Tuesday, December 15, 2009

Strategi Tangani Penagihan Dadah di Kalangan Belia Melayu

Golongan sasaran kempen tangani penagihan dadah telah dikenalpasti. Rujuk petikan Utusan Malaysia di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1215&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_04.htm

Seeloknya strategi tangani belia menagih dadah pula hendaklah diperluaskan kepada penyediaan peluang pekerjaan atau menyediakan dana mikrofinance ( pinjaman kewangan tidak melebihi RM 10,000) seperti Bank Grameen di Bangladesh http://www.grameen-info.org/ kepada belia yang keciciran alam persekolahan, (school drop out), mereka yang mempunyai masalah keluarga (anak-anak mangsa poligami/ pernikahan sembunyi, anak-anak dari keluarga yang dipelihara oleh ibu tunggal, anak-anak mangsa penceraian, sumbang muhrim, ibu bapa penagih dadah) dan mereka yang mengalami kemiskinan tegar.


Elok juga Wang Ehsan yang dijanjikan untuk rakyat Kelantan disalurkan untuk tujuan murni ini. Sebaiknya juga limpahan wang tersebut dikongsi bersama oleh rakyat negeri yang tidak mendapat Wang Ehsan (Terengganu sudah ada Wang Ehsan) tetapi mendiami di sepanjang Pantai Timur seperti Pahang dan Johor supaya sama adil.

Justifikasinya ialah Telaga Minyak yang dicarigali berada di kawasan Perairan Malaysia, bukannya dalam kawasan Perairan Kelantan. Seeloknya Wang Ehsan tersebut dikongsi oleh semua pihak. Rezeki dari Allah hendaklah ditadbir urus dengan sebaiknya.

Utusan Malaysia Online - Selatan

No comments: