Saturday, April 23, 2011

Pengajaran dari Sarawak- hakikat politik bipolar di Malaysia kini

Berikutan keputusan pilianraya Negeri Sarawak yang menunjukkan trend bipolar, iaitu Melayu dan Pribumi bersatu  dan terus setia menyokong kerajaan negeri yang memerintah (walaupon banyak hak pribumi ditarek balik lebih dari di Semenanjung kerana nak memenangkan hati orang Cina) dan orang Cina yang diberi keutamaan dalam pentadbiran Kerajaan Negeri, politik ekonomi dan sosial negeri Sarawak tapi makin hebat menyokong pembangkang kerana matlamat Cina-raya, maka PERKASA mewakili kaum Melayu dan Pribumi Sarawak MENUNTUT balik hak mereka yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutaan dan pernah dijuangkan dengan gigih oleh Ketua Menteri Sarawak yang pertama Stephen Kalong Ningkan.

Hak tersebut termasuk perlindungan yang sewajarnya diberikan oleh Kerajaan Negeri dalam ekonomi (LAD dan PKK-hak kontraktor bumiputera dengan penubuhan Pusat Khidmat Kontraktor dna LAD  yang khas memberi projek kepada kontraktor kelas F), dalam pendidikan
(dengan kemasukan mudah pelajar pribumi Sarawak ke dalam IPTA).

Sewajarnya tuntutan PERKASA Sarawak dalam bidang ekonomi dipertimbangkan kerana  hak pengagihan kekayaan negeri/negara telah dibuat dalam dasar Afirmatif DEB dan DEN. BagaimanaPon di Sarawak pelaksanaannnya tidak berjaya kerana selama ini Kerajaan Negeri telah mengutamakan kaum Cina. Oleh itu cara terbaik mengimbanginya ialah melaksanakan kembali dasar afirmatif yang telah menjadi polisi negara dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Berkenaan dengan hak pribumi memasuki IPTA (university) dengan lebih mudah ia telah dilaksanakan di Canada dan Malaysia. Umum mengetahui kelayakan masuk university di Ontario, British Columbia dan Montreal, iaitu  province yang maju ialah setelah lulus dengan cemerlang dalam Grade 13. Tapi bagi negeri Prairie seperti Alberta dan Saskatchewan kelayakan masuk unvesity ialah satu tahap lebih rendah pada Grade 12. Ini membolehkan pelajar yang menghadapi kekangan perhubungan dan kemudahan mendapat pendidikan asas tahun terakhir di university sendiri! Sarawak dan Sabah sebagai negeri yang luas dan menghadapi kekangan sistem jaringan jalanraya wajar dimudahkan kemasukan ke university . Dan di Malaysia sendiri telah terdiri maktab dan pusat matrikulasi bagi persediaan pra university. Sewajarnya bilangan pelajar dari Sarawak dan Sabah ditambah di pusat matrikulasi ini!

Adalah diharap pelasanaan dan PEMANTAUAN dasar Afirmati di duan negerii ni dapat memangkin pengagihan kekayaan neger dan negera yan lebih SAKSAMA dan ADIL!

Petikan kenyatan PERKASA Sarawak
------------------------------------------
PERKASA Negeri Sarawak amat bersedih dan kecewa kerana pengorbanan kaum pribuumi (Bumiputera) Sarawak yang telah selama ini bertolak ansur utk membenarkan "Gagasan Transformasi 1 Malaysia" di jayakan walaupun telah membenam hak keistimewaan Pribumi untuk disamaratakan dengan kaum bukan Bumiputera.




Sebagai contoh yang mudah, baru2 ini Kerajaan telah menarik balik Peruntukan Pengecualian "Liquidated Acertained Damages (LAD)" untuk kontraktor kaum Bumiputera yang telah dimansuhkan tanpa berunding oleh Kementerian Kewangan.



Kerajaan pula mengikut telunjuk tuntutan ahli korporat kaum Cina untuk menghapus peranan pokok Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) tidak lama lagi. Padahal itu sahaja yang tinggal untuk menjaga kepentingan kontraktor Bumiputera walaupun telah tegas di tentang hebat oleh Kesatuan2 Bumiputera.



Nampaknya majoriti besar pengundi kaum Cina hanya memperalatkan pemimpin2 BN mereka untuk mengambil kesempatan terhadap keiklasan Kerajaan BN asalkan mreka dapat menuntut hak kesamarataan dengan kaum Bumiputera.



Padahal "JELAS dan TERBUKTI" kaum Cina telah menolak BARISAN NASIONAL dan Gagasan Transformasi 1Malaysia yang diilhamkan YAB Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak pada Pilihanraya DUN ke 10.



Saya selaku Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia merangkap Yang Di Pertua Perkasa Cawangan Sarawak ingin mendesak Kerajaan BN Pusat dan Negeri supaya memulangkan kembali hak dan peruntukan keistimewaan Bumiputera mengikut petuntukan Perlembagaan Malaysia.

Jangan keterlaluan "melayan tuntutan kaum Cina" yang sanggup membalas "SUSU dengan TUBA".

Semenjak PERKASA dilancarkan di Sarawak ia tidak pernah mempersoalkan sebarang tuntutan kaum Cina demi menghormati Gagasan 1Malaysia dan demi keharmonian Negeri Sarawak dengan memberi pengorbanan dan toleransi yang amat tinggi dalam hal ini.

Pakatan Rakyat lebih2 lagi DAP harus dipersalahkan dan dipertanggungjawabkan oleh kaum Cina jika kami Pribumi Sarawak menidakan semua tuntutan Kaum Cina.

Inilah al Kisah keputusan Pilihanraya DUN Sarawak ke 10 yang PRIBUMI ibaratkan seperti "membela buaya yang dalam kekeyangan pun akan mengigit tuannya".

Oleh demikian PERKASA SARAWAK memohon supaya Pribumi Sarawak harus diberi semua tuntutan Mereka seperti berikut:-

1. Mengembalikan Hak Keistimewaan Bumiputera yang Termaktub didalam Perlembagaan Malaysia yang di antaranya adalah:-


i) Kerajaan BN Pusat dan Negeri hendaklah "Mengkhaskan satu dasar khusus utk Bumiputera Sarawak Dan Sabah sbg satu "Tindakan Affirmatif" yg lebih berkesan mengantikan "Dasar Ekonomi Baru" supaya segera dapat meningkatkan Ekonomi Bumiputera dgn perlu dipantau Kesatuan2 Bumiputera.

ii) Merealisasikan Hak Kaum Bumiputera yang bukan beragama Islam utk bebas mengamalkan Agama mereka sama seperti mereka yang juga akan menghormati Agama Islam sbg Agama Rasmi Negara.



2. Menuntut supaya semua Rakyat Prbumi perlu menikmati Kemudahan Asas seperti Api, Air dan Klinik.

3. Menuntut Biasiswa Automatik kpd anak2 bumiputera di Sarawak dan Sabah yg mencapai kelulusan minima utk memasuki Kolej Dan Universiti.

4. Memberi kelonggaran khusus kpd Kaum Bumiputera utk memasuki IPTA dalam semua Jurusan kritikal.

5. Mempastikan pengagihan Projek dan Kontrak kpd Kontraktor dan Syarikat bumiputera dilakukan dgn telus dan berkesan dgn membenarkan Kesatuan2 memantaunya.



Barisan Nasional harus kekalkan Simpanan Tetapnya ("Fixed Deposit") Di Sarawak yg tidak boleh sesiapa lagi menganggu gugat atau mempertikaikannya.



Perkasa mengucapkan " Syabas dan Tahniah" kepada PRIBUMI SARAWAK dan Kerajaan Barisan Nasional Negeri Sarawak dibawah kepimpinan YAB Pehin Sri Hj. Abdul Taib bin Mahmud dan Barisan Wakil Rakyatnya yang telah memenangi DUN masing2 dengan Cemerlangnya.



Semoga Allah merahmati Pemimpin dan Rakyat Pribumi Negeri Sarawak utk terus Maju Kehadapan. Terima Kasih



Abang Abdul Nasser bin Abang Hadari

Naib Presiden Perkasa merangkap

Yang Di Pertua,

Pertubuhan Pribumi Perkasa Cawangan Negeri Sarawak.
 
Sumber- The Unspinners

2 comments:

Anonymous said...

saya bukan rasis...tapi jika dilihat sebenarnya org cina memang lebih rasis ( minta maaf cakap- mungkin bukan semua)

Mereka kalau ada kuasa, maka org mereka sahaja yg akan dapat tempat, dapat bisnes dan dapat segalanya...kaum lain, memang akan dipencilkan...contoh..tengoklah macam di pulau pinang..

Mereka ni memang tamak...kuat rasuah....dan sanggup buat apa saja biarpin dgn cara menipu...inilah yg mereka belajar dlm dunia perniagaan mereka...

siapa yg mengajar rasuah kepada org melayu??? kalau bukan mereka..

ninja said...

NAJID kena buka mata luas2.sudah sampai masanya NAJID kena jaga orang2 luar bandar dari dalam bandar.orang2 bandar terutamanya orang2 china tidak menggenang budi.mereka orang2 cnina lupa pada sejarah .pada zaman JEPUN orang2 china bertempiaran lari masuk kampung orang2 MELAYU minta pertolongan takut dibunuh oleh JEPUN .sangup jadi KOMUNIS.kini apabila sudah senang mereka lupa diri dan lupa SEJARAH.orang2 melayu telah banyak berkorban untuk orang2 CHINA.AKU MENYERU BANGSA2 MELAYU BANGGUN DAN MENENTANG ORANG2 MUNAFIT INI TERUTAMA ORANG2 CHINA BANGSAT INI,