Wednesday, July 3, 2013

sebuah bingkisan cinta

Sebuah bingkisan cinta menjelang Ramadhan Al Mubarak untuk renungan kita supaya senantiasa mencintai  Allah dan RasulNya .

Dekatnya hati seorang insan kepada PenciptaNya dapat dinilai dengan betapa besarnya cinta sang hamba  kepada Allah dan RasulNya. Saya kongsikan jua  sebuah bingkisan cinta   dan juga tazkirah dari guru saya Syeikh Rohimudeen Al Bantani al Husaini.



Jika kita telah beribadah tapi maseh terasa kurang cinta kita kepada Allah maka kita perlu muhasabah diri, apakah maseh ada HIJAB yang menyebabkan kita kurang cinta kepada Allah? Hijab itu terdiri dari Nafsu duniawi yang maseh membelit diri.

Sementelah kedatangan Ramadhan dalam masa 6 hari lagi marilah kita banyak beristigfar dan buangkan an nafs. Sesungguhnya sifat mazmumah yang paling akhir  menhilang dari diri kita ialah EGO.

Sehubungan dengan itu dengan kedatangan Ramadhan ini saya menyusun sepuluh jari dan ingin memohon ampun dan maaf kepada semua pembaca blog anakbukitgantang. Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah segala dosaku dan dosa saudara saudaraku serta terimalah amal ibadah kami.

Sungguh ALLAH itu lebih gembira untuk menerima taubat hambaNYA, melebihi dari kegembiraan seseorang di antara kamu sekalian yang menemukan kembali untanya yang telah hilang di tengah-tengah padang gurun.”  (HR Bukhari & Muslim)

No comments: