Monday, April 23, 2012

Pindaan Enakmen Negeri Kedah -usaha mengatasi kuasa Sultan

Susulan Pindaan Seksyen 22 A Enakmen Fatwa Mufti dan Jawatankuasa Fatwa (2008) (Shariah)   Kedah di bawah Jawatankuasa Pemandu PAS Pusat   telah memastikan bahawa Enakmen Shariah  dan fatwa Mufti Kedah dan Jawatankuasa Fatwa yang dipengaruhi politik tidak boleh di contest dan dibicarakan di mahkamah.

Pindaan ini sewajarnya menjadi semua umat Islam berang kerana salahlaku PAS tidak boleh dibicarakan. Contoh salahlaku PAS ialah kes penjualan tanpa kebenaran waris sah tapak tanah madrasah Sahiliah pada harga RM 1.4 juta kepada Sony Ho seorang peniaga Cina DAP dari Pulau Pinang.Rujuk Kedah Times

Sayugia diingatkan bahawa semua urusan Ugama di setiap negeri berSultan  adalah di bawah Sultan. Di Kedah  sepatutnya hal Ugama dibawah PERKENAN Sultan Kedah yang pada ketika ini adalah Yang Di Pertuan Agong ke 14. Rujuk Undang Undang Tubuh Negeri Kedah

Sehubungan dengan itu, semalam  (Ahad* ) Tengku Laksamana Kedah, Tengku Mansur Tengku Kassim   telah memfailkan satu laporan polis ke atas Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah (dan sebenarnya Jawatankuasa Pemandu PAS  Pusat yang "memandu DUN Kedah").

Berikut adalah justifikasi kenapa laporan polis dibuat:-

I am making this report because I fear the enactment will usurp the powers of the Sultan of Kedah, who is the head of Islam in the state," he told reporters after lodging the report at the Alor Setar police headquarters at 9.30am here. (Tengku Laksamana membuat laporan polis kerana IMPLIKASI Pindaan ke atas Enakmen tersebut menyebabkan Sultan tidak mempunyai kuasa lagi ke atas umat Islam di Kedah dan ini MELANGGAR Undang Undang Tubuh Negeri Kedah)

The state assembly recently amended Section 22A of the Kedah Mufti and Fatwa Committee Enactment 2008 to give the mufti and fatwa committee unlimited powers over Muslims in the state.  (Pindaan ke atas Seksyen 22A Enakmen tersebut memberi kuasa penuh kepada Mufti dan Jawatankuasa Fatwa  ke atas semua hal ehwal umat Islam di negeri Kedah)

Following the amendment, all decisions by the mufti and the fatwa committee need not be gazetted and cannot be challenged in any court, whether syariah or civil.
(Semua keputusan Mufti dan Jawatankuasa Fatwa , baik shariah atau sivil tidak perlu digazet dan mendapat PERKENAN Sultan)


Inilah contoh penderhakaan terbesar PAS kepada Sultan Kedah. Di Selangor dan Pulau Pinang, seawal tahun 2008 selepas mereka menang pilihanraya 12  sudah ada undang undang yang sama. Lebih malang lagi jika Wahhabi dan Syiah dalam PAS yang memerintah negeri -Untuk itu saya merayu semua umat Islam yang sayangkan Islam ASWJ untuk mengundi Barisan Nasional bagi mengelakkan kemusnahan yang sama (saya akan sentuh isu camportangan DAP dalam hal ehwal ugama Islam di Pulau Pinang dalam artikel seterusnya)
                    
Tanda akhir zaman ialah bila dilantik pemimpin maka pemimpin tersebut mengkhianati AMANAH yang diberikan. Ingatlah pengundi (bukan bermaksud rakyat sebab rakyat merangkumi SEMUA penduduk di sesebuah negeri) memberi AMANAH setiap 5 tahun sekali. Jika sekali diberi AMANAH dah KHIANAT sanggupkan mereka undi PAS sekali lagi?

Rujukan
BERNAMA
Kedah Times
Angin Perubahan
*Ahad adalah hari bekerja di Kedah

No comments: