Wednesday, January 13, 2010

Enakmen 1988 menyelamatkan umat Islam di Selangor dari terjerumus

Enakmen adalah pindaan undang undang di peringkat negeri. Di sini, undang undang yang dipinda adalah Undang undang Tubuh Negeri Selangor. Di peringkat negeri, pindaan Undang undang , dikenali sebagai "Enakmen", ke atas Undang-undang Tubuh Negeri dilakukan dengan persetujuan ahli DUN oleh Kerajaan BN yang memerintah dan diperkenan oleh Sultan Selangor. Diperingkat Persekutuan pula, sebarang pindaan akan di namakan "Pindaan" sebelum di wartakan setelah diperkenan Yang DiPertuan Agong.

Enakmen tahun 1988 bagi Negeri Selangor meluluskan kalimah "Allah" hanya boleh digunakan oleh orang Islam sahaja.

Saya mengucapkan syukur banyak banyak ke hadrat Illahi, kerana sekarang terlihat sudah hikmahnya; apabila politik jadi kucar kacir pasca PRU12, enakmen dan undang undang tubuh negeri sesebuah negeri lah yang banyak menyelamatkan keadaan umat Islam dari terus melarat di negeri dan negara sendiri.

Bagaimanapun perkara ini adalah localised dan tidak menyeluruh kerana 4 negeri lagi tidak ada peruntukan tersebut. Keempat negeri ini adalah bekas negeri selat, bekas jajahan Borneo Utara atau negeri tidak beraja seperti Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan (WP), Sabah dan Sarawak. Saya tidak risaukan WP kerana pindaan masih boleh dibuat kerana ianya di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan.

Sesungguhnya Allah itu maha berkuasa kerana diberikan ilham kepada pemimpin dulu dulu untuk menambahbaik mana mana undang undang di peringkat negeri supaya kesejahteraan umat Islam terjamin.


Soalnya sampai bila? Bilamana sesuatu negeri atau negara tidak mendapat kuasa mandat 2/3 majoriti dewan Undangan Negeri atau Dewan Rakyat, maka sebarang penambahbaikan undang-undang; iaitu akta baru, enakmen dan pindaan malah budget sukar untuk dilaksanakan. Peristiwa 14 Disember 2009 membuka mata semua rakyat di Malaysia bagaimana politik songsang menidakkan majoriti 2/3 parlimen ke atas parti yang memerintah bukan membawa penambahbaikan ke atas kesejahteraan rakyat, sebaliknya hampir membawa kucar kacir di negara ini.

Bayangkan keadaan negara bilamana tiada budget dapat diluluskan oleh KDN yang di amanahkan untuk menjaga kepentingan dan keselamatan awam dengan PDRM/Polis pada hari ii ditengah kegawatan isu kalimah Allah !

Kerajaan yang lemah adalah kerajaan yang mendapat simple majority semasa pilihanraya. Ketidakbolehan kerajaan hari ini untuk membuat "keputusan tegas demi kepentingan dan keamanan negara"yang banyak menyelamatkan dan mententeramkan keadaan Malaysia seperti era Tun Dr. Mahathir pada tahun 1997-2000 adalah akibat "gatal tangan" pengundi semasa PRU12 yang lalu yang nak merasa pucuk muda dari pemimpin politik yang pandai political marketing tetapi terbukti gagal dalam pentadbiran negeri!.

Kepada rakyat Malaysia,nasihat saya hanya satu,;- lihat, analisa dan catatkan "kesan dan akibat" dari " kegatalan tangan" nak rasa perubahan pemerintahan di peringkat nasional dan negeri semasa PRU12 hari ini!.

P/S kata orang bila si suami dah rasa pucuk muda, kepada isteri tua juga dia akan balik. Mana nak sama pucuk muda dengan cinta ikhlas isteri tua yang sama sama bersusah payah semasa muda.





No comments: