Tuesday, March 16, 2010

From Middle Kingdom To The Rise Of The Third Force

In The Land Of Promises; United States of America, the minority wins because they are united. Also, history shows that after an extremely bad administration of a Republican President, a democrat will be elected as the next president.

Hence Clinton was elected a president after the first Iraq invasion fiasco of Bush Senior. Similarly, Obama was elected as president after an Iraq-gate scandal that questions the validity behind Iraq latest invasion by Bush the Junior and amidst the economic disaster set by the Bush the Junior. Even 9/11 tragedy failed to throw fear into the American hearts to be united and convince them subsequently to vote for Bush successor, John Mc Cain, a Vietnam War Hero. Instead, Americans mind are set, they voted for change and Obama.


However, if one were to closely examine, the big changes in the history of America, which saw the first Black President sworn in as the President of United States was also due to the hand of The Third Force. In United Sates of America, the minorities; Hispanics, Arabs, Asians, African, proactive white Caucasians , united for the first time irrespectively of their party alliances and voted for Obama.


Rise Of The Third Force In Malaysia


To date, there are 7 Independent MPs in the August House.


Malay nationalist MP Ibrahim Ali of Pasir Mas, Kelantan will no longer sits alone for now he has formidable cohorts in the name of fiery Muslim rights lawyer Zulkifli of Kulim and fellow Penangites; Zahrain and Tan Tee Beng.

I am predicting a dynamic duo of Zulkifli and Ibrahim Ali in action ...in The August House.


DAP's Lim Kit Siang must have put his foot in his mouth for his call for the Middle Kingdom is now being replaced by The Third Force.

See excerp from Zulkifli Kulim's blog
......................................................
Salam 2 all.




Esok Isnin 29 Rabi'ul Awal 1431/ 15 Mac 2010 Parlimen akan mula bersidang. Sidang kali ini secara rasminya dipanggil Sidang Dewan Rakyat ke 12, Penggal Ketiga Mesyuarat Pertama yang dijadualkan bersidang daripada esok sehingga Khamis 15 April 2010.



Sejak sidang Parlimen ditangguhy Disember 2009 lepas sehingga sekarang, banyak perubahan telah berlaku khusunya dari segi senario politik negara. Pertama kes liwat terhadap DSAI telah bermula setelah hampir dua tahun tertangguh, itu pun hanya Saiful Bukhari (pengadu) sahaja yang sempat memberi keterangan dalam pemeriksaan utama. Tak sempat pun pemeriksaan balas kes tertangguh kerana DSAI memohon Hakim menarik diri kerana enggan menghukum akhbar Utusan Malaysia yang didakwa menyiar gambar bilik tempat kejadian. Patut-patut kalau itu jadi alasan untuk Hakim menarik diri, apatah lagi kalau nak banding dengan permohonan saya memohon panel disiplin bukan Islam menarik diri kerana nak bicarakan saya dalam isu kalimah ALLAH; patut panel dah tarik diri pun. Tapi itulah namanya politik yop; orang lain semua tak boleh yop!!



Perkembangan lebih memeranjatkan apabila tiga Ahli Parlimen PKR mengisytiharkan keluar parti menjadi MP Bebas. Mereka ialah YB Dato' Seri Zahrain Hashim (Bayan Baru), YB Tan Tee Beng (Nibong Tebal) dan YB Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai). Dan mutakhirnya saya sendiri dipecat kerana enggan mengiktiraf panel kafir yang nak bicarakan saya dalam isu kalimah ALLAH, bermakna PKR kini hanya tinggal 26 kerusi sahaja. Jangan lupa YB Jeyakumar (Sg. Siput) mewakili Parti Sosialis Malaysia (PSM) bukannya PKR.



Ini bermakna dipihak bukan kerajaan, DAP mendahului dengan 28 kerusi, PKR 26, PAS 23, PSM 1 dan Bebas 7. Menurut konvensyen berparlimen yang di 'amal dan nilai-nilai demokrasi, maka jawatan Ketua Pembangkang seharusnya dipegang oleh ketua DAP, iaitu YB Lim Kit Siang (Ipoh Barat) kerana DAP mempunyai kerusi terbanyak. YB Tan Sri Speaker tidak boleh mengiktiraf Pakatan Rakyat kerana PR bukan sebuah badan berdaftar, ia sekadar kerjasama politik yang tidak mempunyai entiti perundangan, tidak saperti BN yang berdaftar.



Jadi kalau mengikut konvensyen berparlimen dan nilai demokrasi, seharusnya YB DSAI mengosongkan kerusi Ketua Pembangkang dan menyerahkannya kepada YB Lim Kit Siang. Sebenarnya itulah cara terbaik dan paling demokratik yang patut dilakukan oleh YB DSAI. Kalau saya menjadi penasihat strategi dan politik DSAI, saya akan menasihatkan beliau supaya mengosongkan kerusi Ketua Pembangkang. Saya cukup pasti kalau itu dilakukan, rakyat akan lebih menghormati YB DSAI kerana akan dilihat tidak memmentingkan jawatan, dan bersikap menghormati nilai demokrasi yang dilaungkan oleh PKR. Dan saya cukup pastikan DAP & PAS membawa usul dalam Parlimen supaya YB DSAI dikekalkan sebagai Ketua Pembangkang. Dan semasa usul serta bahas, saya akan nasihatkan YB DSAI supaya jangan berada didalam Dewan. Dan saya cukup pasti BN tidak akan membantah usul itu kerana ianya tiada kena mengena dengan BN, walaupunmungkin satu dua MP BN akan dipasang untuk membantah, adatlah tu. Dan apabila usul diluluskan, saya akan minta YB Tan Sri Speaker menjemput semula YB DSAI memasuki Dewan dan mengambil semula kerusi Ketua Pembangkang. Sikit punya cantik strategi sebegitu. YB DSAI tidak akan dilihat terlalu mahukan jawatan, DAP & PAS akan dilihat sebagai penyokong setia PKR, dan rakyat akan bersimpati dengan YB DSAI.



Tetapi malang kerana saya percaya YB DSAI telah diberi nasihat yang salah. Saya cukup yakin Fir'aun-Fir'aun Kecil yang mengelilingi YB DSAI telah mempengaruhi beliau dengan menyatakan bahawa dari segi undang-undang tidak jadi masalah untuk YB DSAI terus berpaut kepada jawatan Ketua Pembangkang walaupun PKR sudah hilang majoriti. Dan saya cukup yakin Fir'aun-Fir'aun Kecil tersebtu meyakinkan YB DSAI bahawa DAP & PAS akan menyokong.



Memanglah dari segi undang-undang tiada salahnya, tapi kita bercakap dari segi menghormati konvensyen 'amalan berparlimen dan nilai demokrasi yang kononnya dipertuhankan sangat. Ni cakap tak serupa bikin. Apa yang terjadi sekarang, atas nasihat Fir'aun-Fir'aun Kecil ini, YB DSAI kelihatan dimata rakyat terlalu ghairah dengan jawatan Ketua Pembangkang sehingga mengenepikan kenvensyen 'amalan berparlimen dan nilai demokrasi. Dan inilah maksud saya apabila saya menyatakan Fir'aun-Fir'aun Kecil inilah yang akan menyebabkan nama baik dan integriti YB DSAI tercemar, dan mungkin akan membawa kepada kejatuhan beliau. Saya sedih memikirkannya kerana YB DSAI sebenarnya seorang yang hebat, hanya kalau beliau mahu kembali kepada perjuangan Islam dan mendapatkan penasihat-penasihat yang tiada berkepentingan dan mempunyai agenda sendiri, saya yakin beliau akan menajdi pemimpin yang hebat. Tapi apakan daya..nasi dah jadi bubor!



Berdasarkan kedudukan jumlah kerusi parti-parti bukan kerajaan, maka menurut Peraturan 2 Peraturan mesyuarat Parlimen Malaysia, dan berdasarkan prinsip 'amaln berparlimen sejagat serta nilai demokrasi yang diterima pakai, susunan kerusi sepatutnya kini berubah. Bermakna semua Ahli Parlimen DAP sepatutnya kini duduk di blok paling depan sebelah kiri Speaker, iaitu Blok I. Kemudian diikuti oleh Ahli-Ahli Parlimen PKR dan kemudiannya PAS dan PSM. Jadi saya nak tengok esok apakah susunan tersebut dilaksanakan oleh YB Tan Sri Speaker. Sekiranya tidak, kemungkinan akan ada usul Peraturan Mesyuarat dibawa untuk susunan kerusi dibuat mengikut apa yang saya sebut tadi. Kalau itu berlaku, bermakna walaupun YB DSAI akan menduduki kerusi Ketua Pembangkang, namun beliau akan dikelilingi oleh Ahli Parlimen DAP. Ini mungkin satu keadaan yang tidak selesa bagi YB DSAI sebagai Ketua Umum PKR; sebab itulah konvensyen 'amalan berparlimen dan nilai demokrasi menghendaki Ketua Pembangkang adalah daripada parti bukan kerajaan yang memiliki kerusi yang paling banyak!



Bagi sidang ini, buat pertama kalinya saya akan bertindak sebagai wakil bebas. Dan insyallah saya akan memainkan peranan saya untuk mewakili suara umatb Islam dan kepentingan Islam. Ini tidak bermakna saya akan mengenepikan kepentingan dan kebajikan rakyat bukan Islam. Malahan berada dalam status wakil bebas ini akan memberi ruang yang selesa untuk saya memainkan pernan lebih efektif dan berkesan untuk umat Islam dan institusi Islam khasnya dankebajikan dan kepentingan rakyat umumnya.



Tapi saya percaya peringkat awal sidang kali ini akan berlaku satu perkara yang bakal meletupkan suasana politik negara. Apa dia? Tunggu dan lihat! Jangan kemana-mana, dan jangan betulkan antenna telinga anda..apa yang bakal terjadi pasti akan menyebabkan anda semua memerlukan pampers..hehehe !!!



Zulkifli Bin Noordin

Ahad

28 Rab'ul Awal 1431

14 Mac 2010

No comments: