Saturday, February 25, 2012

Skandal Bayan Mutiara- Apa yang tak kena


Bayan Mutiara adalah tanah "sea frontage"-di bawah National Land Code tanah yang berhadapan dengan laut dilarang ditukartaraf kepada tanah berstatus freehold (tidak boleh dijual dan hak dipindahmilik kepada pemilikan individu atau syarikat persendirian)



Berikut adalah laporan Penilaian yang dibuat oleh sebuah syarikat swasta Hendy Bucher (2011). Untuk makluman semua,  Bagi Tatacara Penguruan Perolehan /Tender, SEMUA urusan pemilaian harta yang terlibat dalam Tender (dalam kes ini State Land) ,  sepatutnya dibuat oleh Jabatan Penilaian di bawah Kementerian Kewangan.

Jadi apa yang tak kena dengan  "Tender Terbuka" Bayan Mutiara di sini? Yang jelas ianya  adalah Direct Negotiation dan TIDAK mengikut TATACARA PEROLEHAN TENDER bagi agensi Kerajaan boleh didapati dari portal Kementerian Kewangan atau sampel SOP yang sama digunapakai bagi agensi Kerajaan lain seperti di  Perolehan Bekalan (Tender) Kementerian Kerja Raya atau di procurement

Tambah lagi setelah di award Tender tersebut , pembayaran boleh dibuat secara ansuran. Dalam tatacara Tender, selalunya syarikat yang di award Tender perlu membayar 10 peratus atau RM 1,079,500 dari jumlah tender sebagai Bank Guarantee bukannya disuruh bayar secara ansuran!

Bayaran ansuran Bayan Mutiara menjangkau masa 5 tahun! Penerangan lanjut di bawah:

Dalam Pengumuman kepada Bursa Saham Kuala Lumpur ; announcements.bursamalaysia.com di muka surat 8,
Para 2.1.7 ..... RFP, Tender & negotiated...makna nya bukan Tender Terbuka yg lazim di gunapakai oleh Kementerian Kewangan Malaysia dan Economic Planning Unit, Jabatan Perdana Menteri.
Penang Development Corporation, sebuah  anak syarikat Kerajaan Negeri MESTI menggunapakai Tatacara Tender seperti yang dikeliarkan oleh Kementerian Kewangan!..

Para 2.1.8  di bawah Kaedah Pembayaran (Terms of Payment) dinyatakan ansuran bayaran  selama 5 tahun


Persoalan yang kita ingin LGE jawab ialah :

a) - Adakah RM 109 M telah dibayar setelah PDA di tandatangani? .
b) - Dalam dokumen tersebut tidak disebut pun pembayaran RM 500 Juta  utk Perumahan Rakyat spt yg dicanangkan oleh LGE.


Bagaimana timbul isu penyampaian mock cheque bagi Perumahan Rakyat berharga RM 500 juta tersebut???
Bayan Mutira aadalah tanah yang berhadapanan dengan pantai (Sea Frontage) DILARANG DIJUAL dan tukartaraf kepada Tanah serstatus Freehold dalam National Land Code.

Penerangan status Freehold adalah seperti di bawah

"In a press report, lawyer Agatha Foo pointed out a proviso in section 76 of the NLC, which Lim had overlooked in his reply to the state assembly. Foo noted that the proviso expressly prohibits the state from disposing of ‘any part of the foreshore or sea-bed for a period exceeding ninety-nine years’. The proviso had been inserted when section 76 was amended in Parliament in 1985. ‘Consequentially, the said proviso would also prohibit the state from re-alienating or converting any part of the reclaimed foreshore or sea-bed to freehold land. Any subsequent attempt by the state to re-alienate or convert any part of the foreshore or sea-bed to freehold, notwithstanding that the foreshore or sea-bed have now been reclaimed, would tantamount to a circumvention of the prohibition in section 76 and hence be ultra vires the NLC’".

When contacted, land commentator Prof Salleh Buang, who is currently a visiting professor at Universiti Teknologi Malaysia (UTM), said the NLC was very clear that the lease for state foreshore land cannot exceed 99 years. “The law says it very clearly. It is on record that you cannot make such land freehold,” he said. He stressed that the state should be careful to ensure public access remains in foreshore areas. “If you allow seafront to be freehold, what would happen to open public access to the area?”
 
 
Rancangan PDC tahun 2007 untuk menyiapkan rumah mampu milik di Bayan Mutiara, Pulau Pinang bukan di Batu Kawan Seberang Prai (tahun 2009)
 
Laporan Penang Development Corporation (PDC) tahun 2007  annualreport2007 telah merancang Bayan Mutiara sebagai Projek Perumahan Rakyat -Ini kerana status  tanah tidak boleh ditukar milik kepada pemilikan individu. Terkini Perumahan Rakyat yang berharga RM 500 juta di tukar ke Batu Kawan iaitu di tanah besar Seberang Perai. Maknanya LGE telah membuat KESALAHAN BESAR   iaitu menukarkan tanah State Land kepada Freehold untuk pemilikan individu, dan menjadikan projek perumahan rakyat yang asalnya untuk golongan rakyat termiskin kepada "Mixed development".

Merujuk para 2.1.3 announcements.bursamalaysia.com 

"residential and commercial properties ;high rise and low rise residential, shophouses, health care, office tower and leisure club"

Sudah  tentunya pusat resident  mewah dan pusat komersil ini yang hanya mampu dimiliki oleh golongan kaya dan ras etnik tertentu.

Secara tak langsung cita cita peminpin besar Pulau Pinang itu telah tercapai untuk menyahkan Melayu dan orang Islam dari Pulau Pinang dan mendapat laba yang banyak melalui pindahmilik State Land kepada status tanah freehold-cukup untuk membiayai kempen DAP dalam PRU13!



1 comment:

Anonymous said...

Charge LGE in court for CBT.