Friday, September 23, 2011

Krisis Ketandusan Ulama-Syeikh Nurudin Al Banjari



Bulan Ramadhan yang lepas Syeikh Nurrudin Al Banjari Al Makki  menegur 2 Imam di Masjid Kg Pandan Dalam, Selangor  yg membaca Qunut Nazilah memohon bala sesama umat Islam kerada berlainan fahaman politik.

Beliau berkata bahawa doa bala sepatutnya di baca ke atas kaum kafir yang membantai umat Islam. Jika dibaca ke atas umat Islam maka doa bala itu berbalik kepada si pembaca dan mereka yang mendoakan doa bala tersebut.

Beliau juga berkata bahawa beliau redha jika tidak dipanggil kembali berceramah di Selangor kerana menegur " kepimpinan politik di Selangor/PAS " yang memperguna  doa Qunut Nazilah utk mendoakan keburukan ke atas musuh politik yang sesama Islam. 

 Ketegasan Syeikh Nururdin Al Banjari memang di akui dan disebabkan beliau menegur Datuk Bentara Nik Aziz maka beliau diHALANG dari berceramah di Kelantan.

Sementara beliau maseh berada di Malaysia eloklah kita dengar syarah Syeikh yang mana kerana keluasan ilmu beliau dipanggil  Al Azhar Kedua.

Jadual Ceramah beliau seperti berikut:

1-25 Sept selepas Magrib di Masjid Pandan Indah, Selangor-Krisis Ketandusan Ulama dan cara mengatasinya

2-Kuliah dan Dawrah Kitab Bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki




a - Khamis, 24 Syawal 1432/ 22 September 2011 - Kuliah Maghrib di Masjid Nur Sa'adah, Cheras (malam tadi)


b - Ahad, 27 Syawal 1432/ 25 Septermber 2011 - Ceramah Perdana selepas Maghrib di Masjid al-Azim, Pandan Indah (sila lihat poster)


c - Jum'at ~ Ahad, 25 - 27 Syawal 1432/ 23 - 25 September 2011 - Dawrah di Masjid as-Salam Bukit Sentosa, Rawang (sila lihat poster)

No comments: