Sunday, August 3, 2014

Kari Alla Gapo

Apahal sibuk musim raya ni Ustaz PU Shahul Hameed kena tangkap pulak? Di manakah rasisnya isu dia memperkatakan kembali berkenaan fakta berkenaan pengeluar kari Allagapa dan Baba? Seingat saya sejak tahun 2000-an lagi kami dah lama tahu bahawa kari tersebut dikeluarkan oleh orang berugama Hindu.
 
Bagi saya tidak menjadi kesalahan Shahul Hameed memperkatakan kebenaran.
 
Lagipon sebagai orang yang pernah bermukim lama di Miri,  Sarawak, saya tentu tak mahu makan kari Allagapa dan Baba sebab saya boleh mendapatkan kari mentah yang maseh segar dari Pasar Melayu Miri Sarawak. Di Miri Sarawak, bukan sahaja orang Melayu Miri dan Melayu Brunei  yang melanggan Rempah kari basah tersebut tapi pelbagai kaum termasuk Dayak (Iban, Bidayuh, Orang Ulu), Cina dan golongan expat luar negara.
 
Sungguh AG terburu buru mengeluarkan waran tangkap atas Shahul Hameed. Bukankah HAK orang Islam untuk mengamalkan ugama Islam termasuk mendapatkan makanan yang HALAL?
 
Bukankah HAK orang Islam mengamalkan ugama Islam dan HAK Ugama Islam pada kedudukan ISTIMEWA Malaysia seperti tertera dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan dna diperkukuhkan lagi dengan Perkara 4 Perlembagaan yg sama di mana ia adalah undang undnag induk Negara ini ?
 
Nampaknya AG dan MIC yang buat demo di Brickfields kena masuk sekolah undang undang kembali.
 
P/S Selepas ini jangan tutup pula gerai jual kari basah di Pasar Melayu Miri Sarawak sebab jadi saingan kari Allagappa dan Baba ya!

5 comments:

Anonymous said...

Hanya di Malaysia dibawah PM Najib orang melayu dilayan macam sampah.Tidak pernah dalam sejarah Malaysia,orang melayu atau islam dihina sebegini rupa oleh PM yang kebas bini orang.Sebab itulah negara kita dilanda musibah satu demi satu. Memang benar kata Rayer-UMNO celaka.

Anonymous said...

anon August 3, 2014 at 2:25 PM,
mungkin sebelum kmen kenalah belajar dulu.

AG bukan di bawah kuasa badan pemerintah.
Setiap keputusan ag xder kenan mengena dengan kerajaan memerintah.

yang lantik dia pun bukan kerajaan, tp kuasa Agong.

kerajaan sendiri pn x bleh kata apa bila ag buat sesuatau.

Worait bro? jgn jd bodo bila nk komen.

Anakbukitgantang said...

AG mmg badan Judiciary bebas

Namun saya dah jelaskan Perkara 3(1) DAN Perkara 4-iaitu Islam Ugama Persekutuan Tanah Melayu dan Perlembagaan Persekutuan sebagai UNDANG UNDANG INDUK Persekutuan Tanah Melayu PERLU DIRUJUK

Anon 3 August 4 pm mohon rujuk dan belajar hormati Perlembagaan Persekutuan yer sebagai undang undang INDUK NEGARA

Anonymous said...

Ustaz Shahul Hameed tak bersalah kerana beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dalam majlis tertutup, yakni untuk umat Islam sahaja. Biasalah tu untuk bersikap rasis apabila kita berada dalam kelompok yang sama. Mestilah nak menangkan produk sendiri. Saya percaya mana-mana kaum pun jika bercakap di hadapan kaum sendiri mesti ada unsur rasis punya. Saya nak tanya kat pemimpin MIC, apa perasaan kamu jika ada orang yang merakam secara sembunyi ucapan-ucapan kamu dalam majlis tertutup. Kemudian rakaman diedit part yang ada unsur rasis dan disebarkan kat youtube. Janganlah pulak kamu nak kata video itu adalah satu provokasi dan kamu rasa dianiaya. Sekiranya ustaz adabi didakwa, janganlah pulak kamu marah jika selepas ini kata-kata kamu yang berunsur rasis tersebar di internet. Eleh, tanpa Allagappas dan Babas pun kita masih lagi dapat menikmati gulai kari pekat yang sedap ala mamak.

Anonymous said...

Anon 3/8/14;4:38pm, aku setuju !
Majlis tu utk org Islam jer, klu dirakam dan disebarkan majlis majlis ceramah tertutup agama agama lain pun aku pasti bnyk benda benda buruk dan penghinaan yg diperkatakan ttg Islam.