Tuesday, June 3, 2014

Keputusan Kementerian Kesihatan Malaysia tidak konklusif sebab tiada akredasi SAMM



Rujuk kepada  para bawah di mana kenyataan ini diletakkan

1- Tiada akredasi SAMM
2- Keputusan berdasarkan kepada sampel yang diterima
3-Keputusan ini TIDAK LENGKAP KECUALI DENGAN LAPORAN LENGKAP PIHAK MAKMAL


Makmal yang dimaksudkan ialah Jabatan Kimia yang akan membuat test lanjut

SAMM ialah satu lembaga akreadis utk makmal yang menjalankan ujikaji . Antara lain makmal perlu lengkap. mengikut international audit program  dan mempunyai pengurusan makmal yang baik.

SAMM dan penerangan lengkap di bawah:-

SAMM (Skim Akreditasi Makmal Malaysia) is a National Laboratory Accreditation Scheme set up by the Government on August 15th 1990.

  • SAMM is open to any testing laboratory or calibration centre irrespective of its application - private, government or in-house.
  • SAMM is managed by the Department of Standards Malaysia.
  • SAMM accredits almost every testing facility and technology - from chemical testing to engineering.
  • SAMM only accredits those facilities that meet all its criteria for testing competence and sound laboratory practice.
  • SAMM rigorously examines and re-examines every accredited facility.
  • SAMM promotes the interests of laboratories and their clients locally and in overseas markets.
  • SAMM provides updated directory of accredited laboratories to serve your needs.

Only the SAMM - Endorsed test report gives you confidence in all of the following:

  • The validity of test or measurement data.
  • The laboratory has been independently assessed for technical competence.
  • The test was done in accordance with the stated specification, test or calibration method and correct test environment.
  • The test piece was handled and stored properly.
  • The equipment used in the test was calibrated correctly.
  • The test report accurately describes the test results.
  • The appropriate quality control was performed.

A laboratory must be able to demonstrate:

Only after all these criteria are met does a laboratory become SAMM accredited. But this is not the end of the process. To remain SAMM accredited, the laboratory must be able to demonstrate continued compliance with the above criteria every time SAMM assesses its testing operations.


It is this initial and on-going evaluation of a laboratory by SAMM that gives you confidence its quality of service and in the validity of test data. Test report from SAMM accredited laboratories are recognized by all government departments such as Energy Commission, Department of Environment and Department of Health.


  • Competence to perform specific tests,measurements or calibration.
  • Sound laboratory management.
  • Suitable qualified and trained staff.
  • Proper equipment management and adherence to calibration and maintenance programmes.
  • Accurate and complete record keeping.
  • Adequate quality control and quality assurance procedures.
  • Adherence to internal audit programme.
  • Appropriate facilities for the handling, storage and testing of samples.
  • Assurance on essential consumables and outside support services.
  • Not just an interest, but a commitment to doing things right.

9 comments:

berasiam said...

di sinilah letaknya nilai ilmu. ramai yang berkokok tetapi tidak sedar mereka tidak mempunyai pengetahuan isu berkenaan. analisis makmal bukan sembarangan kerja. bukan sahaja yang melibatkan dna, bahkan apa sahaja analisis melibatkan integriti yang tinggi. hatta pengesahan dadah dalam urin pun memerlukan analisis yang sahih.

isu ini nampak sengaja dimainkan untuk memupuk kebencian terhadap pihak berkuasa. jakim menjadi sasaran utama. jika mata kita terbuka, sasaran sebenarnya adalah Islam itu sendiri. jika pihak berkuasa agama telah diragukan, siapa yang akan dipercayai untuk menjadi autoriti dalam isu Islam selepas ini.

sebahagian besar masyarakat terkesan oleh permainan isu ini kerana mereka prihatin terhadap status halal makanan yang dimakan. walau bagaimanapun, pada penghujungnya, permainan ini telah berjaya menjejaskan kredibiliti jakim sebagai autoriti yang bertanggung jawab. apabila jakim pun telah dipertikaikan, badan mana pula yang boleh diharapkan melindungi kepentingan pengguna Islam.

bila didedahkan bahawa cadbury dimiliki sebahagiannya oleh ltat dan felda holdings, nyata permainan ini semakin jelas matlamatnya. sekali lagi Melayu Islam terpedaya dengan mudah.

apa pun, diharapkan, kkm akan menjalankan siasatan dan mengambil tindakan yang sesuai ke atas mereka yang terbabit membocorkan keputusan yang tidak sahih itu. jika nak dikira dna babi, dalam barang lain yang disentuh oleh cina pun mungkin ada. kepada yang kononnya terlebih prihatin, bolehlah bawa sampel barang-barang yang mereka beli di kedai cina untuk dianalisis oleh makmal kkm bagi mengesan dna babi. boleh cuba dan selamat berjaya.

Anonymous said...

Siapalah si KEJADAH kat Kem. Kesihatan, yg. disyaki SABOTAJ Cadbury ni - dan kenapa Kem. Kesihatan tak dedahkan kedai mana kononnya, Kem. tu ambil sampel Cadbury tu - kenapa nak BERAHSIA pula kalau benar sampel tu dr. kedai?! Jadi aku syak, mungkin sampel tu di SABOTAJ oleh MUSUH ISLAM dr. DAPBANGKAI/PKRSODOM kat Kem. tu sendiri; utk. menjatuhkan Felda, sbg. sebahagian pemegang saham Cadbury - lihat artikel BERNAS dr. Megat Panji Alam di http://wwwmegatpanjialam.blogspot.com/2014/06/cadbury-lagi-serangan-atas-perusahaan.html , Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam, Posted by megat panjialam at Tuesday, June 03, 2014!

Yg. aku heran kenapalah Malaysia ni sbg. NEGARA ISLAM dan pusat Halal, tak tubuhkan sendiri MAKMAL ISLAM yg. besar (dgn. bekerjasama dgn. Dunia Islam lain terutamanya yg. kaya dan tidak pro-ZIONIS, cthnya dr. UAE dan Brunei); dgn. SAINTIS-SAINTIS/pekerja ISLAM tulen (bukan PENYAMAQ - mesti disiasat latarbelakang mereka dgn. teliti)! Jadi tak payah bergantung kpd. Kem. Kesihatan atau mana-mana makmal; yg. senang diSABOTAJ si KAPIRDAJAL! Bahkan makmal Islam ini juga boleh digunakan utk. mengkaji vaksin campuran ubatan tradisonal dan moden, yg. boleh membunuh virus penyakit spt. kanser, yg. makin meluas contohnya.

Sebenarnya ada perancangan halus dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZONIS/Israel dan ejen tempatan mereka dr. DAPBANGKAI-CELAKA/PKRSODOM utk.membubuh DNA babi secara RAHSIA, dlm. semua makanan terutamanya yg. halal [melalui bahan perasa (flavours/additive) yg. tidak dinyatakan kandungannya, terutamanya 'serbuk bacon' yg. menyebabkan ketagihan (addiction)], di Dunia Islam - salah satu cara utk. MENGURANGkan jumlah umat Islam global dgn. pelbagai virus dan penyakit yg. amat merbahaya, dlm. Genosid! Bayangkanlah Dunia Islam yg. majoriti penduduk satu negara adalah umat Islam terutamanya di Timur Tengah - amat senang disasarkan dgn. cara ini! Sebab itulah ALLAH SWT MENGHARAMkan babi; kerana ternyata babi sgt. merbahaya - lihat di - http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/12/eating-pork.aspx , Why I Do Not Recommend Pork - Nearly 70 Percent Contaminated with Dangerous Pathogens, By Dr. Mercola, December 12, 2012!

Dan memang seluruh umat Islam global mahu diKURANGkan melalui pelbagai cara oleh si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS yg. berterusan di samping merompak kekayaan minyak-gas-minerals Dunia Islam - spt. yg. disyaki oleh Dr. Kevin Barrett, termasuk melalui wabak penyakit terbaru yg. sungguh GANJIL, yg. sedang melanda Dunia Arab, terutamanya mungkin juga mensasarkan JEMAAH HAJI yg. BERJUTA - disyaki didalangi ZIONIS-Israel dan sekutu mereka (lihat di http://www.presstv.ir/detail/2014/05/05/361346/bioweapons-could-lead-to-apocalypse/ , Bio-weapons could lead to ‘apocalypse’, By Dr. Kevin Barrett, May 5, 2014; dan di http://www.nst.com.my/latest/mers-cases-reach-more-than-400-more-than-100-dead-1.588584 , MERS cases reach more re than 400, more than 100 dead, 06 May 2014)!

Makcik Sambal Belacan.

Anakbukitgantang said...

Tuan Anon,
Artikel BERNAS tu asalnya dari blog saya iaitu anakbukitgantang

Lihat sorotan artikel tu di bawah

Anonymous said...

Anak BukitGantang, MAAFkan Makcik! Makcik dah betulkan rujukan - T'KASIH di ats artikel BERNAS mu - di -
http://anakbukitgantang.blogspot.com/2014/06/cadbury-lagi-serangan-atas-perusahaan.html , Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam, Posted by Anakbukitgantang at Tuesday, June 03, 2014.

Makcik Sambal Belacan.

nagaman said...

Ikut fakta la. Faktanya, DNA khinzir telah di kesan. Dari mana? Coklat Cadbury. Mana ? Malaysia. Siapa pengguna dan makan bahan ini ? Rakyat Malaysia dan mereka yang berugama Islam. Berdosa ke tidak?

Ini makmal KKM bukan makmal Golok. Makmal ni dah banyak buat ujian. Termasuk DNA si dia yang tak mahu beri DNA cara sukarela.

Tak perlu tanya kuasa siapa.

Tindakan JAKIM juga cacat. Sepatutnya uji sampel yang tercemar. Kemudian sampel dari kilang sebagai perbandingan.

Gerak dari premis itu cari dari mana datang bahan tercemar. Sambil itu tarik semula produk ini dari semua kedai.

Dan sementara itu JAKIM boleh la betulkan kelemahan lain. Ada senarai bahan DNA khinzir yang dah dia keluarkan. Tapi tengok lah implimentasi. Dalam cokelat Picnic masih tersenarai salah satu bahan DNA itu. Tapi terjual mana mana jer.

Kalau betul bahan DNA ini kalau termakan pun okey, tak berdosa, umumlah. Tak lah masyarakat Islam rasa otot otot tekak dah terbelit , tergeliat sebab bertahun tahun telan DNA khinzir ni

nagaman said...

Ikut fakta la. Faktanya, DNA khinzir telah di kesan. Dari mana? Coklat Cadbury. Mana ? Malaysia. Siapa pengguna dan makan bahan ini ? Rakyat Malaysia dan mereka yang berugama Islam. Berdosa ke tidak?

Ini makmal KKM bukan makmal Golok. Makmal ni dah banyak buat ujian. Termasuk DNA si dia yang tak mahu beri DNA cara sukarela.

Tak perlu tanya kuasa siapa.

Tindakan JAKIM juga cacat. Sepatutnya uji sampel yang tercemar. Kemudian sampel dari kilang sebagai perbandingan.

Gerak dari premis itu cari dari mana datang bahan tercemar. Sambil itu tarik semula produk ini dari semua kedai.

Dan sementara itu JAKIM boleh la betulkan kelemahan lain. Ada senarai bahan DNA khinzir yang dah dia keluarkan. Tapi tengok lah implimentasi. Dalam cokelat Picnic masih tersenarai salah satu bahan DNA itu. Tapi terjual mana mana jer.

Kalau betul bahan DNA ini kalau termakan pun okey, tak berdosa, umumlah. Tak lah masyarakat Islam rasa otot otot tekak dah terbelit , tergeliat sebab bertahun tahun telan DNA khinzir ni

Anakbukitgantang said...

Nagaman,

Ikut Fakta makmal KKM tak dapat buat poenegsahan kerana seperti tertera du abwah surat keputusan ia bukan makmal yg dikareditasi dgn SAMM,

Maknanya keputusannya perlu mendapat laporan lanjut dari Jabatan Kimia

Si;la ikut fakta dan kaji prosedur ketat SAMM yang saya sertakan utk sesebuah keputusan disahkan sebagai positif

Kemungkinan besar pencemaran dalam bahan ujikaji berlaku di makmal yg tak mengikut prosedur yg betul -semalam KKM tarik balik keptusan tersebut dan akan siasat pegawai yg mendedahkan keputusan yang tak sah tersebut

certified_chfi said...

1. FAKTA: DNA babi telah dikesan.

2. YANG PERLU: Semua pihak (KKM, Jakim, Jabatan Kimia, polis, etc) buat siasatan menyeluruh.

3. Argument KKM tidak diakritasi tidak relavent kerana yang penting adalah membuktikan Cadbury tersebut mempunyai DNA babi atau tidak. Isu ianya halal/haram lebih penting dari akriditasi, konspirasi atau sebagainya.Jika KKM tidak diakritasi buat ujian tersebut ditempat yang diakritasi.

5. Ambil semua batch yang disyaki dan buat ujian. Ambil juga sample dari kilang. Ambil juga sample produk yang sama yang tidak dikilang dimalaysia. kesemuanya perlu menjalani ujian.

4. Jika terbukti batch tersebut mempunyai DNA babi siasatan menyeluruh perlu dijalankan. Mengapakah ia mempunyai DNA babi, bahan campuran apakah yang mendatangkan DNA babi. Pihak polis boleh menyita dan merampas komputer yang mengandungi BOM (billof material) jika pihak kilang enggan bekerjasama.

5. Perkara ini boleh diselesaikan dengan baik tanpa merosakkan reputasi mana2 pihak jika semua pihak berkerjasama

Anakbukitgantang said...

Jangan emosional

JAKIM telah follow prosedur ketat dan Jabatan yang bertanggungjawab dan sahih menjalankan ujian DNA ialah Jabatan Kimia

Kem Kesihatan TIDAK LAYAK - sila lihat sekali lagi bottom left slip yg mengayakan
1 MOH tiada akreditasi SAMM
2- UJIAN SAMPEL TERHAD KEPADA SAMPEL YG DISERAHKAN
3- Laporan lengkap MAKMAL (JABATAN KIMIA ( perlu disertakan

4 Jabatan Kimia dah sahkan TIADA DNA PORCINE 11 sample dalam Cadbury yg diiambil dalam pemeriksaan mengejut di kilang Cadbury

5 Kementerian Kesihatan mengakui berlaku pembocoran maklumat yg tak sepatutnya dan sample ujian AWAL telah dikeluarkan - ini keran aberlaku sabotaj kepada Cadbury

Pengakuan pekerja Cadbury yg patuh peraturan ketat PERSIJILAN HALAL JAKIM dan screen shot perdebatan di fb antara anggota PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malayia( vs Yuseri Yusof akan menyusul selepas ini