Friday, August 12, 2011

Nasi Lemak vs. Merong Mahawangsa


Semasa serangan ke atas  Kementerian Penerangan, Komunikasi  dan Multimedia (dan secara terus ke atas  Multimedia Corporation MMC), tak ramai yang ketahui bahawa RM 100 juta grant pembangunan yang diperuntukkan adalah untuk membangunkan industri e content di Malaysia

Industri e content di Malaysia adalah untuk membantu syarikat IT tempatan dalam menyediakan e content yang memberi manfaat kepada beberapa sub industri kecil dalam IT iaitu pelajaran menggunakan aplikasi IT, movie yang mengaplikasi teknik CGUI, video games dalam komputer atau MMS pada telefon bimbit yang mengaplikasikan teknik  CGUI .

Tk ramai yang tahu product e content yang popular ialah  Upin Ipin dan terkini Merong Mahawangsa yang menjadi movie epik pertama Malaysia dipasarkan ke pasaran antarabangsa sehingga Hollywood.

Sesungguhnya industri e content perlu dikembangkan di Malaysia kerana mengikut kajian kos pekerja e content di Malaysia hanyalah RM 5-6 sejam berbanding dgn kos pekerja e content di luar negara yang memerlukan RM 160 (USD 30-40 dollar) sejam.

Oleh itu video epic Merong Mahawangsa yang dihasilkan di Malaysia akan memakan kos RM 2 juta kos pembikinan berbanding kos pembikinan yang meningkat 8- 9 kali ganda kos di USA.

Mari kita kihat kenapa Namawee kalah dalam submission garnt e content MMC (Multimedia Corporation)




vs KRU .

2 comments:

Anonymous said...

tahukah anda bahawa 1malaysia development berhad yang memberi duit untuk namawee?

Anakbukitgantang said...

menurut interview dgn Namawee bahawa dia tak mendapat apa apa dana dari Kerajaan tetapi dari private sponsor