Monday, July 1, 2013

Kempen Boikot barang tiruan dari China atau Kempen Boikot Undang Undang meh?

Semalam saya berdiskusi panjang lebar dengan rakan berbangsa Cina saya "PT". Ramai yang silap faham bila kita lancarkan kempen Boikot Barang Cina. Tak sepatutnya kita tujukan kempen Boikot Barang Cina (BCL) atas sebab rasis- Sepatutnya kempen wajar dijenamakan semula sebagai Kempen Boikot Barang Tiruan dari China atau Kempen Boikot Barang-barang  Berbahaya atau Kempen Boikot Kerja Merbahaya Kepada Keselamatan Awam!.

Umum mengetahui bahawa barangan dari China ialah barang tiruan dan barang yang tak menepati piawai antarabangsa dari segi piawaian keselamatan dan kesihatan. Rujuk  kes susu tercemar dengan melamine dan beras tiruan di Internet untuk mengetahui barang tiruan dari China sudah mencapai tahap kritikal!
 
 
 3 cawan beras yang dimakan boleh disamakan dengan memakan sejumlah plastic yang besar!

 

Berkenaan isu Jonker Walk tidak sekali kali  premis tersebut mahu ditutup oleh Kerajaan Melaka kerana rasis. Jonker Walk ditutup kerana menghalang laluan awam dan menjual barang tiruan.

Oleh itu saya sarankan juga Menteri Perlancongan terlibat supaya jangan cepat melatah  kerana kesalahan utama  Jonker Walk (Melaka) dan Petaling Street kerana ianya menjadi tempat menjual barangan tiruan dari China. Sewajarnya premis di atas di tutup atas sebab sebab kesalahan di bawah  Akta Perihal Dagangan 1972 . Rujuk DI SINI





Sehubungan dengan itu, saya minta Nazri Aziz Menteri Perlancongan untuk lihat balik Undang Undang. Datuk  Ketua Menteri Melaka hanya melaksanakan undang undnag seperti yang diperuntukkan untuk melebarkan, mengelokkan dan memperindahkan  jalan serta menghalang peniaga dari menutup laluan kepada orang ramai . Sebanyak 1000 komplen telah diterima oleh Majlis Bandaraya  Melaka SINI

Malah tindakan Datuk Ketua Menteri juga disokong oleh peruntukan perundangan dalam Akta Kerajaan Tempatan  seperti berikut:-











Boikot barangan tiruan dah lama saya lakukan. Bokot produk berbahaya seperti gula yang diluntur (bleached sugar), tepung yang diluntur (bleached flour) pon lama saya lakukan. Kini saya berkira kira untuk boikot mana mana tempat perlancongan yang tidak mengikut piawaian keselamatan.

Jika peniaga barang tiruan maseh menutup jalan di Jonker Street dan menghalang laluan trafik serta menyebabkan masalah kesesakan yang juga masalah keselamatan, maka saya akan lancarkan kempen boikot Jonker Street kerana ia tidak melepasi piawaian keselamatan Health Safety Environment (HSE). Apa macam Nazri? Sudikah industri perlancongan menanggung risiko dan terjejas jika berlaku kebakaran besar dan tiada laluan selamat di Jonker Street?

Yang penting kami tak ketepikan  undang undang  yang ada kerana tahu risiko lebih besar menunggu Industry Perlancongan Negara jika aspek HSE tak dijaga ! Cukup cukuplah dengan pemasaran ideology politik neo liberalisme yang cuba di bawa Nazir dan boss nya!

No comments: