Wednesday, August 7, 2013

Kisah gadis supermarket yang berbuka puasa di kaunter

 
Di sebalik provokasi ugama dan perkauman yang dibuat oleh pembangkang maseh ada yang mengamalkan sikap toleran antara ugama dan kaum di Malaysia. Kesah benar dari Encil Raven Murugesan diceritakan kembali di fb beliau
 
Sewaktu di kaunter supermarket, beliau mendapati telah masuk waktu magrib dan berbuka puasa bagi umat Islam di Malaysia. Dia mendapati gadis cashier seorang Muslim dan kelihatan letih kerana berpuasa.  Untuk berbuka sekejap amat sukar bagi cashier berugama Islam kerana  deretan pelanggan yang  panjang.
 
Tanpa berfikir panjang beliau menawarkan air Tropicana Twister dan biskut yang sedang di scan untuk gadis cashier tersebut berbuka puasa. Pada nulanya gadis tersebut ragu ragu dan memohon ehsan dari seorang pelanggan  Cina di belakang En Raven. Namun pelanggan Cina tersebut juga membenarkan gadis cashier berbuka puasa dahulu. Gadis cashier tersebut mengambil biskut dan Tropicana Twister lantas duduk di bawah kaunter untuk berbuka puasa. Tak sampai 30 saat kemudian gadis cashier menjelma dan kembali menjalankan tugasnya dengan linangan air mata kesyukuran.
 
Moral Insiden: Kita tak perlukan bermillion ringgit dihabiskan untuk menyemai semangat hormat menghormati antara ugama dan kaum , tapi hormatilah setiap insan sebagai seorang adik, kakak atau abang...Semoga rakyat Malaysia  terus hidup dalam aman dan damai di Malaysia.
 
 
 
True story from Mr.Raven Murugesan :
 
I was in a busy supermarket when the azan was in the air and its time to berbuka puasa. But there was only one counter operating with a very long queue and the counter girl went on working without taking a break. When my turn came, I asked her "puasa ?" . With a charming smile she said " ya uncle" . But her eyes evidently showed that she was tired.
 
 I quickly took the Tropicana Twister and biscuits which she just scanned and offered to her and said " adik minum dan makan sekeping biskut ini dulu. Tak per kami boleh tunggu" she looked at the Chinese gentleman behind me , who sportingly noded . She took the drink and biscuits and sat beneath the counter. It was not even 30 seconds. When she resumed her work there were tears in her eyes. Moral of the incident : We don't need multi million ringgit promos to create 1Malaysia. Just treat everyone like brothers and sisters, we shall have a very loving environment in this country........

9 comments:

QalamQabut said...

Airmata aku sendiri bergenang.

Alangkah indahnya Malaysia jika ada peri kemanusiaan seperti ini. Syabas to Mr.Raven Murugesan and the Chinese gentleman.

Anonymous said...

ini lah yang sepatutnya disemaikan bukan ditanam sikap membenci sebagaimana banyak dilakukan oleh ramai ahli politik yang hanya memikirkan kuasa

Anonymous said...

Airmata ku tiba mengalir membasahi pipi ku bila merasakan bagaimana Cashier wanita muslim terpaksa bekerja walau pun sampai waktu berbuka puasa dibawah kaunter... Syabas kepada Mr Raven Murugesan anda berjiwa rakyat Malaysia.. Yang menjadi tanda tanya...kenapa pengurusan tidak peka mengenai perkara tersebut atau supervisor pasaraya tersebut....Semua 100% pekerja pasaraya tersebut Muslim ke...?

MAHAGURU58 said...

Syukur Alhamdulillah negara kita masih ada warga bukan Melayu dan bukan Muslim seperti encik Raven Murugesan yang prihatin tentang nasib gadis Melayu juruwang yang didalam dilemma bila azan Maghrib sudah berkumandang dan tiada pengganti bagi dirinya yang sedang bertugas!

Raven Murugesan! We won't forget your name sir! Wherever you may be,we salute you!

This is the kind of Malaysian we want!

Anonymous said...

Saya pernah membantu sorg pemuda cina kemalangan kerana proton saga dinaikinya berlanggar dgn wira seorg guru melayu jalan persekutuan seri jempol - keratong. Pemuda cina ni dgn 2 rakannya nak pulang ke kuala pilah setelah memancing di tasik bera dan guru tu dari melaka ke kuantan Mereka berlanggar kerana mengelak sebuah kereta kancil hala ke s.jempol yg gagal memotongg lori. Guru dgn keluarganya tiada kecederaan serius tapi pemuda cina ni, sebijik matanya tertusuk kaca cermin depan - terpacak kat bijik mata kirinya. Darah bercucuran. Ada dua kereta dipandu lelaki cina, satu kereta mewah dan satu lg biasa2 je. Malangnya kedua2 pemandu ini hanya berhenti utk tengok tp enggan membawa pemuda bangsanya ke hospital kerana alasan tak tahan darah dan takut kereta mewahnya kotor kot. Nak tak nak saya bawalah pemuda cina ni naik kereta 4x4 saya dan dialaskan dengan penutup matahari berspan. Saya pecut dan hantarkan ke hospital k.pilah, terus ke wad kecemasan. Kaum keluarganya dah tggu kat hospital dan mintak no tel saya, saya katakan tak perlu byr apa2 utk duit minyak. Esok pg ibu dan bapanya telefon ucap terima kasih tp katanya, sebijik mata yg cedera tu terpaksa dibuang. Saya katakan, bersyukurlah kurang2 tak buta terus. Moral ceritanya, kiasu cina ni kadang2 tak kenal bangsa, bila tersepit barulah sedar. Harapnya cina yg dibantu ni x lah sedemikian.

Anonymous said...

Kalau jumpa cuna ekeiden tu bior bagi mampus jer ..

Anakbukitgantang said...

bila umat Islam tak menguasai ekonomi maka inilah jadinya

Bila umat Islam kecundang kerana berpecah belah-tiada suara utk bersuara

Nasib umat Islam terletak pada ehsan al kafirun...inilah cerminan amsa depan kalau keadaan berterusan sebegini

Unknown said...

"Very busy supermarket with only one counter operating" wtf ... logik kah cerita ini? Jangan lekas percaya

Anakbukitgantang said...

Lumayan Bestari-sebelum saya jawab saya nak Tanya

1- Ada tak di mana mana supermarket besar di Malaysia yang mempunyai hanya satu kaunter?

2- Jika dapat jawab soalan no 1 saya saya rasa pembaca semua dapat buat inferens sama ada berbaloi masa saya nak jawab soalan Lumayan Bestari ;)