قال الله تعالى: "لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ" (سورة الشورى / ءاية: 11)، وقال تعالى: "وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أحَدٌ " (سورة
الإخلاص / ءاية: 4
قْوَالُ الأَئِمَّةِ فِيْ تَنْـزِيْهِ اللهِ عَنِ الْمَكَانِ وَالْجِهَةِ وَالْجِسْمِيَّةِ
Ertinya:
"Pendapat Imam-imam pada mentanzihkan Allah daripada tempat dan jihat (pihak yang enam) dan jisim" .
نُصُوْصُ عُلَمَاءِ الْمَذَاهِبِ الأَرْبَعَةِ وَنَقْلُ الإِجْمَاعِ عَلَى تَكْفِيْرِ مَنْ يَقُوْلُ اللهَ جِسْمٌ كَالأَجَسْامِ وَعَلَى كُفْرِ مَنْ يَقُوْلُ اللهَ جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ
Ertinya:
"Nas-nas para ulama’ empat mazhab dan pendapat ijma` atas pengkafiran (hukum kafir) sesiapa yang mengatakan Allah adalah jisim dan kufurnya mereka yang mengatakan Allah adalah jisim yang tidak serupa seperti jisim" .
الإِمَامُ الشَّافِعِيُّ وَأَحْمَدُ بْنِ حَنْبَلٍ وَمَالِكٌ وَأَبُو حَنِيْفَةَ وَالأَوْزَاعِيُّ وَاللَّيْثُ بْنِ سَعْدٍ وَاِسْحَقٌ بْنِ رَاهَوَيْهِ وَأَبُو مَنْصُوْرُ الْبَغْدَادِيُّ وَالْبَيْهَقِيُّ وَأَبُوْ بَكْرٍ بْنِ فُوْرَك وَأَبُو الْحَسَنِ الأَشْعَرِيُّ وَأَبُوْ الْحَسَنِ الْبَاهِلِيْ وَكُلُّ عُلَمَاءِ الأُمَّةِ الإِسْلامِيَّةِ كَفَّرُوْا مَنْ يَقُوْلُ عَنِ اللهِ جِسْمٍ وَلَوْ قَالَ لا كَالأَجْسَامِ:
Ertinya:
"Al-Imam al-Syafi`e dan Ahmad bin Hanbal dan Malik dan Abu Hanifah, al-Auza`ie, al-Laith bin Sa`ad, Ishaq bin Rahawayh, Abu Mansur al-Baghdadi, al-Baihaqi, Abu Bakar bin Furak, Abu al-Hassan al-Asy`ari, Abu al-Hasan al-Bahili dan kesemua ulama’ bagi umat Islam keseluruhannya telah mengkufurkan barangsiapa yang menyatakan tentang kejisiman Allah walaupun orang tersebut menyatakan Allah adalah jisim tetapi tidak serupa dengan jisim" .
Al-Misbah al-Munir wa Sabah al-Tafrid al-Sahabi al-Jalil wa al-Khalifah al-Rashid Sayyiduna `Ali Ibn Abi Talib radiyallahu`anhu (W. 40 H) berkata[1]:
"سَيَرْ جِعُ قَوْمٌ مِنْ هَذِهِ الأُمَّةِ عِنْدَا قْتِرَابِ السَّاعَةِ كُفَّارًا .قَالَ رَجُلٌ يَاأَمِيْرَ الْمُؤْمِنِيْنَ كُفْرُهُمْ بِمَاذَا أَبِالإِحْدَاثِ أَمْ بِالإِنْكَارِ .فَقَالَ بَلْ بِالإِنْكَارِ يُنْكِرُوْنَ خَالِقَهُمْ فَيَصِفُوْنَهُ بِالْجِسْمِ وَالأَعْضَاءِ".
Ertinya:
"Ketika mendekati kiamat sekelompok orang dari umat ini akan kembali menjadi orang-orang kafir, salah seorang bertanya : Wahai Amirul Mu`minin, kekufuran mereka dengan membuat-buat perkara baru atau dengan pengingkaran ? Sayyidina Ali menjawab : ‘kekufuran mereka mengingkari pencipta, mereka menyifati-Nya (Allah Ta`ala) bahawa Ia adalah jisim dan memiliki anggota-anggota badan".
Al-Imam al-Mujtahid Muhammad Ibn Idris al-Syafi`e radiyallahu`anhu (W. 203 H) berkata[2]:
"مَنْ قَالَ أَوْ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ جَالِسٌ عَلَى الْعَرْشِ فَهُوَ كَافِرٌ".
Ertinya:
"Barangsiapa berkata atau berkeyakinan bahawa Allah duduk di atas `Arasy maka ia telah kafir ".
Al-Imam al-Mujtahid Muhammad ibn Idris al-Shafi`e radiyallahu `anhu (W. 203 H) berkata[3]:
"مَنِ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ جَالِسٌ عَلَى الْعَرْشِ كُفْرٌ لا صَلاة وَرَاءَهُ".
Ertinya:
"Barangsiapa yang beraqidah (berpegang/berkeyakinan) bahawa Allah bersemayam (duduk) di atas `Arasy, maka dia menjadi kafir dan tidak boleh solat (makmum) di belakangnya".
Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah (W. 150 H) radiyallahu`anhu berkata bahawa[4]:
"مَنْ قَالَ بِحُدُوْثِ صِفَةٍ مِنْ صِفَاتِ اللهِ أَوْ شَكَّ أَوْ تَوَقَّفَ كَفَرَ".
Ertinya:
“Barangsiapa berkata bahawa salah satu di antara sifat-sifat Allah adalah baharu atau ragu atau bersikap tawaqquf (tidak mengatakan baharu dan juga tidak mengatakan tidak baharu) maka ia telah kafir”.
Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah (W. 150 H) radiyallahu`anhu telah mengkafirkan sesiapa yang menyandarkan tempat bagi Allah ta`ala iaitu seperti katanya dalam kitabnya al-Fiqh al-Absat[5]:
"مَنْ قَالَ لا أَعْرِفُ رَبِّيْ فِي السَّمَاءِ أَوْ فِي الأَرْضِ فَقَدْ كَفَرَ وَكَذَا مَنْ قَالَ إِنَّهُ عَلَى الْعَرْشِ وَلا أَدْرِيْ الْعَرْشُ أَفِي السَّمَاءِ أَوْ فِي الأَرْضِ".
Ertinya:
“Barangsiapa berkata: “Aku tidak tahu Tuhan-ku di langit atau di bumi”, maka dia telah kafir. Demikian juga, barangsiapa berkata: “Sesungguhnya Dia di atas `Arasy, dan aku tidak tahu adakah `Arasy itu di langit atau di bumi”.
Telah Berkata Al- Imam Badr al-Din Muhammad bin Bahadar bin `Abdullah al- Zarkasyi (wafat 794 H) di dalam Tasynif al-Masami` Bi Jam`ie al- Jawami` Li al-Tajjudin al-Subki pada perbahasan ketujuh pada membicarakan bab IJTIHAD, bahawa al-Imam al-Mujtahid Ahmad ibn Hanbal radiyallahu`anhu (W. 231 H) berkata[6]:
"وَنَقَلَ صَاحِبُ ((الْخِصَالِ)) مِنَ الْحَنَابِلَةِ عَنْ أَحْمَدَ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَالَ-أَيْ الله- جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ كَفَرَ، وَنَقَلَ عَنِ الأَشْعَرِيَّةِ أَنَّهُ يُفَسَّقُ، وَهَذَا النَّقْلُ عَنِ الأَشْعَرِيَّةِ لَيْسَ بِصَحِيْحٍ".
Ertinya:
"Dan telah dinaqalkan oleh pengarang kitab ((al-Khisal)) daripada para ulama' Hanabilah, daripada (al-Imam) Ahmad bahwa sesungguhnya beliau telah berkata: "Barangsiapa yang mengatakan Allah jisim tetapi tidak sama dengan semua jisim (jisim-jisim yang lain), KUFUR", dan telah dinaqalkan daripada para ulama' al-Asy`ariyyah bahawasanya (orang yang berkata Allah jisim tetapi tidak serupa jisim) dihukum FASIQ (sesat lagi mubtadi`), dan (pendapat) yang menukilkan pendapat tersebut dari para ulama' al-Asy`ariyyah (maka pendapat tersebut adalah) TIDAK SAHIH/TIDAK BENAR".
Al-Shaykh al-`Allamah Kamal al-Din ibn Human al-Bayadi Ibn al-Muhal al-Hanafi (W. 1098 H) berkata[7]:
"مَنْ قَالَ اللهُ جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ كَفَرَ".
Ertinya:
"Barangsiapa berkata bahawa Allah adalah jisim (duduk, bersemayam, bergerak, berubah dan lain-lain) yang tidak seperti semua jisim (yang tidak sama dengan manusia dan makhluk-Nya) maka ia telah kafir".
Berkata al-Imam ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari radiyallahu`anhu (W. 324 H)[8]:
"مَنْ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ جِسْمٌ فَهُوَ غَيْرُ عَارِفٍ بِرَبِّهِ وَإِنَّهُ كَافِرٌبِهِ".
Ertinya:
"Barangsiapa berkeyakinan bahawa Allah adalah jisim maka ia tidak mengenal Tuhannya dan sesungguhnya ia telah kafir".
Berkata al-Syeikh Nizham al-Hindi radiyallahu`anhu[9]:
"يَكْفُرُ يِإِثْبَاتِ الْمَكَانِ لِلَّهِ تَعَالَى. وَلَوْ قَالَ: اللهُ تَعَالَى فِي السَّمَاءِ فَإِنْ قَصَدَ لَهُ حِكَايَةَ مَا جَاءَ فِيْهِ ظَاهِرُ الأَخْبَارِ لا يَكْفُرُ وَإِنْ أَرَادَبِهِ الْمَكَانَ يَكْفُرُ".
Ertinya:
"Telah kafir orang yang menetapkan tempat bagi Allah ta`ala. Sekiranya seseorang berkata: “Allah fi al-sama`”, jika dia maksudkan untuk menceritakan apa yang zahir dari nas-nas (tanpa makna tempat), maka tidak kafir. Adapun jika dia maksudkan dengan menetapkan tempat, maka dia telah kafir".
Al-Imam Muhammad Ibn Badr al-Din Ibn Balban al-Dimasyqi al-Hanbali radiyallahu`anhu berkata[10]:
"فَمَنْ اعْتَقَدَ أَوْ قَالَ إِنَّ اللهَ بِذَاتِهِ فِي كُلِّ مَكّانٍ أَوْ فِي مَكَانٍ فَكَافِرٌ".
Ertinya:
"Barangsiapa berkeyakinan atau berkata bahawasanya Allah dengan Dzat-Nya berada di setiap tempat atau di suatu tempat maka ia kafir" .
Telah menaqalkan oleh al-Imam al-Nawawi daripada al-Imam Mutawalli al-Syafi`e radiyallahu`anhu (W. 203 H) berkata[11]:
"أَنَّ مَنْ وَصَفَ اللهَ بِالاتِّصَالِ وَالانْفِصَالِ كَانَ كَافِرًا".
Ertinya:
"Sesungguhnya orang yang menyifatkan Allah dengan ittishal (menempel) dan infisal (berpisah) ia telah jatuh kafir" .
Al-Syeikh Mahmud Muhammad Khaththab al-Subki radiyallahu`anhu berkata di dalam kitabnya Ittihaf al-Kainat:
"وَقَدْ قَالَ جَمْعٌ مِنَ الْسَّلَفِ وَالْخَلَفِ : إِنَّ مَنِ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ فِي جِهَةٍ فَهُوَ كَافِرٌ".
Ertinya:
"Banyak dikalangan ulama` salaf dan khalaf telah menegaskan bahawa orang yang meyakini Allah berada di suatu arah maka ia kufur" .
Al-Mufassir Fakhr al-Din al-Razi (W. 606 H) berkata dalam kitab tafsirnya yang berjudul al-Tafsir al-Kabir:
"إِنَّ اعْتِقَادَ أَنَّ الله َجَالِسٌ عَلَى الْعَرْشِ أَوْ كَائِنٌ فِي السَّمَاءِ فِيْهِ تَشْبِيْهُ اللهُ بِخَلْقِهِ وَهُوَ كُفْرٌ".
Ertinya:
"Sesungguhnya keyakinan bahawa Allah duduk di atas `Arasy atau berada di langit adalah menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya dan keyakinan ini (tasybih) adalah kekufuran" .
Al-Mufassir Muhammad Ibn Ahmad al-Ansari al-Qurtubi al-Maliki (W. 671 H) dalam kitabnya al-Jami` li Ahkam al-Qur'an:
"الصَّحِيْحُ تَكْفِيْرُ الْمُجَسِّمِ لأَنَّهُ لافَرْقَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ عَابِدِ الصَّنَم".
Ertinya:
"Yang shahihnya mengkafirkan mujassimah kerana bahawasanya tidak ada beza di antaranya (al-mujassim) dan di antara penyembah berhala".
Al-Syaikhul al-Azhar Syaikh Salim al-Bisyri al-Maliki radiyallahu`anhu berkata[12]:
"مَنِ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ جِسْمٌ أَوْ أَنَّهُ مُمَاسٌّ لِلسَّطْحِ الأَعْلَى مِنَ الْعَرْشِ وَبِهِ قَالَتْ الْكَرَّامِيَّةُ وَالْيَهُوْدُ وَهؤُلاءِ لانِزَاعَ فِيْ كُفْرِهِمْ".
Ertinya:
"Barangsiapa berkeyakinan bahawa Allah adalah jisim atau Ia menyentuh bahagian atas `Arasy dan ini adalah keyakinan al Karramiyyah (Mujassimah) dan orang-orang Yahudi mereka ini tidak diragukan lagi pada kekufuran mereka."
Al-Imam al-Mujtahid Muhammad Ibn Idris al-Syafi`e radiyallahu`anhu (W. 203 H) berkata [13]:
"الْمُجَسِّمُ كَافِرٌ".
Ertinya:
"Al-Mujassim (orang yang menyamakan Allah dengan jisim)kafir".
Al-Imam al-Hafiz Jalal al-Din `Abd al-Rahman Ibn Abi Bakr al-Suyuti (W. 911 H) berkata di dalam kitabnya al-Ashbah wa al-Naza’ir[14]:
"قَالَ الشَّافِعِيُّ: لا يُكَفَّرُ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ. وَاسْتَثْنَىْ مِنْ ذَلِكَ: الْمُجَسِّمُ وَمُنْكِرُ عِلْمِ الْجُزْئِيَّاتِ".
Ertinya:
"Al-Syafi`e berkata: "Tidak ada seorang pun ahli qiblat yang kafir. Terkecuali dari hal itu ialah mujassim (orang beraqidah tajsim) dan orang yang mengingkari ilmu (Allah berkenaan) juz’iyyat".
■Maksud daripada kata-kata al-Imam al-Syafi`e tersebut adalah tidak boleh dikafirkan orang Islam kecuali mereka yang Mujassim (orang yang berkeyakinan bahawa Allah mempunyai jisim) dan orang yang mengingkari ilmu Allah secara juz’iyyat iaitu orang yang berkeyakinan bahawa Allah Ta`ala hanya mengetahui sesetengah perkara sahaja tidak secara keseluruhan. Sebagai contoh, Allah Ta`ala hanya mengetahui perkara yang sudah berlaku sahaja, adapun perkara yang belum berlaku tidak diketahui. Maka keyakinan seperti ini adalah kufur.
Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah (W. 150 H) radiyallahu`anhu berkata bahawa:
قَالَ أَبُو حَنِيْفَةَ: "وَمَنْ وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِي الْبَشَرِ فَقَدْ كَفَرَ" (وَهَذَا إِجْمَاعٌ كَمَا بَيَّنَ ذَلِكَ الطَّحَاوِيُّ فِيْ عَقِيْدَتِهِ(.
Ertinya:
"Dan barangsiapa mensifatkan Allah dengan salah satu daripada sifat manusia, maka ia telah kafir". (ini merupakan pendapat ijma’ seperti mana yang telah dijelaskan oleh al-Tahawi di dalam kitab akidahnya)
Al-Imam al-Faqih Abu Ja`far al-Tahawi radiyallahu`anhu (W. 321 H) di dalam risalahnya al-`Aqidah al-Tahawiyyah berkata:
"وَمَنْ وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِي الْبَشَر فَقَدْ كَفَرَ".
Ertinya:
"Dan barangsiapa mensifatkan Allah dengan salah satu daripada sifat manusia, maka ia telah kafir".
Di antara sifat-sifat manusia ialah bersemayam atau duduk, bertempat, mempunyai roh, berbentuk, boleh dibayang, bergerak, berubah-ubah, berjisim, berhajat kepada sesuatu untuk hidup, lemah, mempunyai perasaan, dan banyak lagi.
Al-Shaykh Shihab al-Din Ahmad Ibn Muhammad al-Misri al-Syafi`e al-Asy`ari yang dikenali dengan nama Ibn Hajar al-Haythami (W. 974 H) berkata[15]:
"وَاعْلَمْ أَنَّ الْقَرَافِيَّ وَغَيْرَهُ حَكَوْا عَنِ الشَّافِعِيِّ وَمَالِكٍ وَ أَحْمَدَ وَأَبِي حَنِيْفَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ الْقَوْلَ بِكُفْرِ الْقَائِلِيْنَ بِالْجِهَةِ وَالتَّجْسِيْمِ وَهُمْ حَقِيْقُوْنَ بِذَلِكَ".
Ertinya:
“Dan ketahuilah bahawa al-Qarafi dan selain beliau telah menceritakan daripada al-Syafi`e, Malik, Ahmad dan Abu Hanifah radiyallahu`anhum tentang pendapat kufurnya golongan yang berpendapat dengan arah dan tajsim (bagi Allah ta`ala), dan mereka (para imam mazhab tersebut) pasti tentang perkara tersebut”.
Al-Shaykh al-Mulla `Ali al-Qari al-Hanafi (W. 1014 H) berkata lagi[16]:
"بَلْ قَالَ جَمْعٌ مِنْهُمْ - أَيْ مِنَ السَّلَفِ - وَمِنَ الْخَلَفِ إِنَّ مُعْتَقِدَ الْجِهَةِ كَافِرٌ كَمَا صَرَّحَ بِهِ الْعِرَاقِيُّ وَقَالَ: إِنَّهُ قَوْلٌ لأَبِي حَنِيْفَةَ وَمَالِكٍ وَالشَّافِعِيِّ وَ الأَشْعَرِيِّ وَالْبَاقِلانِيِّ".
Ertinya:
“Bahkan sekumpulan daripada kalangan ulama salaf dan ulama khalaf telah berkata bahawa orang yang beri`tiqad dengan adanya arah bagi Allah adalah kafir seperti yang diterangkan oleh al-`Iraqi dengan jelas iaitu dia berkata: “Sesungguhnya ini adalah pendapat bagi Abu Hanifah, Malik, al-Syafi`i, al-Asy`ari dan al-Baqillani”.
Al-Imam Muhammad ibn Badr al-Din ibn Balban al-Dimasyqi al-Hanbali radiyallahu`anhu berkata[17]:
"فَمَنْ اعْتَقَدَ أَوْ قَالَ إِنَّ اللهَ بِذَاتِهِ فِيْ كُلِّ مَكَانٍ أَوْ فِيْ مَكَانٍ فَكَافِرٌ".
Ertinya:
"Barangsiapa berkeyakinan atau berkata bahawasanya Allah dengan zat-Nya berada di setiap tempat atau di suatu tempat maka ia telah kafir" .
Al-Imam Muhammad Ibn Badr al-Din Ibn Balban al-Dimasyqi al-Hanbali radiyallahu`anhu berkata[18]:
"وَلايُشْبِهُ شَيْئًا وَلايُشْبِهُهُ شَيْءٌ, فَمَنْ شَبَّهَهُ بِشَيْءٍ مِنْ خَلْقِهِ فَقَدْ كَفَرَ كَمَنْ اعْتَقَدَهُ جِسْمًا أَوْ قَالَ إِنَّهُ جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ فلا تُبْلِغُهُ سُبْحَانَهُ الأَوْهَامُ وَلا تُدْرِكُهُ الأَفْهَامُ وَلا تَضْرِبُ لَهُ الأَمْثَالُ".
Ertinya:
"Allah tidak menyerupai sesuatupun dan tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya, maka barangsiapa mnyerupakan Allah dengan sesuatu diantara makhluk-Nya, maka ia telah kafir seperti orang yang menyakini Allah sebagai jisim atau mengatakan bahawa Allah jisim yang tidak seperti jisim, Allah subhanahu wata`ala tidak dapat dicapai oleh pemikiran, tidak boleh dikecapi oleh kefahaman dan tidak boleh disamakan dengan-Nya oleh sesuatu misal" .
قَالَ الْحَافِظُ السُّيُوْطِيُّ عَبْدُ الرَّحْمَنِ جَلالُ الدِّيْنَ بْنِ أَبِي بَكْرٍ: "الْمُجَسِمُ كَافِرٌ قَطْعًا" يَعْنِي بِلا خِلافٍ وَلا تَرَدُّدٍ وَلا تَوَقُّفٍ وَلا شَكٍّ جَزْمًا.
Ertinya:
"Telah berkata al-Hafiz al-Suyuti `Abd al-Rahman Jalal al-Din ibn Abi Bakr: “al-Mujassim (orang yang menyamakan Allah dengan jisim) kafir dengan qat`ie” yakni tanpa khilaf dan tanpa taraddud dan tanpa tawaqquf dan tanpa syak, jazam (iaitu yakin dengan sebenar-benar yakin bahawa orang menjisimkan Allah kufur)".
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنِ خَلَف بْنِ بَطَّال (فِيْ شَرْحِهِ عَلَى الْبُخَارِيْ الْجُزْءُ الْعَاشِرُ ص: 432) خِلافًا لِمَّا تَقُوْلُهُ الْمُجَسِّمَةُ مِنْ أَنَّهُ جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ: "وَاسْتَدَلُّوْا عَلَى ذَلِكَ بِهَذِهِ الآيَاتِ كَمَا اسْتَدَلُّوْا بِالآيَاتِ الْمُتَضَمِّنَة لِمَعْنَى الْوَجِه وَالْيَدَيْن وَوَصْفِهِ لِنَفْسِهِ بِالإِتْيَان وَالْمَجِيْءِ وَالْهَرْوَلَةِ فِي حَدِيْثِ الرَّسُوْلِ وَذَلِكَ كُلُّهُ بَاطِلٌ وَكُفْرٌ مَنْ مُتَأَوِّلِهُ" وَفِيْهِ تَكْفِيْرِ لِمَنْ يَقُوْلُ اللهُ جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ
Ertinya:
"Telah berkata Abu al-Hasan ibn khalaf ibn battal (di dalam kitab syarahnya ke atas (kitab sahih) al-Bukhari (dalam) juzu’ ke sepuluh, halaman 432) …menyalahi perkataan yang diucapkan oleh golongan mujassimah bahawasanya Allah adalah suatu jisim yang tidak serupa dengan jisim-jisim. Mereka telah mengambil dalil (untuk menyokong pendapat mereka tersebut) berdasarkan kepada ayat tersebut seperti mana mereka telah mengambil dalil daripada ayat-ayat yang mengandungi makna al-Wajh, al-Yadayh dan sifat-sifat yang disifatkan sendiri oleh Allah bagi diri-Nya dengan (seperti) mendatangi, berlari (seperti mana yang terdapat di dalam hadis Rasulullah sallallahu`alahi wasallam) dan yang demikian itu kesemuanya adalah batil dan kufur barangsiapa mentakwilkan (takwilan yang batil) dan padanya juga (ucapan di atas) pentakfiran bagi mereka yang mengatakan Allah adalah jisim yang tidak serupa dengan jisim-jisim".
وَمِثْلُ ذَلِكَ تَمَامًا قَالَ سِرَاجُ الدِّيْن اِبْنُ الْمُلَقِّنِ الشَّافِعِيُّ الْمُتَوَفَّىْ مِنَ 804هـ (فِيْ كِتَابِهِ التَّوْضِيْح الْمُجَلَّدُ 33 ص: 256): "فَإِنَّهُ يُكَفَّرُ مَنْ يَقُوْلُ عَنِ اللهِ جِسْمٌ لا كَالأَجْسَامِ"اهـ
Ertinya:
"Dan pendapat yang sama seperti (pendapat di atas), telah berkata Siraj al-Din ibn al-Mulaqqin al-Syafi`e wafat pada tahun 804 hijrah (di dalam kitabnya al-Tawadih jilid 33, halaman 256: “Bahawasnya di hukum kufur bagi sesiapa yang mengatakan Allah adalah jisim yang tidak serupa dengan jisim-jisim".
قَالَ الْقَاضِيُّ عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ نَصْرٍ الْبَغْدَادِيُّ الْمَالِكِيُّ الْمُتَوَفَّى سَنَةً 422هـ (فِيْ شَرْحِهِ عَلَى عَقِيْدَةِ مَالِكَ الصَّغِيْرِ ص: 28): "وَلا يَجُوْزُ أَنْ يُثْبِتَ لَهُ كَيْفِيَّةَ لأَنَّ الشَّرْعَ لَمْ يُرِدْ بِذَلِكَ، وَلا أَخْبَرَ النَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلامُ فِيْهِ بِشَىْءٍ، وَلا سَأَلَتْهُ الصَّحَابَةُ عَنْهُ، وَلأَنَّ ذَلِكَ يَرْجِعُ إِلَى التَّنَقُّلِ وَالتَّحَوُّلِ وَإِشْغَالِ الْحَيِّزِ وَالاِفْتِقَارِ إِلَى الأَمَاكِنِ وَذَلِكَ يُؤَوِّلُ إِلَى التَّجْسِيْمِ وَإِلَى قِدَمِ الأَجْسَامِ وَهَذَا كُفْرٌ عِنْدَ كَافَةِ أَهْلِ الإِسْلامِ "اهـ
Ertinya:
"Telah berkata al-Qadhi `Abd al-Wahhab ibn `Ali ibn Nasr al-Baghdadi al-Maliki wafat pada tahun 422 hijrah (di dalam (kitab) syarahnya ke atas akidah (Imam) Malik al-Saghi, halaman 28: “Dan tidak harus bahawa ditetapkan kaifiyyah bagi Allah kerana syara` tidak menyatakan yang demikian (ithbat kaifiyyah pada zat Allah) dan Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam tidak pernah langsung mengkhabarkan tentang hal tersebut kerana yang demikian itu membawa kepada penyandaran perpindahan, perubahan, mengambil tempat dan keberhajatan kepada tempat (pada zat Allah) kesemua tersebut membawa kepada penjisiman Allah dan keqidaman/kekalan jisim dan perkara tersebut adalah kufur di sisi umat Islam keseluruhannya".
وَنَقَلَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ الْجَزِيْرِيْ (فِيْ كِتَابِهِ الْفِقْهِ عَلَى الْمَذَاهِبِ الأَرْبَعَةِ فِيْ الْمُجَلَّدِ الْخَامِسِ ص: 396) تَكْفِيْرُ الْمُجَسِّمِ، يَعْنِي أَنَّ الْمُجَسِّمَ كَافِرٌ فِي الْمَذَاهِبِ الأَرْبَعَةِ يَعْنِي الإِجْمَاعِ
Ertinya:
"Dan dinaqalkan oleh `Abd al-Rahman al-Jaziri (di dalam kitabnya “al-Fiqh `ala al-Madhahib al-`Arba`ah di dalam jilid lima,halaman 396: “Pengkufuran terhadap golongan mujassim, iaitulah bahawasanya golongan mujassim di hukum kufur di dalam mazhab yang empat iaitu (pendapat) ijma`".
[1] Diriwayatkan oleh Ibn al-Mu`allim al-Qurasyi (660-725H) di dalam kitabnya Najm al-Muhtadi wa Rajm al-Mu`tadi. h. 588.
[2] Diriwayatkan oleh Ibnu Mu`allim al Qurasyi dalam kitabnya Najm al Muhtadi Wa Rajm al Mu`tadi. h. 551.
[3] Diriwayatkan oleh al-Imam al-Qadhi Najm al-Din dalam kitabnya Kifayah al-Nabih dan al-Imam Ibn Mu`allim al-Qurasyi (W 725 H) didalam kitabnya Ibn Mu`allim al-Qurasyi dalam kitabnya Najm al-Muhtadi Wa Rajm al-Mu`tadi.
[4] Abu Hanifah al-Nu`man Ibn Thabit, al-Wasiyyah.
(5] Abu Hanifah al-Nu`man Ibn Thabit, al-Fiqh al-Absat - dikumpulkan dalam Majmu` Rasa’il Abi Hanifah dengan tahqiq al-Kawthari - , h. 12.
[6] Al- Imam Badr al-Din Muhammad bin Bahadar bin `Abdullah al- Zarkasyi, (t.t.), Tasynif al-Masami` Bi Jam`ie al- Jawami` Li al-Tajjudin al-Subki, Beirut: Dar al-Kutub al-I`lmiyyah, j. 2, h. 249.. Dan juga diriwayatkan oleh al-Imam Ibn Hamdan di dalam kitab Nihayah Al-Mubtadi’in, h. 30.
[7] Al-Shaykh al-`Allamah Kamal al-Din al-Bayadi Ibn al-Muhal al-Hanafi (t.t.), Syarh Fath al-Qadir pada bab al-Imamah, (t.t.p), j. 1. h. 403.
[8] Diriwayatkan di dalam kitab al-Nawadir.
[9] Syeikh Nizham al-Hindi(t.t), Al-Fatawa Al-Hindiyyah, (t.tp): Cetakan Dar al-Shadir, j. 2, h. 259.
[10] Al-Imam Muhammad Ibn Badruddin Ibn Balban ad-Dimasyqi al-Hanbali(t.t), Mukhtashar al Ifadaat, (t.tp): (t.p), h. 489
[11] Diriwayatkan oleh al-Hafiz al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya “Raudhah al-Thalibin”, j. 10, h. 15.
[12] Diriwayatkan oleh al-Syeikh Salamah al-Qodho`i al-`Azami` al-Syafi`e di dalam kitabnya Furqan al Quran,, h. 100.
[13] Al-Suyuti(t.t), al-Ashbah wan-Naza’ir fi Qawa`id wa-Furu` Fiqh al-Syafi`e, (t.tp): al-Maktabah al-Tawfiqiyyah, h. 488.
[14] Al-Suyuti, Jalal al-Din `Abd al-Rahman b. Abu Bakar (1998), al-Ashbah wa al-Naza’ir fi Qawa`id wa-Furu` Fiqh al-Syafi`e, c-4, Beirut: al-Kutub al-Arabiy, h. 744. - lihat dalam Kitab al-Riddah -
[15] Ibn Hajar al-Haythami(t.t), al-Minhaj al-Qawim `ala al-Muqaddimah al-Hadramiyyah, Damsyik: Mua’assasah `Ulum al-Qur’an, h. 224.
[16] Mulla `Ali al-Qari(t.t), Mirqat al-Mafatih Sharh Mishkat al-Masabih, Beirut: Dar al-Fikr, j. 3, h. 300.
[17] Al-Imam Muhammad ibn Badr al-din Ibn Balban al-Dimasyqi al-Hanbali(t.t), Mukhtashar al Ifadaat, (t.tp): (t.p), h. 489.
[18] Ibid, h. 490.
Hi :) Segala berita terkini mengenai PRK tersebut akan dikemaskinikan di blog Khas ini.
ReplyDeleteSelain dari itu kami juga menyediakan pages (FB) khas juga iaitu di:
http://www.facebook.com/pages/Pilihan-Raya-Kecil-Malaysia/198201610195352?
dan facebook Group:
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_169414786440203
dan juga Twitter:
http://twitter.com/prkmalaysia
dan juga yang Radio Merpati yang anda boleh dengarkan di blog:
http://prkmsia.blogspot.com.
Sebar-sebarkanlah kepada rakan blog anda. :) Selamat berjuang dan terima kasih.
p/s: jangan lupa follow twitter, facebook, group dan blog kami.
Hmm ketika mi'raj kan, nabi Muhammad telah menghadap Allah di Sidratul Muntaha, kan?
ReplyDelete1) Adakah ketika itu Nabi Muhammad tidak melihat Dzat Allah?
2) Adakah Sidratul Muntaha dan Arasy' bukan tempat?
Adakah Dzat dan jisim membawa maksud yang berbeza?
Boleh tolong jelas.. lebih2 lagi perjumpaan Nabi Muhammad dengan Allah untuk pensyari'atan solat?