Monday, March 1, 2010

Politik "Bandwagon" Bahagian 1

Sebermula ceritera bandwagon adalah kenderaan yang selalu diperguna orang untuk mengangkut barang -barang dan manusia sebelum wujudnya kereta. Band wagon atau di kenali dengan nama kereta lembu sinonim dengan masyarakat perladangan baik di Malaysia, Nusantara malah semasa era wild-wild west di Amerika Syarikat.

Peri pentingnya bandwagon dalam sistem perhubungan dan pengangkutan di masa dulu telah mewujudkan satu peribahasa iaitu "To jump into the band wagon". Pada masa dulu jika seseorang terlepas satu bandwagon yang sedang bergerak untuk meninggalkan sesebuah bandar atau penempatan, maka mereka akan terpaksa menunggu bandwagon lain yang mungkin akan memakan masa beberapa hari, minggu atau bulan.

Pada masa kini "To Jump Into The Moving Bandwagon" bermaksud mengikuti arus semasa. Contohnya jika pada waktu tertentu heboh seseorang penulis menulis mengenai Isu A, maka berbondong-bondonglah penulis lain menulis isu yang sama dalam blogosphere.
................................................................
Perangkap  kesamarataan, keadilan dan kebebasan (liberalisme)

Sebermula dari PRK Kuala Terengganu sehinggalah ke Permatang Pauh, Bukit Gantang, Bukit Selambau dll, bandwagon  (angin dan aura pada waktu itu)  lebih menyebelahi  pembangkang.

Sentimen yang dimainkan waktu itu seperti kronisme, nepotisme, rasuah, ketuanan Melayu, kesamarataan, keadilan, liberalisme, pluralisme ugama dan lain lain berjaya menarik perhatian umum.

Kejayaan ini diterjemahkan di peti undi yang memberi kelebihan undi dan kemenangan ke atas calon-calon dari parti Pakatan Rakyat. Kejayaan demi kejayaan yang dikecapi membuat mereka begitu berani mengetengahkan konsep Middle Malaysia. Satu konsep sosio -ekonomi yang rapuh tanpa mengira peruntukan undang-undang dan Perlembagaan Malaysia yang menetapkan bahawa ugama Islam adalah ugama rasmi negara, kontrak sosial dan hak bangsa Melayu sebagai bangsa pribumi dan majoriti di Malaysia serta kedaulatan Raja -Raja Melayu. Paling sedeh apabila ada manusia al kafirun yang sanggup menukar ayat suci Al Quran dengan Surah Aura dan disambut dengan laungan takbir oleh pemuda-pemuda yang kononnya pejuang ugama sebuah parti berlambangkan bulan!Nauzubillah!

Maka dengan ini saya ingin meyeru semua mereka yang masih mengaku berbangsa Melayu dan berugama Islam untuk kembali merenung...siapakah yang beriya-riya memperjuangkan slogan kesamarataan, keadilan dan kebebasan sehingga berani memijak bumi Iraq dan merosakkan rakyat di bumi tersebut jika tidak Uncle Sam dan sekutunya Zionist Israel?

Berhati -hati dengan slogan indah "kesamarataan, keadilan dan kebebasan" kerana ianya bakal menjerat generasi malaysia akan datang serta keturunan kalian ke arah menghumban ugama Islam dan nilai-nilai hidup Islam yang dibangunkan selama ini di Malaysia.

................................................
Robocop yang angkuh vs. Koh Tsu Koon

Tersebut lah kesah dalam al Quran tentang seorang budak kecil yang berjaya menewaskan pahlawan Palestine yag gagah dengan seketul batu kecil. Rupanya kesah yang tersebut dalam Al Quran dan Injil lama (Old Testament) berulang lagi dengan dalam sejarah Malaysia Moden.

Teringatlah saya era Tan Sri Koh Tsu Koon jadi KM di Pulau Pinang, beliau dicabar oleh DAP yang angkuh mengenai sifat lembut beliau yang tidak disukai etnik Cina. Kejadian ini berlaku semasa PRU10 pada tahun 2000.

Wujudlah idea membuat patung Robocop kononnnya untuk menyindir Tan Sri Koh yang kononnya berlembut sangat dengan Melayu yang mana adalah masih penduduk majority di Pulau Pinang.

Dengan berhemah Tan Sri Koh Tsu Koon menjawab, dia tak perlu berkeras, dasar yang dibuat adalah berhemah dan mengambilkira kepentingan semua kaum di Malaysia. (Untuk Nota pembaca DAP kalah teruk pada tahun 2000 , Karpal Singh dan LKS juga tewas di Pulau Pinang)

........................................................................................
Sekarang ini, trend telah berubah semejak dari Tan Sri Isa Samad- the hatrick player yang menyekat  kebangkitan PR ...sekarang ini politik bandwagon dah berubah arah!

Ahli politik berbondong bondong meninggalkan PR

The exodus begins

petikan dari The Book Of Exodus-Out Syed The Box

i. Nibong Tebal Member of Parliament Tan Tee Beng announced he has quit PKR.



ii. In February, Bayan Baru MP Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim also quit PKR


iii. Tan's press conference on Monday was arranged by Kulim-Bandar Baru MP Zulkifli Noordin, which led to speculation that he too was quitting PKR to join Umno

iv. Former Penang Deputy Chief Minister I Mohammad Fairus Khairuddin (on Sunday), quit PKR.



v. on Monday, news portal The Malaysian Insider reported that former PKR secretary-general Datuk Salehuddin Hashim has quit the party.


vi. Last week, 77 PKR Youth members resigned from Anwar’s stronghold in Permatang Pauh to join Umno. Among them were the Guar Jering branch deputy Youth chief Fakhrul Che Umar and treasurer Hesabudin Md Isa.


vii. Bekas setiausaha agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim meramalkan lebih 10 wakil rakyat PKR akan keluar parti itu.



My question is this : wont this throw a spanner into the plan being rumoured about, to change the Government by 15th March 2010?


You know, get a block of MPs (BN, Pakatan etc) together and force Dato Seri Najib to resign as PM by 15th March. And who shall be the new PM after March 15th? (It cannot be Julius Caesar because Caesar was killed on the 15th of March. So for aspiring Caesars, beware the Ides of March). A gentleman from Kelantan is the subject of the rumour.

Rumour rumour in the halls, who is the fairest of them all?

No comments: