Sunday, April 1, 2012

hutang IMF jadi dalang disebalik krisis energy Indonesia

Rusuhan oleh mahasiswa yang merebak di merata tempat di  Indonesia kerana pemerintah di bawah Presiden SBY telah merancang untuk menaikkan harga petrol sebanyak 33 peratus kerana kenaikan BBM di Indonesia

Pemerhati ekonomi di Indonesia menunding jari ke atas IMF yang memaksa Indonesia menaikkan kadar BBM dan seterusnya menyebabkan Pemerintah tidak lagi mampu memberi subsidi pada bahan bakar itu seterusnya terpaksa merancang untuk melonjak harga bahan bakar tersebut sebanyak 33 peratus .

Semasa Anwar jadi TPM beliau meningkatkan BBM dan menyusahkan penduduk Malaysia yang terpaksa membayar kadar faedah yang tinggi kepada bank. Tun Dr. Mahathir terpaksa memecat beliau dan menetapkan kadar tukaran matawang Malayasia RM 3.80 kepada USD 1. Ini telah menstabilkan ekonomi Malaysia dan menyelamatkan Malaysia dari mengambil pinjaman IMF.

Sesunggguhnya Malaysia bertuah kerana dengan semangat patriotisme dan  kebijaksanaan Tun Dr. Mahathir dengan izin Allah semasa beliau menjadi Perdana Menteri Ke 4, beliau telah merancang Dasar Ekonomi Tertutup (iaitu  menetapkan kadar tukaran matawang Malaysia pada RM 3.80 -USD 1)  bagi menghalang penyangak matawang antarabangsa George Soros dari menjadikan Malaysia jajahan IMF di bawah Order Dunia Baru.

Ikuti penjelasan pemerhati di bawah:

JAKARTA—Pengamat Kebijakan Publik dan Ketua Koalisi Anti Utang, Dani Setiawan ada skenenario yang dijalankan oleh IMF & Bank Dunia (World Bank) beserta lembaga keuangan dunia lainnya dalam rencana kenaikan BBM.
Dani mengatakan, kenaikan harga BBM merupakan kebijakan yang dibuat untuk mengurangi subsidi BBM dan menyerahkan harga BBM sesuai harga pasar (dunia).

Hal tersebut sejalan dengan kepentingan pemodal (peminjam aseng) internasional dalam mendorong agenda "liberalisasi sektor energy " (Migas dan Listrik) di Indonesia.
Kebijakan  (pemodal/peminjam  Internasional IMF, Bank Dunia, Asian Development Bank dan USAID ) ini ditujukan untuk mendominasi sektor energi nasional dari hulu ke hilir.
Aktor internasional yang terlibat dalam kebijakan ini adalah IMF, Bank Dunia, Asian Development Bank, dan USAID melalui pemberian skema hibah dan utang.

Liberalisasi sektor energi salah satunya menghasilkan regulasi baru di sektor Migas yaitu UU No 22/2001 tentang Minyak dan Gas,” papar Dani, saat ditemui PME, Jakarta, Senin (19/03).

Dani menjelaskan, liberalisasi sektor energi melalui pembuatan UU Migas baru merupakan satu aturan yang tertuang dalam Letter of Intent (LoI) antara Indonesia dengan IMF untuk mengganti UU Nomor 8 Tahun 1971 tentang Perusahaan Pertambangan Minyak dan Gas Bumi dengan UU baru yang lebih berpihak pada investor.
 
Pada 1999, RUU Migas disodorkan oleh pemerintahan Habibie kepada DPR, melalui Menteri Pertambangannya, (1) Kuntoro Mangkusubroto. Namun keberadaan RUU tersebut ditolak oleh DPR. Draft RUU Migas itu disebut sebagai “RUU Migas Jilid I”
Di masa Presiden Abdurahman Wahid, RUU Migas ini kembali ditawarkan kepada DPR, melalui Menteri ESDM, (2) Susilo Bambang Yudhoyono. Dan diteruskan oleh (3) Purnomo Yusgiantoro untuk menyakinkan DPR untuk mengesahkan “RUU Migas Jilid II”, hingga akhirnya resmi menjadi UU pada 2001, di masa kepemimpin Megawati Soekarno Putri.
Dari sini jelas sekali ada kepentingan keempat lembaga keungan tersebut dalam rencana kenaikan BBM,” katanya.
Selain itu menurutnya dengan menaikan harga BBM pemerintah secara perlahan seperti ingein menghapuskan peredaran premium dan mengganti dengan BBM jenis pertmax yang notabene komposisi bahan yang ada dalam Pertamak masih impor.
“ Kita tentu ingat kejadian pemerintah menaikan minyak tanah, secara perlahan hilang dipasaran karena mahal harganya dan masyarakat akhirnya memilih gas. Hal ini juga akan terjadi dengan Premium nanti secara perlahan akan hilang dipasaran karena mahal harganya, dengan perbedaan harga yang sedikit otang akan beralih ke Pertamak, padahal komposisi bahan yang ada di Pertmax masih import sealin itu juga masih banyak SPBU yang belum mempunyai alat ukur untuk pertamax terutama di daerah,” pungkas Dani.

5 comments:

Neutronboy said...

salam tuan,
boleh x terangkan kepada saya perihal statement ni

"Semasa Anwar jadi TPM beliau meningkatkan BBM dan menyusahkan penduduk Malaysia yang terpaksa membayar kadar faedah yang tinggi kepada bank. Tun Dr. Mahathir terpaksa memecat beliau dan menetapkan kadar tukaran matawang Malayasia RM 3.80 kepada USD 1. Ini telah menstabilkan ekonomi Malaysia dan menyelamatkan Malaysia dari mengambil pinjaman IMF."

bagaimana sejarah sandaran wang kita berubah dan kaitannya dengan statement di atas? dan dulu sandaran matawang kita apa?

Anakbukitgantang said...
This comment has been removed by the author.
Anakbukitgantang said...

Saya ambil contoh peristiwa yg berlaku pada diri saya-dan cuba terangkan secara plain man language

Base Lending Rate atau BLR adalah kadar faedah pinjaman yg dikenakan oleh Bank ke atas pemimjam


Semasa Krisis Kewangan tahun 1997-1998 BLR saya telah meningkat dari RM 870 sebulan kepada RM 1300. Maknanya saya kena abyar tambahan RM 500 sebulan utk pinjaman hartanah saya. Saya bernaseb baik sebab pinjaman saya hanya 80 peratus dari kadar kesemua pinjaman . Ini kerana saya membayar sejumlah deposit yg banyak untuk hartanah saya. Kawan saya yang mempunyai gaji RM 3000 waktu itu terpaksa membayar pinjaman bank pada kadar yang lebih tinggi (RM 1900 dari RM 1200 sebulan) dan juga ansuran bayaran pinjaman kereta-sudahnya Pendapatan Bersih yg dibawa balik adalah amat kecil.

Pada masa itu juga peniaga menghadapi banyak foreclosure dan isu bankrupsi. Satu contoh yang jelas ialah Syarikat kewangan MBF telah gulung tikar kerana tidak dapat cash flow akibat jumlah Non Perfroming Loan (NPL) yang besar dan mengalami kerugian-akibatnya banyak pekerja kena lay off (diberhentikan kerja)-inilah maksud kesusahan yg ditimpakan oleh polisi Anwar Ibrahim semasa dia menjadi Menteri Kewangan (yg menyokong IMF mengambilalih negara melalui pinjaman wang kepada badan tersebut)

Neutronboy said...

Tapi saya x nampak lagi kaitannya.. SEBELUM kejadian tersebut APAKAH SANDARAN MATAWANG kita? dan apakah polisi yg menyebabkan Dr Mahathir menjadikan sandaran matawang kita sedemikian rupa?

Anakbukitgantang said...

Boleh baca di sini bagaimana recovery/pemulihan Malaysia berbanding negara lain lebih cepat dengan dasar unpeg ke atas US dollar

Abstract
"Malaysia recovered from the Asian financial crisis swiftly after the imposition of capital controls
in September 1998. The fact that Korea and Thailand recovered in parallel has been interpreted
as suggesting that capital controls did not play a significant role in facilitating Malaysia’s
rebound. However, the financial crisis was deepening in Malaysia in the summer of 1998, while
it had significantly eased up in Korea and Thailand. We employ a time-shifted differences-indifferences
technique to exploit the differences in the timing of the crises. Compared to IMF
programs, we find that the Malaysian policies produced faster economic recovery, smaller
declines in employment and real wages, and more rapid turnaround in the stock market" Rujukan lanjut dari Harvard Johd F Kennedy Government http://www.hks.harvard.edu/fs/drodrik/Research%20papers/Malaysia%20controls.PDF

Untuk melihat apa pula IMPAK ke atas Indonesia yang terpaksa menerima IMF kerana exposure bank bank di Indnesia adalah tinggi ke peminjam hutang luar negara menerima preskripsi IMF rujuk di sini
" Indonesia’s choices were shaped by heavy political pressures as well as
specific economic constraints. The government needed to stabilize the currency
because the corporate sector was highly exposed to foreign exchange
risk, although there was inadequate information about foreign currency liabilities.
An IMF loan was needed, but it came with extensive stabilization
and structural reform conditions. The United States and the IMF opposed
any blanket depositor guarantee to undergird selective banking closures. At
the same time, there were mounting international pressures on the Suharto
regime, including suspensions and cancellations of loans from the IMF, the
World Bank, and the Asian Development Bank.
When the IMF stepped in, it exacerbated the crisis for Rizal Ramli, former
Indonesian finance minister. The Fund was lured into giving detailed
380 Understanding Pathways Through Financial Crises and the Impact of the IMF
advice, with too simplistic a view of “good guys” and “bad guys” and too
much emphasis on technocratic economics. Its push for an increase in gasoline
prices in 1997 provoked riots, which in turn led to the collapse in the
confidence of investors. The currency depreciation wildly overshot that of
comparator countries. The IMF-sponsored program of bank capitalization
turned out to be the most expensive in the world.
The record suggests that in Indonesia’s first two agreements with the
IMF (in October 1997 and January 1998), the institution seized the opportunity
to “set things right” in the country. Conditionality extended to banking;
monopolies in cloves and plywood; trade barriers on wheat flour, soybeans,
and garlic; the suspension of large infrastructure projects; and the
opening of previously closed sectors, such as banking, to foreign investment.
At first, Suharto’s reaction was a nationalist one—he replaced his
technocrats with nationalists and the IMF found itself cut off at the knees.
However, the more direct coercive pressure exercised not just by the IMF’s
managing director but by other interventions, including that of the US president,
led to the fall of Suharto’s regime".

Malaysia bertuah kerana tidak meminjam terlalu banyak dr luar negara dan selamat dari dipaksa mengambil IMF-dan utk lebih secure Malaysia bersama China pegged nilai matawang dgn nilai tertentu yg TETAP kpd US dollar -Rujukan lanjut di http://www.globaleconomicgovernance.org/wp-content/uploads/woods-pathways_introduction.pdf

Kesimpulan
1- Bank dan sektor korporat Malaysia tidak mempunyai HUTANG LUAR NEGARA yg besar yg memaksa Malaysia ambil loan IMF
2- Langkah menjana ekonomi dalaman dan menstabilise pegging RM 3/80 kepada US 1 menyebabkan George Soros tak dapat memanipulasi Ringgit di pasaran matawang aseng