Wednesday, July 24, 2013

Bila Mantan Syeikh Al Azhar dituduh sekular oleh WAHHABI dan Pelampau Ugama

Syeikh Ali Gomaah adalah mantan  Syeikh Al Azhar . Beliau memberikan huraian yang jelas  kenapa Hudud tak dapat dilaksanakan  di zaman Rasulullah SAW , Saidina Abu Bakar ra dan Saidina Umar ra kerana ketiadaan 4 saksi yang adil. Malah di Mesir hukuman Hudud ditangguhkan selama 1000 tahun (rujuk minit ke 11.52 ke atas)
 
Begitu juga Syeikh Ali Gomaah menceritakan bahawa Mesir bukan Negara secular kerana Mesir telah memasukkan Islam sebagai ugama Negara dalam Perlembagaannya; dimana  President Mesir, Ketua Turus Angkatan tentera dan askar semuanya perlu berugama Islam pada tahun 1970-an. Untuk makluman, huraian Negara Islam Mesir ini juga terpakai di Malaysia kerana negara ini mempunyai Perlembagaan yang mengangkat Islam sebagai ugama Persekutuan Tanah Melayu, Ketua Negara iaitu Yang Di Pertuan Agong serta Perdana Menteri  serta Ketua Turus Tentera juga  perlu berugama Islam!
 
Selain itu Syeikh Ali Gomaah juga TIDAK BERPIHAK/non partisan...atas sebab ini beliau telah dituduh "secular" oleh golongan Wahhabi, Kwaridj dan pelampau Ugama. Menurut beliau lagi amatlah salah menuduh seorang Muslin sebagai secular kerana orang yang secular itu tidak berugama. (Rujuk syarahnya di minit 10 ke atas)
 
Semoga Allah sentiasa memelihara ulama besar ini. Video penerangan dengan terjemahan boleh didapati di bawah:
 
 
 
 

 
 Saya kongsikan dari Ustaz Syed Faez Al Aydruse - Penjelasan Isu Politik KePartian,Sekular dan Hudud

( Sedikit Pembetulan : Marhalahtul Ulaa yg Shaikh Ali Goma'ah sebut itu bukan Demontrasi tetapi Piliharaya Umum, Ini bermakna Marhalatu Thani ialah Pilihan Raya rakyat memilih DR. Mursi atau Syafiq pada ketika Shaikh Ali Goma'ah berkhutbah itu)

Untuk melihat...
video ini dengan lebih baik (Lebih Panjang), Sila Anda ke Youtube di Link ini : Youtube

Serba ringkas maklumat tentang " Apa itu sekular" izin kan sy memcopy paste kan keterangan ini . Dan selebihnya anda tidak usah tanya di Halaman Sosial, sebab di sini bukan tempatnya untuk mengambil Ilmu, Ilmu itu perlu di pelajari dari Guru dan berKitab. Di sini hanya sekadar maklumat untuk membuka minda.

Berkata Al-Fadhil Ustaz Najmuddin Al-Azhari ( FB Tuan Salim) - (Penasihat Pondok Maltaf , Mesir , Kaherah) :

Sepintas lalunya..

Sekular - berkaitan dengan keduniaan dan  tidak berkaitan dengan keagamaan.
Sekularisme - fahaman yang menolak nilai-nilai keagamaan dalam kehidupan sosial manusia.
Sekularistik - bersifat sekularisme.
Sekularis - orang yang menganut fahaman sekularisme.

Kita menolak fahaman ini. Sebahagian kita bermati-matian menentangnya. Adakah sekular ini setakat pisahkan politik dari agama saja seperti yang diretikan sebahagian kita? "Pisahkan" bagaimana yang dimaksudkan?

Guru saya, Sheikh `Amr El-Wirdani pernah sebut dalam kuliah dahulu bahawa antara agenda besar sekularisme ni ialah untuk menghilangkan "manhaj" dari diri umat Islam. Mafhum lainnya, untuk menghilangkan komponen pemikiran muslim supaya muslim bercelaru dalam berfikir. Tengok lani pun dah cukup.

Kita tak dapat membezakan baik atau buruk atau menerima kebaikan kerana sentimen partisan yang menebal. Setuju atau tidak, secara tidak sedarnya kita telah termasuk jerat sekular. Kalau dapat lolos, loloskan lah. Kenapa tunggu? Tunggu untuk dibuat gulai ka?

Hasil yang dipelajari, dibaca, dikaji, menyoal guru, saya faham yang sedari PM Malaysia yang pertama sampai lani tak dak seorang pun yang sekularis. Perlembagaan negara juga tidak sekularistik.
Kami diajar di Al-Azhar supaya memahami realiti suatu yang hendak diperkatakan sebelum memperkatakannya.

Mungkin ada yang tidak bersetuju bila dikatakan Malaysia sebuah negara Islam. Mungkin juga kerana mereka hanya inginkan negara Islam mengikut acuan yang cuba dibentuknya. Walau apa pun pandangan, kritikan, pro dan  kontra, dunia melihat Malaysia sebagai sebuah negara Islam. Suka atau tidak, itulah realitinya.
Kita tidak dianjur mempergunakan agama tapi menggunakan agama dalam kehidupan. والله أعلم

اللهم اجعل ماليزيا بلدة طيبة يا طيّب يا مدبر الكون


Tuan Salim Kedah(^_^)



Setiap pejuang HAQ tidak akan terlepas daripada segala ujian, Kutukan dan cerca'an Manusia yang tidak mengerti akan hakikat sesuatu itu. Namun ianya bukan alasan untuk kita diam dan senyap utk menyatakan sesuatu yg HAQ kerana Sabda Jaddina Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W (Kata setengah Ulamak ianya bukan Hadis tapi perkataan Sohabat -Hadis Mauquf) :

" الساكت عن الحق شيطان أخرس "

Diam dari menyatakan kebenaran itu ialah Syaiton Bisu



Sayyidina 'Ali bin Abi Thalib A.S wakarromaLLOHuwajhah berkata :

حين سكت أهل الحق عن الباطل، توهم أهل الباطل أنهم على الحق

yang bererti : "Ketika berdiamnya Ahli kebenaran dari kebatilan, maka ahli kebatilan akan menyangka bahawa mereka itu benar."

إذ قيل كم مزيف صحيحا لأجل كون فهمه قبيحا

"Ramai sungguh orang yg menentang sesuatu kebenaran itu , Dari kerana keadaan ilmu dan kefahaman mereka itu Buruk (Cetek) "

Dengan ini Al-Faqir sekali lagi membawa perkongsian dengan sahabat dan sohabiah sekelian tentang Isu Politik kePartian, Hudud dan Sekular. Video kali ini memaparkan pandangan Guru kami (Para Azhariyyun) iaitu tidak lain tidak bukan Al-Imam Al-Alim Al-Allamah Prof. Ali Gomaa أ.د. علي جمعة HafizohuLLOH dalam menghuraikan kenapa Para Ulamak Azhariyun tidak cenderung kepada Politik kePartian, Ini bukan bermakna mereka menolak politik daripada ugama. Tetapi Tafsiran Politik yg di berikan kpd Ummat ISLAM sekarang agak samar dan kabur sebagaimana yg di kehendaki oleh Syarok. Kandungan video ini seperti berikut :

1.) Video pertama ialah Tajuk asalnya :

المفتي: أنا عالماً للجميع ولا أدخل في سياسات حزبية

dan Link asalnya :
Youtube

المفتي: أنا عالماً للجميع ولا أدخل في سياسات حزبية

Kata Mufti Ali Goma'ah HafizohuLLOH : Sesungguhnya aku ( dan para ulamak Al-
Azhar
Azhar TV لا أثق إلا في علماء الأزهر الشريف جبهة علماء الأزهر ) ialah ulamak untuk semua golongan
manusia ( bukan ulamak PARTI ) bagi
menerangkan kepada rakyat urusan agama
ALLOH , dan tidak akan termasuk dalam
mana-mana parti politik dlm keadaan apa
sekalipun

Lalu dengan tidak semena-mananya Puak Salafi Wahabi dan Pelampau Ikhwani men"Cop"kan atau melabelkan Shaikhona Shaikh Ali Goma'ah dan Para Ulamak Al-Azhar sebagai "Sekular".
Maka kami bawakan anda dengan video huraian/ulasan dan jawapan Shaikh Ali Goma'ah tentang apa itu "Sekular" dan bolehkah kita memanggil sesama ISLAM kita dengan "Sekular
".


2.)
فتوى من المفتي علي جمعة عشان محدش يقول سلفين
ومش سلفيين بيكفروا حد
ادي الازهر والمفتي - رغم اختلافي معه في الكثير - إلا انه
نطق بالحق في ذلك
وقال انه لا يوجد مسلم علماني
لان دا نموذج معرفي ودا نموذج معرفي تاني
محدش يقول بعد كدة ان المفتي سلفي :))

Fatwa Mufti Ali Goma'ah bila di tuduh kafir
kerana kononya Syaikh Ali dan Al-Azhariyun
sekular kerana tidak masuk parti politik dan
tidak laksanakan hudud oleh puak2 Salafi
wahabi dan pelampau, Syaikh Ali Goma'ah
mengatakan : Tidak ada seorang Islam pun
yang berfahaman Sekular!!!!!




Video pertama ialah Tajuk asalnya :

علي جمعة: الإسلام والعلمانية نموذجان معرفيان مختلفان

(Video ini 9 minit lebih) Link Asalnya :
Youtube asal

Atau video bertajuk :

د.على جمعة: لا يوجد مسلم علمانى

( Video ini 34 sa'at Fokus kepada Kata-kata Shaikh Ali : Tidak ada Muslim yg sekular) Link Asalnya :
Youtube

Atau anda mahukan Video perbahasan penuh tentang Sekular oleh Shaikh Ali Goma'ah, Dr Imaroh dan Shaikh Usamah Sayyed Al-Azhari ?? Sila ke Youtube dan Taip tajuk ini : برنامج كلمة حق (4) - العلمانية والإسلام

(Video bersiri dan minitnya lebih setengah jam setia video) Link Asalnya :
Youtube

Yang perlu di ambil perhatian ialah di dalam perbahasan Sekular ini . Para Ulamak telah membahagikan sekular kepada dua bahagian , sekular secara menyeluruh (Syamilah, dan yang ini lah KUFUR MUTLAQ )  dan sekular sebahagian (Juz iyyah,Ideologi yg di reka oleh Barat utk menipu org ISLAM dan yg banyak termakan di kalangan awamul muslimin kerana tertipu dengan tipu daya barat, hal ini membawa kekufuran jika tidak di sedari, namun jika mereka tahu, ianya tidak membawa kpd Seklular Mutlaq) seperti Al-marhum Abdul Wahab Al-Masiry di dalam kitab
dua juzuk membahaskan tentang makna sekular Syamilah dan sekular Juz iyyah ini.

3.) Video Isu Hudud dan anda boleh rujuk di Tajuk asal Video itu di Youtube :
حقائق .. حول تطبيق الشريعة والحدود د. علي جمعة

Dan Link Asalnya :
Youtube

Akhir sekali kepada yang berapi-api menghina Ulamak kami seperti Shaikh Ali Goma'ah dan lain-lainnya dengan gelaran "Sekular"la , "Tolak Hudud" la , "Mukatazilah" la , "Syiah" la. Sy sebagai orang yg Matang tidak akan layan mereka-mereka yg hanya menunjukkan ke"Hero"an mereka di FB sahaja kerana sy punya kerja banyak lagi.


 Dan Akhirnya , Izinkan sy menggunakan kata-kata Al-Fadhil Ustaz Najmuddin Al-Yamani Al-Azhari
Tuan Salim di dalam Postnya yg terbaru dalam menjawab mereka yg menghina Shaikh Ali Goma'ah :

"Cermin diri tu dulu.Jangan nanti bagai kambing menanduk bukit: tanduk patah bukit tak runtuh. Ini saya tujukan khas kepada individu yang mengkritik Sidi Maulana Al-Imam Ali Jumaah dengan kritikan yang tak berasas. Nak tipu orang awam ; orang yang menjadikan internet sebagai guru boleh la. Murid adalah duta kepada "madrasah" gurunya.Kalau tak tau Sidi Al-Imam lagu mana,kenal dulu dengan Syeikh Sayyed Syaltut
الشافعي الصغير ,Dr. Abdus-Salam 'Atiq,Syeikh 'Amr El-Wirdani,Syeikh Usamah Sayyed أسامة السيد الأزهري ,Syeikh 'Isom Anas,& ramai lagi tapi cukup dah takat tu.Tak perlu untuk jawab panjang² sebab anjing menyalak bukit,takkan runtuh kerana anjing menyalak tiada menggigit.Al-faqir nasihatkan kawan² yang berkenaan supaya jangan layan sangat orang itu layan sikit² sekadar ambil hati sudah la,cuma jawab apa yang perlu ; patut saja.Kepada kawan al-faqir yang kena label muktazilah itu,sabar la dengan kerenah orang tua.Biasa la orang tua,cepat terasa."
Link :
Facebook

Selamat Menonton video ini dan sudi mendapatkan Matlumat yg baru ( Bukan Ilmu ya, sebab Ilmu mesti dengan belajar dan belajar itu ada 5 RUKUNnya Sila rujuk Syarahan Shaikhna Ali Goma'ah di Link ini : Youtube Atau sheikhaligomaa videos , di Laman sosial ini hanya Matlumat sahaja)

Oh ya 1 lagi kalau siapa-siapa yg tak dapat tengok video ini di FB sila ke Youtube di Link ini :
Youtube

Wassalamu'alaikum warohmatuLLOHi wabarokatuh.

Membangun bersama ISLAM,
Aqidah di Utamakan, ( Aqidah Ahli Sunnah wal Jama'ah Asya'roh Wal Maturidiah)
Syari'at di Laksanakan, ( Syar'iat Hukum Hakam dari 4 Mazhab Muktabaroh - Mazhab Syafi'e)
Akhlaq di amalkan, ( Imam-Imam Sufi seperti Syaikh Junaid Al-Baghdadi
 
Kredit
 
Syed Faez Al Aydruse

No comments: