak perlu lagi sebab kaum Cina sudah tak ada hati lagi dgn BN!
6. Utk kembalikan kuasa politik kpd orang Melayu di PRU13 nanti, UMNO haruslah meletakkan calon Melayu tempatan di kawasan majoriti Melayu. Calon Cina atau India hanya boleh diletakkan di kawasan majoriti Cina sahaja. Jangan beri muka kpd kaum Cina ini. Ada mereka beri muka kpd kaum Melayu?
7. Utk survival orang Melayu, PAS dan UMNO mesti berkerjasama. Tolak ke tepi segala perbezaan. Tengok bagaimana kaum Cina dari MCA, Gerakan dan DAP pun boleh bersatu utk agenda jahat mereka. Kenapa kita orang Melayu tak boleh?
8. Tengok bagaimana PR telah mainkan isu agama dan perkauman di PRK Sibu dan Najib tidak ambil sebarang tindakan yg tegas dan berkesan. Kalau zaman Tun Mahadir sudah lama petualang2 negara ini telah diISAkan. Fikirkanlah utk keselamatan rakyat. Jangan asyik berselogan shj yg rakyat akan didahulukan! Sebenarnya kaum Melayu nampak slogannya harus ditukar kpd "Cina didahulukan!"
9. Orang Melayu dan Raja2 Melayu mestilah bangun dari tidur sebelum terlambat. Jangan tunggu sehingga nasi menjadi bubur! Menyesal dahulu kedapatan menyesal kemudian tak berguna!
Allah hu Akbar.

Anonymous said...

eh stupid. selama nie sibu di bawah BN, takde lak kaum melayu, iban maju. masih gak daif. sekarang DAP menang pandai pulak kau kata orang cina di sibu bersikap perkauman, tak mengenang jasa dan akan menindas kaum bimputera lain.
Takde maknanya kau bangkitkan pasal hujah berbau perkauman nie. Kau tau sebab apa BN kalah? sebab orang macam kau la.kami dah tak termakan la ngan cara politiking perkauman mcm ni. Apa salahnya wakil Cina kalau dia boleh bersikap adil kepada semua. Dan apa salahnya PM seorang India kalau dia jujur, tak makan rasuah dan adil kepada semua? PM, CM, Menteri orang Melayu pun bukan boleh harap. Billion ringgit masuk poket. Bumiputera sarawak sabah masih lagi banyak miskin walaupun PBB dan Umno dah lama memerintah.

anakbukitgantang said...

Thanks for good info Mr.Mohd,

the best solution is for DS Najib to take care of the key people, the one who made up the majority and really in need of a good and orderly government system

As for Mr Anon 1.22pm, those who belittle others and call others by demeaning names can only pity themselves....lack of wealth and education can never compensate lack of moral and good upbringing as shown by your comment.