Thursday, December 5, 2013

# Banjir- Mana Pengurusan Krisis Fuziah MP Kuantan?

Kedudukan georafi Kuantan dan Kemaman sangat berdekatan. Bila hujan melimpah maka kedua dua tempat rendah dan mempunyai kuala sungai ini akan banjir. Kejadian banjir menjadi lebih buruk bila fenomena alam iaitu  paras air laut naik dan menyebabkan air tertolak ke dalam sungai. Ini menyebabkan  limpahan air dari darat tidak dapat mengalir ke laut. Limpahan air yang sangat cepat dari hujan lebat dan limpahan air laut pasang  ini menyebabkan kawasan yang rendah atau sama aras dengan aras laut mengalami banjir . Sebab itulah kedua dua tenpat banjir serentak.

 
Menyedari keadaan fenomena banjir yang sering terjadi di Malaysia maka Majlis Keselamatan Negara telah pon menyediakan SOP bagi menghadapi keadaan banjir.
 
Amat malang sekali bila MP yang dilantik rakyat tidak memahami keadaan ini dan cuba menyalahkan pihak lain atau menyalahkan takdir Illahi dalam hal ini.

Dari carian dokumen pdf Majlis Keselamatan Negara dan Tatacara menghadapi banjir didapati  SOP simple seperti ini:-

1- Jabatan Meteorologi akan mengumumkan kemungkinan berlaku hujan lebat dan amaran banjir akan digerakkan

2- Jabatan Parit, Tali air dan Saliran akan memantau aras sungai. Bila sudah mencecah paras bahaya-zon kuning maka persediaan EVAKUASI akan dibuat

3- Evakuasi banjir akan dilakukan oleh JPA3 (Jabatan Pertahanan Awam), Tentera,Bomba dan Penyelamat, Polis Marin dan dibantu oleh PBT(Majlis [Perbandaran Kuantan dan Majlis Perbandaran Kemaman)  yang mengenalpasti kawasan selamat seperti sekolah, masjid dan bangunan awam lain yang boleh dijadikan tempat tinggal sementara;pihak hospital pula akan menatau kejadian cirit birit dan thypoid yang sentiasa meningkat di musim banjir.

4- Kesemua perbelanjaan menyelamat dan evakuasi , penempatan sementara, makanan, perubatan, selimut ,pakaian  dan perbelanjaan kakitangan  telah disiapkan Kerajaan Negeri Pahang dan berjumlah RM 1.2 million seperti petikan Yahoo News di bawah:-

The media reported that the relevant agencies were fully prepared for the flood.

On November 15, state secretary Datuk Seri Muhammad Safian Ismail said the Pahang government was ready to face the flood, which was expected at the end of November.

According to him, 579 evacuation centres were identified, and 60% of these were school buildings. Basic necessities such as food would be stored at 73 centres from November 18, spending an allocation of RM1.2 million.

"Six thousand helpers from 14 departments and agencies are involved directly to render assistance to the flood victims," said Safian.

Despite this, the first day of the flood in Kuantan caused utter chaos, and social media such as Facebook and Twitter capitalised on the flood


 P/S maknanya MP tak perlu bising tak dapat buat kerja kerana tak der dana dan bising  nak kutip derma sebab bantuan wang dan disediakan untuk One Off operation semasa banjir ni.
 
Hayati al kesah  cerita Tales Of Two Members Of Parliament dan bandingkan cara mereka bertindak semasa krisis. Pesan saya lain kali jangan ambil  MP suka berdrama sebab banjir pon nak di capitalised di Parlimen (meminjam kata kata Yahoo News)
 
 
Shaberi Cheek MP Kemaman  tak ke Parlimen kerana  melakukan kerja kerja menyelamat dengan anggota Bomba , Tentera dan Polis.

Fuziah  MP Kuantan berdrama di Parlimen, walaupon penerangan dah diberikan Shahidan Kassim dan Speaker Dewan Rakyat. Saya nak tanya di manakan PENGURUSAN KRISIS Fuziah MP Kuantan  selain stage drama hebat minggu ini di Parlimen? Memang betul kata Bung Mukhtar..."lebih baik awak  balik dan tolong orang Kuantan"



 
 
atau Rujuk di link  sini http://youtu.be/rw1HDB_pNf4
 
 
 


 
 
 

4 comments:

Anonymous said...

MP kuantan tak bertanggungjawab... kuantan banjir, dia melarikan diri... inilah sikap pemimpin pakatan...akhirnya umno BN juga yg turun membantu...

Anonymous said...

MP kuantan...
ooo...itu MP tahap jamban!!!
mulut pun bau lubang jamban!!!
apa lah nasib???
malang...malang..org kuantan.

Anonymous said...

Itu MP Kuantan duduk bawah parti yang takde guna... Memang tak boleh tolong rakyat punya.....

Anonymous said...

Nak buat macamana .... Ramai orang kuantan yang terpesona dengan ceritera mp ni.....sekarang amekkau