Tuesday, March 16, 2010

Kepulangan Ong Ka Ting Yang Dinantikan

Ong Ka Ting yang bersara dari politik akan kembali ke pesada politik tanah air.


Beliau secara gentleman mengaku bertanggungjawab terhadap prestasi buruk parti itu dalam PRU12 yang lepas dan melepaskan jawatanya dalam parti. Kali ini beliau akan bertanding semua untuk jawatan Presiden MCA sekaligus mencabar penggantinya Ong Tee Keat.

Awas, walaupun nama surname sama tapi mereka mempunyai approach yang berbeda dalam politik. Ong Ka Ting diharap dapat menyatukan kembali puak-puak yang berpecah sehingga menjadi 3 camp dalam MCA sekarang.


Di awal pemilihan Ong Tee Keat-Chua Soi Lek dalam kepimpinan tertinggi MCA ramai yang telah dapat menjangkakan suhu politik dalaman parti itu akan panas kerana kedua-duanya adalah hardliner.


Langkah ini adalah petanda positif sementelah usaha untuk menyelamatkan MCA dari terus tenggelam dalam politik dalaman sehingga hilang tumpuan menangani isu kegagalan parti itu meraih undi kaum Cina semasa PRU12 dulu. Usaha mengembalikan kredibiliti parti tersebut perlu terus dijalankan sebelum menjelmanya PRU13 biarpun ianya akan mengorbankan satu atau dua orang pemimpin kanan MCA.




Utusan Malaysia Online - Terkini

No comments: