Wednesday, February 16, 2011

Kontroversi Tengku Zafrul: Maybank tak melateh orang seperti ini

Maybank-singa yang sedang disembelih kerana keceluparan mulut "sleeper"
Maybank adalah sebuah Government Linked Company yang mempunyai ekuiti agensi Kerajaan sebanyak 51%. Walaupon dikendalikan oleh pengurusan yang berasingan Maybank maseh membawa kepentingan dan agenda Kerajaan Malaysia.

Lewat ini heboh kempen boikot Maybank. Saya pernah berkhidmat di Maybank pada awal tahun 2000-an. Sebagai bekas Maybanker saya dapat katakan kenyataan Tengku Zafrul bukanlah refleksi sebenar Maybanker.

Sebelum itu saya pernah menulis mengenai Tengku Zafrul dan bagaimana orang yang penuh kontroversi dengan kes Tune Money-Avenue Capital  dan rapat dengan Kalimullah di zaman Tun Lah  diletakkan di GLC berkepentingan umum seperti Maybank  di tengku-zafrul-who?

Persoalannya apakah tindakan Tengku Zafrul sudah dibuat calculated risk untuk memusnahkan satu lagi GLC Kerajaan Malaysia?

Apakah Tengku Zafrul juga seorang sleeper musuh yang dimasukkan ke dalam GLC untuk memusnahkan GLC tersebut dari dalam seperti kes Sheryl Stothart di Petronas tidak lama dulu?

Jika Tengku Zafrul dinaikkan pangkat secara rank and file di Maybank tentu Tengku Zafrul sendiri dapat merasai spirit dan essence Maybank.

Maybank melatih tenaga pakar untuk industri. Maybank sentiasa meletakkan asas benchmark yang tinggi untuk industri pembankan di Malaysia. Malah Maybank selamat dalam krisis kewangan 1998 kerana sikap konservatif dan berhati hati dalam pelaburan. Dan sikap ini direfleksi oleh semua kakitangan Maybank yang dilatih untuk mementingkan pelanggan!

Dan jika benar Tengku Zafrul seorang Maybanker, sila undur diri kerana anda telah memalukan Maybank!

1 comment:

TribunalEkonomiMelayu said...

Pemberian 20 % saham MAS kepada Tony Fernandez oleh kerajaan UMNO bukan sahaja tidak munasabah tetapi menganiayai orang Melayu yang memilih UMNO sebagai suara mereka.

Tony Fernandex adalah seorang Kristian berbangsa India dan jelas sekali kerajaaan yang kita ingatkan selama ini kerajaan Melayu telah dikuasai oleh Kristian2 seperti Idris Jala dan kuncu-kuncu mereka.

Kenapakah UMNO memberi aset kapalterbang bernilai separuh bilion kepada Kristian Tony Fernandex dan membina lapangan terbang untuknya.

Jelas sekali ada golongan Melayu yang mengaut keuntungan dengan pembinaan lapangan terbang yang berharga berbilion.

Ini boleh dilihat dari tindakan Mampu Sulaiman Mahbob yang cuba merompak Sime Darby dengan projek lapangan terbang. Tony Fernandex sebagai kuncu memainkan peranan menekankan kononnya dia tidak ada tempat untuk letak kapalterbang.

Kononnya akan pindah ke bangkok dan lain2. Tetapi ada golongan pengkhianat dalam Khazanah yang tugas mereka adalah mengaut keuntungan dengan penjualan aset negara yang dikuasai oleh UMNO ketika ini. Sebelum UMNO kalah dalam PRU 13 nampaknya Azman Mohtar dan budak2 lain kawan sekolahnya cuba merompak Maybank Investment Bank dengan membeli syarkat Mohzani Mahahtir dan Syaril Shamsuddin pada harga yang tidak munasabah dan tidak dijamin keuntungan.

Pemberian saham 20% MAS kepads Kristian India adalah tidak sah di segi perlembagaan kerana kaum India hanya merupakan kurang dari 10 peratus penduduk Malaysia.. Aset MAS adalaah aset berbayar sebenar, sedangkan kapal terbang Tony Fernandex adalah hutang berpulu bilion yang belum berbayar.

Untuk mencari siapa pengkhianat dan dalang penjualan aset negara kepada India ini, kita perlu adakan Tribunal Ekonomi Melayu untuk menangkap dan membicarakan mereka yang terlibat. Senarai budak2 Melayu yang perlu diberi perhatian selain Azman Mohtar adalah Tengku Zafrul lanun di Maybank Investment yang tiada bisnes tapi di ambil oleh PNB masuk kedalam Maybank. Semua ahli syarikat Binafikir yang mengaut keuntungan dalam rompakan Sime Darby melalui merger yang mengakibatkan Sime Darby kepunyaan orang Melayu rugi berbilion.

MAS juga konon di pulihkan budak2 mentah Binafikir yang membawa kepada kerugian sekarang.