Friday, August 17, 2018

awal muharram dan kejutan yang menanti




Tahun 2017 Awal Muharram jatuh pada hari Jumaat 22 September rujuk Utusan news Sini

Tahun ini awal muharram 1440 H, jatuh pada hari Rabu 12 Sept 2018 Mari kita lihat kata para alim tentang awal Muharaam dalam  kitab lama (Bintang 12)

Menurut Abu Masyaar Al Falaqi, pada tahun 1440H yg akan bermula pada 1 Muharam bersamaan 11 Sept 2018 /Selasa adalah hari akan berlaku banyak banyak bencana Suasana politik tanah air yg sudah bertukar kepada  golongan kiri tentunya memberi banyak kejutan. 

Ramalan tentang awal Muharram menurut Abu Masy’aar Al Falaqi 
dalam bukunyamengatakan hari awal Muharram berkaitan dengan peristiwa-peristiwa yang terjadi di tahun itu:

Pertama, kalau awal Muharram jatuh hari Ahad/minggu, maka penguasa itu biasanya banyak yang berbuat zalim, melakukan kemaksiatan, zina, berjudi, miras dan keadaan ekonomi merosot.

Kedua, kalau awal Muharram jatuh hari Isnin, umumnya di tahun itu akan terjadi peningkatan sektor perkebunan dan pertanian (buah-buahan dan sejenisnya), keadaan lebih aman dan damai tetapi sesekali terjadi kejuatan-kejutan yang membuat kita cemas dan khawatir.

Ketiga, kalau awal Muharram jatuh hari Selasa, maka banyak bala bencana yang akan diturunkan, seperti gempa bumi, banjir, tanah longsor dan perkelahian.

Keempat, kalau awal Muharram jatuh hari Rabu, maka tahun itu akan kekurangan sembako(sandang dan pangan), korupsi menjadi-jadi.

Kelima, kalau awal Muharram jatuh hari kHamis, maka tahun itu para penguasa lebihmementingkan pribadi dan yang menghawatirkan kita tahun itu akan banyak terjadi kerusuhan.

Keenam, kalau awal Muharram jatuh hari Jumaat, tahun itu biasanya suasananya sederhana dan akhlak dan moral kita akan lebih baik.

Ketujuh, kalau awal Muharram jatuh hari Sabtu, maka tahun itu keadaan selalu berubah-ubahalias tidak menentu dan banyak turun penyakit, tetapi tanam-tanaman lebih subur

Credit Ahmad Syafiudin dari Indonesia

2 comments:

Anonymous said...

" Menurut Abu Masyaar Al Falaqi, pada tahun 1440H yg akan bermula pada 1 Muharam bersamaan 21 August adalah hari ini akan berlaku sedikit kejutan. "

Sekarang pun dah terkejut..!

1 muharram bukan pada 11 september 2018 ker..??

21 august 2018 adalah 9 zulhijjah dimana 22 august 2018 adalah 10 zulhijjah iaitu hari raya korban..

Anakbukitgantang said...

terima kaseh tuan...telah saya betulkan