Sunday, May 27, 2012

Pilihanraya dan pengurusan risiko- di kalangan komuniti perniagaan Cina


Selesai posting saya berkenaan Analisa Pakar Pelaburan JP Morgan mengenai Pilihanraya 13 dan impaknya ke atas ekonomi Malaysia  Barisan-memenangi-hati-kelas Menengah Malaysia   saya ingin kongsikan beberapa perkara di sini.
Di pihak Kerajaan yang memerintah beberapa aset yang menjadi tulang belakang ekonomi negara serta kesinambungan polisi Kerajaan Berkebajikan (Ya Kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh UMNO terlebih dulu melaksanakan KEBAJIKAN kepada rakyat dari pendidikan, perumahan, subsidi petrol, subsidi harga makanan asas dan lain lain) telah pon disandarkan amanahnya kepada pihak yang amanah. Contoh yang jelas ialah Proton kembali diuruskan oleh DRB Hicom, aset AIR negara diuruskan oleh SPAN (untuk mengelakkan politik), sampah diuruskan oleh Perbadanan Sisa Pepejal (Kecuali negeri negeri yang dikuasai Pakatan) , BERNAS menguruskan Gardenia dan terkini Felda diuruskan konsortium bagi mengelakkan aset tersebut dipecah pecahan dan dijual kepada entiti luar. Saya berharap agar polisi Kerajaan Barisan sedia ada iaitu pemegang equity majoriti  perlu sentiasa dimiliki oleh Khazanah Nasional atau agensi Kerajaan lain bagi mengelakkan hostile takeover dari syarikat luar negara yang berniat jahat.
Di pihak konglomerat dan komuniti perniagaan Cina pula kita lihat pergerakan tersirat tanpa tersurat. Konglomerat Cina ini sedang mengambil pengurusan risiko menampan sebarang perubahan mendadak ke atas Kerajaan jika Pakatan dengan polisi tidak menentunya   (meminjam kata kata juruanalisa  JP Morgan di artikel di atas) ditakdirkan menang pilihanraya ini.
Beberapa syarikat telah delisted  iaitu tidak menyenaraikan syarikat mereka di Bursa Saham Kuala Lumpur untuk mengurangkan risiko Hostile Take Over . Ataupon syarikat tersebut sedang membuat pencairan ke atas aset yang terdedah ke pasaran saham (  They are either delisting their companies from the stock market or diluting i.e issuing 2 for 1.)
Simptom ini dapat dilihat jelas sejak komuniti perniagaan Cina menyoal Lim Guan Eng tentang dasar bertubi tubi dalam lawatannya ke Lembah Klang  dan Debat Chua Soi Lek vs Lim Guan Eng.  Selama beberapa minggu beberapa siri ceramah telah diadakan cross section di kalangan komuniti perniagaan Cina tanpa mengira warna party. Dan komuniti perniagaan Cina telah sepakat untuk MENYOKONG kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak sebagai menjaga kepentingan perniagaan mereka.
Jika tokoh konglomerat komuniti Cina telah bersuara, signalnya cukup jelas. Mereka percaya kerajaan yang dipimpin oleh Barisan berbanding kerajaan impian Anwar Ibrahim dan Pakatan!. 
Komuniti perniagaan Cina menjangka risiko besar akan berlaku di mana  ketidaktentuan dalam politik dan polisi yang dicerna  Pakatan jika mereka memerintah akan menjejaskan perniagaan mereka.
Dengan tahap pertumbuhan ekonomi dunia yang sedang perlahan dan beberapa negara yang dulunya memgambil hutang IMF sedang dan telah bankrup (seperti Greece dan Sepanyol) maka satu satunya cara ialah menjana ekonomi dalaman (Malaysia's internal market) yang MAMPAN tanpa terdedah kepada pasaran luar.
Komuniti perniagaan Cina telah bersatu hati demi masa depan.  Bagaimana dengan bangsa kita Bani Jawi  mengurus masa depan kita agaknya?

5 comments:

Anonymous said...

Aku harap ...DAP memenangi dan dapat Perintah lagi Penang... untuk mengelak ketirisan pembelanjaan Kerjaan Pusat yg pasti akan disalurkan jika BN menang.Pengurusan risko akan bertukar kepada ugutan pengundi cina...agar kerajaan sentiasa memenuhi tuntutan didalangi olih Persatuan Perdagagan Cina termasuk membantah rancangan kebaikan rakyat yg bolih menggugat aktiviti mereka yg menindas atau mememonopoly peluang rakyat...contoh Kedai 1M...dan hal hal yg serupa dengannya..Harap MCA dan Gerakan tidak lagi dijadikan alat olih kumpulan ini...

Anonymous said...

anon 8.16 butuh la lu, benda kecil sengaja dibesarkan, banyak benda makro yang perlu dihighlightkan bukan benda2 kecil2 tu. bodohhhh

hangkedee said...

Lancau hari lu hisap kote Dapig.Apa kamua ingat lu boleh senang bila Dapig memerintah lu pergi duduk singapork tenguk!

Anakbukitgantang said...

setuju dengan Anon 8.27, terlalu banyak perkara makro yg menjadi collateral bilamana kecelaruan politik berlaku ia akan memberi impak kepada Social-Ugama dan Ekonomi .

Berkenaan dgn KETIRISAN dibawah Barisan ia maseh boleh di kuarantin tapi di bawah Pakatan yg tak boleh ditegur ianya tak dapat dikuarantin

Berkenaan dgn faktor social kita lihat sebanyak 50000-100000 pendudk Pulau Pinang berpindah ke negeri lain untuk mencari rezeki-kenapa?

Selain itu masalah MURTAD menjadi jadi sejak Pakatan memegang tampok pemerintajan di Penang dan Selangor

Malaysia mempunyai jalinan social yg amat terkait dgn ekonomi =-jika ketirisan dan bebal polisi Pakatan diteruskan lagi selama 4 tahun menjadi 8 tahun (hampir 1 dekad) maka impak social engineering yg dibuat Barisan utk kuarantin masalah ketegangan antara kaum tak dapat dibendung-bila ini berlaku segala gala yg dinikmati sekarang musnah

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak