Friday, November 5, 2010

kecederaan di kepala boleh membawa maut

Suzaina Adlina di Wad ICU
Kecederaan di kepala seeloknya dibuat CAT Scan bagi mengesan sebarang pendarahan dalaman yang boleh membawa kecacatan atau maut kepada mangsa
Saya siarkan  berita Ketua Puteri UMNO Kuala Krai Suzaina Adlina 37 yang dipukul dari belakang pada jam 1130 pagi  di Sekolah Kebangsaan Taman Sri Wangi di FB saya. Puteri UMNO tersebut telah dihentam di bahagian kepala dan dada dari belakang dengan kayu pembawa bendera PAS. Akibatnya dia mengalami kecederaan di bahagian dahi dan hidung, dan dirawat di Hospital Gua Musang. Beliau dimasukkan ke wad ICU bagi mengesan sebarang kecederaan dan pendarahan dalam otak

http://unitmediasiber.blogspot.com/2010/11/galas-puteri-umno-dimasukkan-ke-wad-icu.html


Satu Laporan Polis telah dibuat di balai polis Gua Musang pada jam 12 tengah hari.

Kecederaan di kepala  (Head concussion) disebabkan pukulan objek tumpul di kepala amat serius.

Nota mengenai head concussion saya sertakan disini untuk rujukan ramai http://www.emedicinehealth.com/concussion/article_em.htm

Concussion Overview

The term concussion describes an injury to the brain resulting from an impact to the head. By definition, a concussion is not a life-threatening injury, but it can cause both short-term and long-term problems. A concussion results from a closed-head type of injury and does not include injuries in which there is bleeding under the skull or into the brain. Another type of brain injury must be present if bleeding is visible on a CT scan (CAT scan) of the brain.


•A mild concussion may involve no loss of consciousness (feeling "dazed") or a very brief loss of consciousness (being "knocked out").


•A severe concussion may involve prolonged loss of consciousness with a delayed return to normal.

Concussion Causes

A concussion can be caused by any significant blunt force trauma to the head such as a fall, a car accident, or being struck on the head with an object.(batang kayu banner PAS!)

Tanda pendarahan dalam otak boleh di kesan bila mangsa muntah, pitam, pengsan atau blood vessel/urat matanya membengkak atau berdarah.

Mengesan kecederaan dan pendarahan dalam otak

Bagi mengesan pendarahan dalam otak CAT Scan perlu dibuat.
Imej dari CAT Scan akan menetukan tahap kecederaan pada otak seperti dalam gambar di bawah.




Rujukan lanjut mengenai CAT Scan di sini http://www.medicinenet.com/cat_scan/article.htm

Semoga keganasan dan kecederaan yang menimpa petugas Pilihanraya tak berulang lagi.

Saya cadangkan juga Puteri UMNO tersebut menyaman penyerangnya dan PAS yang gagal mengawal penyokong parti itu kerana ini akan menyebabkan mereka berfikir dua kali sebelum mengganas di tempat lain. Saman ini akan menjadi precedence bagi membendong mana mana tindakan tidak berperi kemanusian di masa pilihanraya akan datang.


3 comments:

adf55650 said...

Tindakan menyaman parti terbabit disokong 100%. Jadikan ini sebagai pengajaran kepada parti-parti politik supaya tidak menganggap perbuatan ini HALAL.
Lebih afdal jika ada pula pemuda yang sanggup berarak menuntut ketegasan dalam hal ini. tetapi ini bukan budaya UMNO.

Anonymous said...

sayang pemuda UMNO jadi pemudi dan Puteri UMNO pula jadi wirawati

abu mohsein said...

gensi Berita Ahlul Bait (ABNA.ir)- Hujjatul Islam Wal Muslimin Sayed Muhammaf Baqir al-Mahdi salah seorang ulama Syiah Kuwait mengeluarkan pernyataan yang tegas iaitu, "Barangsiapa yang menuduh Syiah itu Syirik, maka mereka itu adalah Musyrik. Barangsiapa yang mengkafirkan pengikut Ahlul Bait, maka mereka itu sesat dan kafir dan barangsiapa yang mengatakan orang Syiah itu anak Mut'ah maka mereka itu jauh dari Islam, Quran dan Nabi (saw)".

Beliau juga meminta para ulama Ahlusunnah turut mengharamkan pernyataan yang mengkafirkan Syiah sambil menekankan, "Seluruh umat Islam wajib menyeru pemberhentian saluran-saluran TV yang menyebarkan fitnah, penghinaan dan pengkafiran terhadap Syiah".

Perwakilan Marji' Taqlid di Kuwait ini menyambut baik pengistiharaan Syaikh al-Azhar yang mempertahankan Syiah dan mengkritik saluran-saluran TV propaganda aqidah fanatik Wahabi sambil berkata, "Sebelum Doktor Ahmad Tayyib Syaikh al-Azhar, Syaikh Mahmud Syaltut merupakan penyeru perpaduan umat Islam, mengistiharkan bahwa dibolehkan mengikut mazhab Syiah dan mufti Mesir sekarang Doktor Ali Jum'ah telah mengulanginya".

Menurut laporan satu sumber baru-baru ini beberapa saluran TV fanatik Wahabi melalui Nilsat telah diberhentikan setelah Pemimpin Revolusi Islam Iran mengeluarkan fatwa haramnya mencerca simbol Ahlusunnah dan disusuli kecaman Syaikh al-Azhar terhadap pengkafiran Syiah.