Tuesday, June 3, 2014

Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam

Dulu kita hebuh dgn isu NFC - serangan atas projek landang lembu yg diternak dan disembelih cara Islam oleh orang kafir  yg bertopeng party politik DAP dan PKR. PAS yg totok wahhabi dan syiah pon tumpang sekaki tanpa mengetahui hujung pangkal isu. Akhirnya ladang Lembu milik orang Islam berkubur kerana serangan politik  Rujuk di NFC

Syeikh Mokhtar Al Bukhary juga diserang kerana dia jutawan berjaya. Kesalahan utamanya ialah dia berugama Islam.



Di peringkat global serangan atas minyak sawit  oleh pengusaha minyak kacang soya yang dimonopoli konglomerat  Yahudi berlaku. Walau minyak sawit dan minyak kelapa mempunyai kurang trans fatty asid dan penggunaannya dapat mengelak enapan  kolesterol tersumbat pada arteri jantung, namun minyak kacang soya yang kurang sihat tetap jadi pilihan kerana tekanan konglomerat ini. Saya pernah mendedahkan perang minyak sawit dan bagaimana konglomerat global cuba menjatuhkan ekonomi negara Islam pengeluar minyak sawit utama dunia seperti Malaysia dan Indonesia di Perang minyak masak


Kini serangan ke atas perusahaan makanan milik orang Islam melalui Lembaga Tabung Angkatan Tentera LTAT dan Felda Holdings Sdn Bhd melalui Cadbury



Dari carian Suruhanjaya Syarikat Malaysia SSM  mendapati bahawa pemilikan equity saham minority Cadbury di Malaysia dimiliki oleh  LTAT  (24%) dan Felda (10%)  melalui anak syarikatnya FELDA Holdings Berhad. Saham equity selebihnya dipegang oleh syarikat asing iaitu  Cadburry Schweppes sebanyak 39 % dan Trebor Basset sebanyak 27%.

Nampaknya serangan global ke atas Malaysia melalui pemilikan equity syarikat Muslim/anak syarikat kerajaan sangat terancang.

Saya tak pasti sumber Cadbury manakah yang diambil bagi ujikaji sampling kandungan DNA porcine oleh Kem Kesihatan Malaysia (KKM) namuan ia bukan cokelat Cadbury dari sumber kilang di Shah Alam.. Jelas siasatan ujikaji DAN porcine oleh Jabatan Kimia ke atas Cadbury Badam dan Hazelnut  yang dikeluarkan oleh kilang di Shah Alam mendapati negatif DNA porcine (di baca sebagai tiada sumber babi di dalamnya).

Jika sumber Candury badam dan hazelnut yang diujikaji oleh KKM berasal dari luar negara , dan diujikaji oleh makmal KKM amatlah malang bagi negara ini kerana sebuah agensi kerajaan digunapakai bagi mensabotaj pemilikan equity saham Melayu Islam.

Umum mnegetahui bahawa Cadbury luar negara tak dibenarkan import ke negara Arab. Negara Arab hanya mengimport cokelat Cadbury yang dikilangkan di Mesir kerana yakin atas status halalnya atas kuasa politik President dan rakyat Mesir yang berugama Islam! . 

Bayangkan jika LTAT dan Felda dipaksa oleh tekanan politik melepaskan pemilikan equity atas Cadbury. Maka Board Of Directors BOD di Cadbury bebas sahaja meletakkan derivatif makanan berasaskan babi seperti porcine ke atas cokelat Cadbury keluaran mereka kerana tiada tekanan poltik/politcal power umat Islam ke atas mereka. Paling malang bila Cadbury yang tercemar itu dimakan oleh umat Islam kerana menyangka ianya halal.

Nampakkah permainan musuh Islam diluar negara dan didalangi pembangkang di negara ini? Satu persatu perusahaan makanan umat Islam cuba dimusnahkan!

7 comments:

Anonymous said...

Kalau cadbury rasa disabotage adalah lebih eluk dilaporkan saja pada pihak polis. Jika tidak mmg pihak cadbury ada niat utk mencampur dna babi dalam coklat dan mereka hilang kepercayaan dari umat islam dan tidak blh dipercayai. Adalah eluk polis siasat pihak kementerian kasihatan apa tujuan mereka menlakukan ujian terhadap coklat cadbury saja atas alasan apa sedang jenama lain tidak dibuat. Adakah ada pegawai kesihatan dirasuah untuk memburukkan jenama cadbury dgn meletakkan dna babi. Sekiranya tidak buat juga analisa makanan lain yg ada tanda halal.

Anakbukitgantang said...

HANYA LAPORAN DARI JABATAN KIMIA SAHAJA YG DIIKTIRAF DI MAHKAMAH. JIKA JAB KIMIA MENGESAHKAN BAHAWA 11 SAMPEL CADBURY YG DIAMBIL DIKILANG BEBAS DNA BABI/PORCINE SIAPA KITA UTK MEMPERTIKAIKAN ,

KEMENTERIAN KESIHATAN JUGA TELAH MENBUKA KERTAS SIASATAN KE ATAS PEGAWAI DI SG BULUH YG MENDEDAHKAN LAPORAN AWAL TENTANG DNA BABI TERSEBUT


TINDAKAN PEGAWAI YG TERBURU BURU MENDEDAHKAN TANPA BERBINCANG DGN JABATAN KERAJAAN LAIN YG LEBIH BERWIBAWA /JABATAN KIMIA MENYEBABKAN LAPORAN TERSEBUT TIDAK INDEPENDENT DAN BOLEH DIPERTIKAIKAN KESAHIHANNYA

CIKGU M ZAIDI said...

Andai benar ada pihak yang hendak menjahanamkan pemilikan industri makanan umat Islam, pihak polis harus buat siasatan dan dakwaan segera. Ini bukan masalah kecil kerana ia melibatkan HALAL atau HARAM makanan umat Islam. Kerajaan pula jangan duk diam sahaja. Patut sentiasa highlightkan apa yang telah dibuat/ apa akan dibuat terhadap kes ini dari masa ke semasa melalui TV dan media sosial. Jika tidak pemilikan orang islam terhadap industri makanan akan terus tercemar dan berkubur. Ayuh...kerajaan UMNO, jangan biarkan kerajaan Islam kita terus diperbodohkan oleh anasir jahat berkepentingan. Ayuh Dato Seri Najib, kerajaan proaktif UMNO selamat.

berasiam said...

ini juga sebahagian daripada strategi politik kebencian yang disemai di kalangan pendokong pembakang khususnya. masyarakat umum turut terbawa-bawa kerana isu makanan adalah sensitif dari segi halal haramnya. mereka mengambil peluang menyemaikan politik kebencian dengan menyalahkan pihak berkuasa, khususnya yang terlibat dalam pengeluaran logo halal. kononnya pengumuman keputusan ujian dna yang mengesahkan terdapat dna babi sengaja dilambatkan dan sebagainya. matlamatnya adalh untuk menyemarakkan kebencian orang Islam terhadap pihak berkuasa. apabila ujian menunjukkan keputusan negatif, mereka terus mempersoalkan dan menuduh pihak berkenaan dibayar untuk menukar keputusan tersebut.

perbincangan dalam media sosial memang cukup hangat tentang isu ini. malangnya sedikit sangat yang membincangkannya secara berilmu. masing-masing ghairah untuk menghalakan tuduhan demi tuduhan. pelbagai andaian dikemukakan termasuk yang berbentuk spekulasi atau ringkasnya bersangka buruk terhadap pihak berkuasa.

semuanya lupa pada beberapa perkara asas yang disebut dalam kitab Allah, apabila datang berita, kena selidiki sebelum menerimanya; bersangka-sangka adalah ditegah; dan membuat tuduhan tanpa bukti adalah salah. kononnya nak menjaga sumber makanan supaya halal tetapi melakukan perkara-perkara yang ditegah. alangkah malangnya kita?

Unknown said...

Ada benarnya ada pihak berkepentingan yang mahu menjatuhkan Cadbury yang dikawal dan dipegangi oleh syarikat berasas Melayu . Memang boleh dipersoalkan apabila berleluasa fitnah di dalam whatsup yang disebarkan oleh orang yang minda mahu menyebarkan. Cuba periksa latar belakang orang yang melaporkan dan membocorkan hasil ujian kimia coklat Cadbury ini. Samada dia baru bekerja atau sebagai pinjaman dari bahagian lain.
Saya amat meragui semua maklumat yang dihantar melalui whatsup setelah maklumat di dalam FB sudah dipantau.

Unknown said...

Isu makanan berunsur babi amat sensitif bagi umat Islam dan ia amat sukar diterima walau dengan apa cara.Mengembalikan semula kepercayaan ramai terhadap isu ini seperti sedia kala agak sukar lebih lebih lagi antara satu jabatan dengan jabatan lain bertelagah sesama sendiri...Tidak kiralah ia milik bumiputra atau individiu Islam isu halal haram menjadi topik utama...Keyakinan yang terhakis ini sedikit sebanyak menjejaskan perniagaan coklat dinegara ini!

Anonymous said...

Genting Highland milik bumiputra jugak. Adakah sebab hanya semata-mata bumiputra kalau diorang buat salah kita biarkan.