Friday, October 9, 2009

Isu Wahhabi merentasi parti : wahhabi, kwaridj dan hukum menghukum umat Islam lain sebagai kafir

Bukan MAZA saja Wahhabi

Tokoh Wahhabi di Malaysia merentasi parti!


Hari ini sibuk orang mengatakan mengenai fahaman Wahhabi. Sebenarnya isu dasar dalam Wahhabi ialah hukum wahhabi itu sendiri yang terlalu lekas mengatakan amalan Wahhabi sahaja Islam sebenar, amalan lain adalah bidaah dan kufur.

Maka saya membuat beberapa carian dalam internet mengenai Wahhabi, Kwaridj dan Hukum mengkafirkan orang Islam.

Terdapat pendapat yang mengatakan bahawa Wahhabi adalah neo Kwaridj (Kwaridj baru). Mengenai hukum menghukum orang Islam lain sebagai kafir adalah hukuman tersebut akan berbalik ke atas si penuduh.


Bahawa- sanya isu fahaman Wahhabi ini merentasi kepartian dan dimulakan oleh sebuah parti yang kononnya menjuangkan Islam dan telah menghukum penentangnya dari sebuah parti yang memerintah sebagai kafir di tahun 1980-an sehingga sekarang juga perlu ditangani oleh Majlis Ugama dan Majlis Raja-raja supaya dapat mengelakkan pemesongan akidah dan perpecahan umat Islam di Malaysia

Semoga apa yang berlaku hari ini ke atas umat Islam di Malaysia menjadi petunjuk dari Yang Maha Esa, dan jangan mudah menghukum orang lain kafir dan jangan menisbahkan sifat Allah dengan sifat-sifat manusia.

Bahawa Wahhabi adalah Neo Kwaridj di ambil dari blog ini

http://al-ghari.blogspot.com/2008/07/wahhabiyyah-adalah-khawarij.html

Seorang tokoh ulamak terkenal mazhab al-Hanafi. Iaitu Imam Allamah Ibn Abidin di dalam hasyiahnya menegaskan bahawasanya Muhammad Ben Abdul Wahhab dan para pengikutnya sebagai khawarij pada zaman ini.
Buktinya :كما وقع في زماننا في أتباع عبد الوهاب الذين خرجوا من نجد وتغلبوا على الحرمين, وكانوا ينتحلون مذهب الحنابلة, لكنهم اعتقدوا أنهم المسلمون وأن من خالفهم مشركون, ” واستباحوا بذلك قتل أهل السنة وقتل علمائهم حتى كسر الله شوكتهم وخرب بلادهم وظفر بهم ” عساكر المسلمين ” عام ثلاث وثلاثين ومائتين وألف. إ.هـ.

Maksudnya: Bab: Berkenaan Pengikut-pengikut [Muhammad] Abdul Wahhab, Golongan Khawarij Di Zaman Kita.

“…sepertimana yang berlaku pada masa kita ini pada pengikut Abdul Wahhab yang keluar dari Najd dan menakluki al-Haramayn (Mekah dan Madinah) dan mereka menisbahkan diri mereka kepada mazhab al-Hanbali tetapi mereka ber’iktikad bahawa hanya mereka sahajalah orang Islam dan orang-orang yang bertentangan akidah dengan mereka adalah kaum Musyrik. Dengan ini mereka pun menghalalkan pembunuhan Ahli Sunnah dan pembunuhan ulama’-ulama’ mereka sehingga Allah SWT mematahkan kekuatan mereka dan memusnahkan negeri mereka (Najd) dan askar Muslimin berjaya menawan mereka pada tahun 1233 H…”

Kesimpulan :
1) Fahaman Wahhabiyyah difatwakan sebagai fahaman khawarij oleh al-Imam Ibn ‘Abidin disebabkan mereka khuruj (keluar) dari mentaati pemerintahan Islam (Turki Uthmaniyyah) dan melancarkan peperangan terhadap khilafah.
2) Mereka digelar Khawarij kerana mereka menganggap diri mereka Islam yang sebenar. Manakala umat Islam lain dianggap sebagai ahli dhalal, ahli bid’ah @ musyrik. Na’uzubillah.
3) al-Wahhabiyyah sealiran dengan Khawarij apabila selalu gemar mengkafir @ menyesatkan umat Islam hanya semata-mata khilaf dalam perkara furuk. Nau’zubillah.
4) Golongan al-Wahhabiyyah bertanggungjawab sepenuhnya dalam membunuh ulamak dan umat Islam. Menyokong mereka bererti menyokong pemberontakan terhadap daulah Khilafah Uthmaniyyah, menyokong pembunuhan ulamak dan umat Islam.
5) Kenyataan ini adalah jelas. Ia tidak boleh dibeli, ditukar atau diubah dengan royalti minyak atau wang ringgit saudi.
Semoga kita semua diselamatkan Allah dari fitnah Najd dan kejahatan yang terbit dari tanduk syaitan. Aamiin.
http://al-ghari.blogspot.com/
Dikirim dalam Pandangan Ulama', Siapa Wahabi

................................................................................................................
Bahawa Isu Wahhabi ini mendapat sokongan dari beberapa NGO dan pertubuhan Islam di ambil dari blog ini

http://jomfaham.blogspot.com/2009/11/isu-dr-asri-antara-yang-hak-dan-yang.html

Terkini : 6.45 petang 8/11/2009

Sahabat saya (abang lan) meminta mengulas mengenai isu ini. Di dalam akhbar heboh menceritakan mengenai penangkapan Dr Asri oleh JAIS kerana memberikan ceramah atau kuliah agama tanpa tauliah dan sebelum kejadian itu pula terdapat memorandum yang dihantar oleh NGO Islam yang ditandatangani antaranya oleh :

Badan-Badan Bukan Kerajaan Yang Menyokong Memorandum ini
1. Persatuan Pegawai-Pegawai Syariah Malaysia
2. Yayasan Sofa Negeri Sembilan
3. Yayasan Jenderami
4. Pertubuhan Muafakat Masyarakat Sejahtera (MUAFAKAT)
5. Persatuan Peguam Syarie Malysia
6. Persatuan Peguam Muslim Malaysia
7. Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
8. Persatuan Alumni Kolej Islam (ALKIS)
9. Jemaah Islah malaysia (JIM)
10. Persatuan Ulamak Malaysia
11. Yayasan Paksi Kedah
12. Persatuan Ulamak Kedah
13. Teras Pengupayaan Melayu (TERAS)Mengenai tauliah ada juga yang bertanya, mengapa mengajar agama perlu ada tauliah ? Bagi saya Islam mengajar kita kaedah : mencegah lebih baik dari merawat, dan ia adalah sebahagian dari usaha jabatan-jabatan agama untuk menjaga kemaslahatan ammah. Ia bagi mengelakkan orang yang tidak bertanggungjawab sewenang-wenangnya mengajar ajaran yang menyeleweng walaupun atas dasar beliau ada PhD sekalipun atau bekas mufti.* Setelah saya memeriksa di Bahagian Penguatkuasaan Undang-undang Syariah, rupa-rupanya Negeri Perlis juga menjalankan tindakan yang sama terhadap mereka yang tidak mempunyai tauliah untuk mengajar agama.
Iaitu :
"KESALAHAN-KESALAHAN DI BAWAH ENAKMEN JENAYAH DALAM SYARAK 1991 NEGERI (Perlis)":-Bilangan: 29 Seksyen: 33- Kesalahan: MENGAJAR AGAMA TANPA KEBENARAN:- Hukuman: Denda RM1,000 @ Penjara 6 bulan @ kedua-duanya Bil: 30 Seksyen: 34*- MENGAJAR @ MENJALANKAN SESUATU ISTIADAT YANG BERTENTANGAN DENGAN HUKUM SYARAK YANG DIAMALKAN DI NEGERI PERLIS
Hukuman: Denda RM5,000 @ Penjara 3 tahun @ kedua-duanya* Boleh tangkap tanpa waran[dinukil dari http://islam.perlis.gov.my/index_files/penguatkuasa.htm ]Persoalan : Semasa Dr Asri menjadi mufti di Perlis beliau juga pernah menghalang tiga tokoh Ulama Mazhab Syafie dari Yaman untuk memberikan ceramah tanpa tauliah. Oleh itu, mengapa Dr Asri sendiri tidak dapat mengikut undang-undang di negeri lain pula ?Zaman ini, ramai yang mengaku pendokong al Quran dan sunnah tetapi salah ajaran. Malahan ada yang mentafsirkan al Quran mengikut aqal sendiri seperti laman blog yang merbahaya ini : http://manatuhanallah.blogspot.com/. Sekiranya dibenarkan siapa sahaja mengajar tanpa tauliah yang khusus, Ayah Pin, Anti Hadith, Ajaran Kahfi pun boleh menyampaikan fahaman mereka. Maka apa akan jadi pada pemahaman rakyat jelata ?Jadi sementelahan hanya mendengar banyak pihak yang menyokong Dr Asri, mengapa pula kita tidak mendengar penjelasan JAIS mengenai penahanan beliau ?Bagi mereka yang sudah banyak mendengar penjelasan dari Dr Asri mengenai memorandum yang dihantar oleh NGO Islam di youtube.
Maka saya juga ingin mengajak mereka yang benar-benar inginkan kebenaran agar menilai pula pandangan sisi lain mengenai Dr Asri selama ini.
Sila Klik :1. Hakikat Sebuah Kebenaran : Tugas Membela Mufti Yang Difitnah 2. Wahai Dr Asri Tolong Jangan Memperlekehkan Ulamak3. Sheikh Nuruddin Al Banjari Menjawab Isu Hadith Musalsal Bil Musafahah Yang Dibangkitkan Oleh Dr Asri4. Belajar Menyelidik Sebelum Terima Bulat-bulat Dan Menghukum5. Tanggapan Kembara Ilmu Ke India - DR MAZA6. Mereka (Kristian) Hendak Menggunakan Kalimah ALlah ?7. Sanggahan Pengikut Imam Abu Hasan Al Asy'ari Terhadap Dakwaan Dr Asri8. Komen Terhadap Artikel Islam : Antara Nas Dan Pendapat Tokoh9. Komen Terhadap Artikel "Islam Antara Nas Dan Pendapat Tokoh" (Dr Asri)10. Dr Asri Perlu Ditakdibkan (diperadabkan) - Ketua Pengarah Jakim11. 'Krisis' Agama Rugikan Umat 12. Asri Wajar Ditahan, Tidak Ikut Undang-undang14. Sultan Tegas Isu Tauliah Ceramah15. Mufti Pahang Sokong Tindakan Jais16. Soal Jawab Agama : Perbezaan Furu' Bukan Pemecah Belah17. Isu Dr Asri : PGSM Pertahan Memorandum, Tiada Permohonan Maaf18. Tauliah Elak Penyelewengan19. Memahami Isu Penangkapan Dr Asri20. Dr Asri Mungkir Janji21. Bukti Dr Asri Pernah Menghalang Ulamak Menyampaikan Ilmu Di Perlis Semasa Menjadi Mufti
Isu ini masih belum selesai, dan saya dapati Dr Asri meraih simpati oleh ramai tokoh politik malahan juga ilmuwan agama. Walaubagaimanapun, saya percaya yang hak tetap akan datang, dan yang batil akan padam jua.Semoga terbukalah minda dan mata hati. Nilaikan dengan neraca kebenaran, bukan dengan taksub dan taqlid buta.Begitulah, bila dahulu perlekehkan ulamak lain, perlekehkan mufti lain. Mungkin ALlah nak tunjukkan sesuatu pada Dr Asri.
Mengapa akhirnya perlu ditunjuk Ijazah itu..

Mengapa ada memorandum sehingga seramai itu NGO yang membuatnya.
Mengapa didedahkan akhirnya siapa Dr Asri
Mengapa dirinya dilihat menguasai suratkhabar
Ditunjukkan juga siapa yang mahu berfikir, dan siapa yang hanya menerima sahaja membuta tuli.
Mengapa beliau perlu mempertahankan dirinya,
Mengapa mufti juga menegur
Mengapa orang awam pun menunjukkan bukti kesalahannya
Mengapa juga ramai yang menyokong di dalamnya adalah parti politik semata-mata bahkan SIS yang diketahui adalah amat memusuhi al Quran dan Hadith. Sehingga pernah menyatakan Al Quran perlu ditafsirkan semula.
Cantik teguran ALlah itu, buat dia, buat kita semua.p/s: dalam berbicara isu yang masih hangat ini, jangan dilupa ada perkara yang lebih besar Umat Islam di Malaysia yang perlu diutamakan.Saya membenarkan kepada sahabat yang lain yang mencari kebenaran agar dapat disebarluaskan pendedahan di dalam artikel ini. JazakumuLlah.

.........................................................................................................................................
Dr. Asri bukan satu satunya pemimpin Wahhabi di Malaysia. Selain Dr Asri, TG Haji Hadi, TG Nik Aziz dan Jamil Mat (KUIS) adalah tokoh Wahhabi di Malaysia seperti tertulis dalam artikel ini

http://melayulupalagi.blogspot.com/2009/09/institusi-pondok-dalam-pemerhatian.html

petikan dari artikel tersebut

USAHA JAHAT MENGHILANGKAN TARING INSTITUSI PONDOK

Peranan institusi pondok sebagai medium menyampaikan agama Islam yang sebenar kepada masyarakat dengan menitik-beratkan asas-asas agama (fardhu A’in) yang bermula dengan penerangan akidah yang sahih, mensucikan Allah daripada sebarang sifat makhluk, menentang mana-mana ajaran yang bercanggah dengan Islam seperti Muktazilah, Mujassimah, Khawarij, Wahhabiyah, Ibn Taymiyah, Syiah, Ayah Pin, Ajaran Tarikat Yang Sesat, Ajaran Kahar dan sebagainya meresahkan dan menjadi kegelisahan kepada Golongan Al-Wahhabiyah di dalam organisasi PAS secara khususnya. Ini adalah kerana sesetengah ajaran-ajaran ini sudah pun hidup subur dan mekar di dalam PAS bertunjangkan slogan indah “Perjuangan Islam”.

Pelbagai cara sudah pun nampak kelihatan jelas di mata orang ramai apabila ramai daripada tokoh-tokoh pondok disingkirkan daripada terlibat secara langsung di dalam PAS. Ini adalah kerana beralasan bahawa mereka sudah ada tokoh professional mereka sendiri yang terdiri daripada lulusan universiti tempatan dan juga lulusan luar Negara khususnya daripada Saudi. Oleh itu, mereka berani menteranjangkan institusi pondok dewasa ini, kerana kekuatan mereka dari segi bilangan, kewangan dan pengaruh politik pada tempat yang selesa.

GERAKAN WAHHABI PAS MENGHAPUSKAN INSTITUSI PONDOK

Akibat kecuaian Ibu bapa dan kerajaan Malaysia sendiri membenarkan pelajar Malaysia melanjutkan pengajian di universiti luar Negara seperti Universiti [Islam] Madinah di Madinah, Jami’ah Abu Bakar di Pakistan yang sememangnya sebuah tempat mengilangkan pendakyah-pendakyah al-Wahhabiyah dan Al-Mujassimah menyebabkan ramai pelajar yang tamat pengajian daripada sana dan pulang ke tanahair menentang habis-habisan Ahlus Sunnah Wal-Jamaah Di Pondok-Pondok. Hasilnya, mereka pulang ke tanahair dengan suatu azam menyebarkan ajaran itu dengan pelbagai cara dalam pelbagai saluran samada melalui penulisan, pengajaran, berkecimpung dalam politik, dan sebagainya.

Timbullah orang seperti ;

ABDUL HADI AWANG ALMUJASSIM AL-WAHHABI
DR NAJIB
JOHARI MAT

Di antara punca lain, yang menyebabkan berlaku kemerosotan sistem pondok ialah amalan menuntut ilmu daripada guru-guru secara bersanad yang dipertahankan oleh institusi sekolah pondok selama ini sudah semakin berkurangan di samping sebab-sebab lain yang menjadi punca cabangan kenapa sistem ini diterajang oleh golongan Al-Wahhabiyah dan Al-Qutubiyyah.

MENGGUNAKAN PEMIKIRAN SYED QUTB DI DALAM PONDOK

Di tanahair kita, pendedahan terhadap pemikiran Syed Qutb yang sebenar, bahaya pergerakannya, pengkafiran Imam Hasan Al-Banna padanya, dan pembongkaran kesesatan-kesesatan yang dibawa oleh Syed Qutb kurang mendapat pendedahan di sisi masyarakat Islam hatta di sisi guru-guru pondok itu sendiri kerana mereka bersangka baik dengan mereka yang kononnya membawa slogan Islam dan melaung-laungkannya ke sana ke mari.
Padahal mereka seperti kata orang melayu “Cakap berdegar-degar, tahi tersangkut di gelegar.” Oleh itu, kita dapati walaupun ramai di kalangan ulama’ Pondok yang menentang golongan wahhabiyah tetapi mereka masih lagi tertanya-tanya dan keliru dengan pemikiran Syed Qutb yang menjadi asas kepada penubuhan PAS.
InsyaAllah pada keluaran akan datang penulis akan membongkar jenayah ilmiyah Syed Qutb ini, dan bagaimana PAS meletakkan manhaj Syed Qutb sebagai dasar dalam perlembagaan parti dengan izin dan bantuan daripada Allah Ta’ala.
..................................................................................................................................
Berikut pula adalah bukti seorang lagi pemimpin yang menisbahkan Allah dengan sifat -sifat manusia (ciri Wahhabi)

http://melayulupalagi.blogspot.com/2009/09/abdul-hadi-awang-al-wahhabi-menisbahkan.html

BERKATA ABDUL HADI AWANG ( PRESIDEN PAS ) :

"..Beliau telah..beliau [Ibn Taymiyah Al-Harrany] dan pengikut-pengikutnya menentang sekeras-kerasnya mereka yang mentakwil ayat-ayat yang mutasyabihat..ayat-ayat yang mutasyabihat..ayat-ayat yang di antaranya menyamakan tuhan dengan makhluk tuhan ( يد الله ) tangan tuhan.."

Dia berkata lagi :"..Fis samak tuhan duk di atas langit tidakkah tuhan duk bertempat? ini termasuk dalam Hadis yang mutasyabahat..jadi golongan salaf mengatakan paka zohir Hadis.. langit langitlah tapi dok sama dengan makhluk tok sama dengan bulan dan bintang.. tok sama..
"..KITA TAK MAMPU NAK FIKIR..NAK FIKIR..TANGAN-TANGAN..TANGAN TAK SAMA DENGAN TANGAN MANUSIA..tangan..tangan menatang tangan makhluk tak sama..mata mata tak sama dengan mata makhluk.." Intaha.PENJELASAN ;
Al-Yad
Ayat-ayat Al-Yadd di dalam al-Qur’an
Definisi Al-Yad menurut bahasa Arab
Al-Yadd menurut pandangan Muhaddtsin
Al-Yadd menurut pandangan Mufassirin .
Al-Yadd menurut kacamata Imam Al-Razi

Ulasan.
Sifat Al-Yad
Al-Yadd merupakan sifat dzatiyah, Khabariyah yang terdapat di dalam al-Qur’an, berikut penulis senaraikan sebahagian ayat-ayat sifat Al-Yad yang terdapat di dalam Al-Qur’an.Ayat-ayat sifat Al-Yadd di dalam al-Qur’an[1]:a)
Fiman Allah Taala : Surah Al-Fath (48) Ayat 10
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

b) Firman Allah Taala : Surah Al-Maidah (05)Ayat 64
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

c) Firman Allah Taala : Surah Al-Imran ( 03 )Ayat 73
وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

d) Firman Allah Ta’ala ; Surah Sad ( 38 ) Ayat 75
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ

Definisi Al-Yad Menurut Bahasa ArabAl-Yadd menurut lisan ’Arab[2] adalah Atraf al-Asabi’ ila al-Katif (bermaksud hujung jari hingga ke bahu). Manakala mengikut apa yang telah ditulis oleh Ibn Hajar Al-Asqolany di dalam kitabnya Fath al-Bari[3], kalimah al-Yadd diertikan kepada beberapa maksud sehingga mencapai dua puluh lima makna diklasifikasikan dalam bentuk Hakikat Wa Al-Majaz, antaranya seperti berikut:i) Al-Jarihah (Anggota tubuh badan)ii) Al-Quwwah [4] (kekuatan).
Firman Allah Taala :Surah Sad (38) Ayat :17
اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ

iii) Al-Mulk ( Kekuasaan) Firman Allah Taala :Surah al-Imran (03) Ayat 73
قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

iv) Al-’Ahd (Perjanjian) Firman Allah Taala Surah Al-Fath (48) Ayat 10
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ

v) Al-Ni’mah wa al-Qudrah.[5]Firman Allah Taala,surah Sad (38) ayat (75 )
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ

vi) Al-Zill ,Firman Allah Taala,Surah al-Taubah (09)Ayat(29)
قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ

vii) Al-Sultan
viii) Al-Ta’ah
ix) Al-Jama’ah
x) Al-Tariq
xi) Al-Tafarruq
xii) Al-Hifz[6]
xiii) Al-Qaus a’laha
xiv) Yad al-Saif Maqbadah
xv) Yad al-Rahyi ’aud al-Qabid
xvi) Janah al-Tair
xvii) Al-Muddah
xviii) Al-Ibtida’
xix) Ya al-Saub
xx) Ya al-Shai’ amamahu
xxi) Al-Taqah[7]
xxii) Al-Naqd

Imam al-Raghib al-Asfahani [8]menyokong pandangan yang diutarakan Imam Ibn Hajar lalu melakukan sedikit penambahan dengan menyebut al-Yadd juga boleh di maksudkan dengan kemusnahan (al-Muhlakat).
Firman Allah Ta’ala :
يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ[9]

Melalui takrifan yang dikemukakan oleh lbn Mandhur, Ibn Hajar Al-Asqolany dan Al-Raghib Al-Asfahani, Kalimah al-Yadd boleh difahami melalui maksud hakikat dan majaz (Kiasan). Menerusi kalimah tersebut, terdapat pelbagai makna yang tersirat disebalik maksud yang ingin disampaikan melalui satu perkataan dengan pergantungan kepada maksud yang ingin disampaikan oleh sesuatu ayat.
Al-Yadd Menurut kaca mata muhadditsin (Pakar Hadis)
Berikut disenaraikan antara pendapat dan pandangan muhadditsin berkaitan sifat ;a) Ibn al- Jauzi dalam karyanya berpendapat[10] :”Ayat tersebut telah diturunkan kepada golongan Yahudi yang datang bertanyakan soalan berkaitan dengan sifat Allah Ta’ala.
”Wahai Muhammad sifatkan kepada kami tuhan kamu? Lalu Nabi Muhammad menjawab :Bagaimana harus aku sifatkan Tuhan pencipta alam yang telah menjadikan langit dan bumi,
maka Nabi Muhammad mengemukakan Ayat-ayat al-Qur’an sebagai hujah termasuklah ayat yang mengandungi kalimah al-Yadd........seterusnya beliau membuat ulasan dengan pendapatnya:
”Ayat yang dinyatakan Nabi menerusi ayat tersebut adalah sebagai Qudratnya.
”b) Imam Ibn Hajar Al-Asqolany meriwayatkan dari Ibn Battal katanya :”Biyadayya dalam ayat tersebut merupakan Sifat Zat bagi Allah s.w.t dan bukanya jarihatain (anggota tubuh sebagimana makhluk), khilaf dengan apa yang dianuti golongan Mushyabbihah, cukup sekadar kita menidakkan kalam mereka dengan mengemukakan makna biyadayya : bi al-Qudrah” [11]
Al-Yadd Menurut Pandangan Mufassirin .
Berikut disenaraikan pandangan Mufassirin yang membicarakan masalah al-Yadd :a) Al-Hafiz Muhammad Ibn Jarir al-Tabari mentakwil Firman Allah Ta’ala :
i) Ayat 73 : Surah al-Imran (03)
وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Sifat al-Yadd ditakwil kepada maksud al-Qudrah wa al-Mulk[12]. intahaii)
Ayat 47 : Surah Al-Zariyat (51)
وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
Sifat al-Yadd ditakwil kepada maksud bi al-Quwwah[13].Intaha
Al-Thaa’labi menerusi karya tafsirnya,Jawahir al-Hisan fi Tafsir al-Qur’an [16],juga mentakwil ayat 75 dari Surah Sad dengan pendapat :” Bi Yadayya dalam firman Allah adalah perumpamaan terhadap kudrat dan kekuatan”. Intaha.AL-YADD MENURUT KACAMATA IMAM AL-RAZIAl-Razi semasa berinteraksi dengan ayat sifat al-Yadd, telah mentakwil ayat tersebut kepada beberapa makna yang selayaknya dengan Allah s.w.t, bersesuaian dengan konsep tanzih.
Beliau dengan tegasnya menolak al-Sifatiyyah yang menyatakan Al-Yadd itu sebagai tangan Allah.
Ayat-ayat tersebut wajib ditakwil kepada makna majazi (Kiasan).Menurut beliau terdapat beberapa makna majazi menerusi sifat al-Yadd yang layak ditentukan maknanya (takwil) terhadap ayat-ayat tersebut antaranya :
a) Al-Qudrah (Kuasa)[17].Firman Allah Ta’ala :
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا .
”Makna perkataan (يَدُ اللَّهِ) difahami dengan makna Qudrah Allah . Qudrah merupakan suatu sifat yang Qadim, wajib bagi zat yang Wajib Al-Wujud (Allah), maka wajib ia memiliki dan menguasai pada setiap yang ia miliki”[18]. Intaha.
Menurut beliau lagi :”Qudrah adalah sifat yang mana zat yang bersifat qudrah boleh menjadikan dan boleh mewujudkan sesuatu yang mumkin (makluk). Contohnya Kewujudan Nabi Adam merupakan sesuatu yang mumkim , yang tergolong di dalam kuasa dan kudratnya.
Bagi menjelaskan pendapat yang dikemukakan, beliau menggunakan hujah ketinggian Bahasa Arab itu sendiri serta sokonngan dalil ’akli akal untuk menyokong dakwaan beliau antaranya.
1. يد السلطان فوق يد الرعيةZahirnya bermaksud: Tangan Sultan itu di atas tangan rakyat. Ini adalah bukan makna sebenar ibarat ini bahkan Maknanya : KUASA SULTAN ITU MENGATASI KUASA RAKYAT.
2. هذه البلدة في يد أمير و إن كان أمير مقطوع اليدMaksudnya zahirnya : Negeri ini ditangan Sultan, meskipun Sultan itu tangannya sudah terpotong. Makna Sebenarnya ; NEGERI INI DIBAWAH PEMERINTAHAN SULTAN.
3. فلان في يده الأمر , والنهي , والحل , والعقد , والمراد ماذكرناهMaksudnya Zahirnya : Si pulan itu di tangannya terletak perintah, larangan, menghuraikan dan melantik. Yad di sini bukan bermakna anggota tetapi kuasanya menyeluruh untuk melaksana, melarang, memecat, melantik.b) Nikmat.i) Firman Allah Taala :
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ[19]
ii) Firman Allah Taala:
قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ [20]
Menurut beliau :”Adapun makna yadd pada ayat di atas adalah bermaksud nikmat Allah. Ayat ini adalah antara ayat-ayat yang diturunkan kepada kaum yahudi yang menggatakan nikmat Allah itu tersekat dan tidak sampai kepada mereka. Maka Allah menjawab dengan menerangkan sebenarnya nikmat Allah itu adalah terbuka kepada mereka, Malah mereka banyak menerima nikmat-nikmat Allah. Nikmat merupakan salah satu daripada makna majazi, bersesuaian dengan kalimah al-Yadd, kerana kebiasaanya alat untuk memberi sesuatu nikmat adalah dengan menggunakan tangan. Perkara ini diklasifikasikan sebagai menyebut sebab tetapi makna yang dihajati adalah musabab.
إطلاق الإسم السبب على المسبب
Menurut beliau lagi,”Jika ayat-ayat sifat yang mutasyhabihat tidak ditakwil, maka sudah pasti ayat-ayat tersebut memberi maksud, Allah itu berada di atas ‘Arash dan tanganya berada di bumi. Perkara ini adalah mustahil pada sifat Allah s.w.t”.intaha
Ulasan.
Ayat sifat al-Yadd yang disebut dalam al-Qur’an diklasifikasikan sebagai ayat-ayat yang kabur maksudnya (mutasyhabihat) .
Menerusi zahir lafaznya ayat tersebut menggambarkan Allah s.w..t memiliki sifat al-Yadd yang sama sebagaimana yang dimiliki makhluk. Justeru majoriti ulamak Ahl Sunnah cuba menghuraikan maksud sebenar yang ingin disampaikan al-Qur’an menerusi kalimah tersebut. Huraian yang dilakukan oleh ulamak terbabit kebanyakkannya menjurus kepada takwil tafsili.
Menurut Imam al-Razi, takwil adalah cara yang terbaik bagi mentanzihkan Allah dari sebarang bentuk persamaan, justeru beliau memilih untuk mentakwil ayat-ayat sifat tersebut dengan makna kuasa dan nikmat bersesuaian dengan kehendak ayat.
Erti kiasan yang dipilih beliau adalah selari dan dibenarkan ilmu bahasa, malah ianya tidak menyimpang dari ketentuan syarak yang telah memenuhi syarat-syarat takwil.

Adapun mereka yang berpegang dengan zahir ayat mutasyabihat seperti yang dilakukan oleh Abdul Hadi Awang Al-Mujassim dan menyelewengkannya terhadap Al-Quran dan Al-Hadis mengikut kepala sendiri tidak lain n tidak bukan melainkan ia menunjukkan kedangkalannya dalam Bahasa Arab yang amat membimbangkan.
Berkata Imam Ar-Rifaie Al-Kabir, seorang sufi yang agung ;
وصونوا عقائدكم من التمسك بظاهر ما تشابه من الكتاب والسنة لأن ذلك من أصول الكفر
” Peliharalah Akidah-Akidah Kalian Daripada Berpegang Dengan Zahir Ayat Dan Hadis Mutashabihat Kerana Yang Demikian Itu Adalah Asal Kekufuran”.

FOOTNOTE ;
[1] Selain ayat-ayat yang disenaraikan di atas,ayat sifat al-Yadd telah dikenalpasti terhadap ayat ayat seperti berikut : Surah Al-Zumar (39)Ayat 68,Surah Al-Maidah (05)Ayat 64, Surah Al-Zariyat (51) Ayat 47dan Surah Al-Anbia’ (21)Ayat 104.[2] Ibn Mandhur,j : 15,h 419[3] Ibn Hajar al-’Asqalani (1418H/1997M)Op cit ,j : 13 ,h : 379-383[4] Ibn Mazur,Op Cit, j :15 ,h : 423,Lihat juga Imam al-Munazzah ’Abd Rahman al-Jauzi (1992) Daf’u Shubhah al-Tashbih bi Akaffu al-Tanzih,Syaykh Hassan Saqqaf (tah)Jordan ,Dar Imam al-Nawawi,c : 2, h : 115-116[5] Ibid,h : 115[6] Al-Suyuthi,Sharh al-Suyuthi ’Ala Sunan al-Nasai (1986)Syaykh ‘Abd Fattah Abu Ghadah,C : 2,Halab, Maktabah al-Matbu’at al-Islamiyyah,j : 7, h : 94[7] Ibn Manzur,Op Cit,j : 3,h : 81[8]Al-Raghib al-Asfahani,(1961)Al-Mufradat,Muhammad Sayyid al-Kilani (Tah)Kaherah,Matba’ah Mustafa al-Babi al-Halabi wa awladihi,h550,Lihat juga Muhammad bin Ya’kub al-Fairuzabadi,(1413H/1993)Al-Qamus al-Muhit,Ustaz Muhammad Na’im al-’Arqasusi(Tah), Bayrut, Muassasah al-Risalah,C : 3,h : 1736[9] Surah al-Anbi’a (09)Ayat(104)[10] Ibn Al-Jauzi,Op Cit,h : 211[11] Ibn Hajar al-’Asqalani,(1418H/1997M),j :13,h : 481[12] Al-Tabari,Opcit,j 3 ,h : 316[13] Ibid[14] Al-Syawkani,Op Cit,j :[15] Surah Sad ( 38 ) Ayat 75[16] Abd Rahman Bin Muhammad bin Makhluf al-Tha’alabi,Jawahir al-Hisan fi Tafsir al-Qur’an,Bayrut, Muassasah al-’Alami li al-Matbua’at, j : 4, h : 45[17] Al-Razi,Op Cit,j 27,h : 87[18] Surah Al-Fath (48) Ayat 10.[19] Surah Al-Maidah (05)Ayat 64[20] Ibid

No comments: