Sunday, April 28, 2013

Ulama yang bagaimana wajib dihormati

Heboh semasa pilihanraya ulama ulama dicaci maki hanya kerana dia berlainan ijtihad pandangan politiknya- kajian saya di kalangan teman pendakwah dan di  facebook mebdapati  bahawa Almarhum Syeikh Uthman Al Muhammedi dan Tuan Guru Abdullah Sammah teruk diiniayai dan dicaci pengikut jumud party politik yang jahil ugama kerana menyamakan ugama Islam dengan PAS-mereka ini pro Wahhabi kerana mereka tersalah ijtihad dan bertaklid buta atas pemimpin politik yang menjadi ulama suk dan tok guru Wahhabi di Kelantan dan Terengganu.

Saya share semalam kuliyah saya dengan Ustaz Shamsul yang mengajar dengan ilmu bersanad.

Ulama WAJIB dihormati  - Jika ada  orang bertanya apakah saya akan menghina ulama kerana dia berlainan ijtihad politik -Jawapan saya itu hak seorang ulama untuk berijtihad...SEMUA ULAMA WAJAR DIHORMATI... Takutilah dan jauhilah dari menyakiti ulama biarpon dia menyokong dan membimbing umarak / seperti Almarhum Syeikh Hj Uthman Al Muhammedi dan Tuan Guru Hj Abdullah Sammah Najmiah sebagaimana kamu takuti dan jauhi dari menyakiti ulama pro pembangkang seperti Tuan Guru Hj Salleh Sik.  

 Bagi mereka yang menyakiti para wali dan ulama seperti ini mereka akan mendapat bala dan laknat Allah.
 
Bagaimanapon pada pertanyaan mengenai ulama suk (ulamak yang menyeleweng akidah seperti membawa fahaman Kwaridj Mujassimah Wahhabi dan Syiah) wajar pendedahan dibuat kerana sesiapa yang bertaklid buta ke atas ulama sesat ini akan sesat juga. Kata Ustaz, bagi ulama suk ini yang memecahbelahkan umat Islam dengan fitnah maka fitnah juga yang akan datang kepadanya.
 
Untuk ulama suk seperti pemimpin politik yang telah didedahkan dalam artikel lepas-tanggunjawab kita ialah mendedahkan kesesatan yang dibawa agar tiada orang Islam yang tersesat akidah kerana bertaklid buta ke atas mereka.

Lihat golongan ulama dan ilmuan Islam yang menegur Nik Aziz dan Hadi Awangs erta mereka yang berfikrah Mujassimah Wahhabi yang SESAT
 




 

No comments: