Kongsi Ilmu

Monday, March 22, 2010

Penentangan Ulama Pondok Kelantan terhadap Nik Aziz dan PAS

Penentangan ulama pondok Kelantan terhadap kepimpinan PAS telah lama. Bagai api dalam sekam, isu ini berjaya dilindungi oleh PAS melalui berbagai gertakan terutama melibatkan isu  "funding" sekolah-sekolah pondok tersebut.  Terkini adalah di sini http://www.facebook.com/l.php?u=http%253A%252F%252Fwww.utusan.com.my%252Futusan%252Finfo.asp%253Fy%253D2010%2526dt%253D0321%2526pub%253DUtusan_Malaysia%2526sec%253DRencana%2526pg%253Dre_02.htm&h=205d235fd2111298078c487c122d5a20&ref=mf


Blog ini pernah mengeluarkan artikel penentangan para ulamak pondok  di sini

http://anakbukitgantang.blogspot.com/2010/03/pas-dan-hukuman-ciptaan-manusia.html

http://anakbukitgantang.blogspot.com/2009/11/siapa-wahhabi-sebenarnya.html

http://mukhlis101.multiply.com/journal/item/20/Isu_Wahhabi_di_Malaysia_satu_pengenalan_mesti_baca

http://bankwahabi.wordpress.com/2009/11/22/update-dari-blog-pejuang-pejuang-sunni/

Antara ulama pondok  di Kelantan pula yang dan telahpun menasihati Nik Aziz Nik Mat adalah mereka yang dianggap tokoh dalam bidang ugama seperti senarai di bawah ini


1-  Tuan Guru Hj Abdullah Sa’amah, Ulama dan Pengasas Madrasah Al’Najmiah, Pondok Getting-artikel Utusan 21/3/10

2-Tok Ayah Mat Jibril,


3- Tok Imam Mansor,


4-Tok Ayah Bidin,

5-Tok Ayah Mat Pohon Tanjung dan ramai lagi (2-5 dari sumber dari ruang diskusi Nik Aziz Nik Mat di sini http://www.facebook.com/topic.php?uid=358919387591&topic=13759 )

Diberitakan, Nik Aziz semakin berani semenjak seorang ulama pondok yang terkenal seluruh negeri Kelantan dalam bidang tasawuf meninggal dunia baru baru ini

Berikut diturunkan semula ciri wahabi  untuk renungan pembaca

Ustaz Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin Aljoofre/ Blog Tahu, Faham  dan Amal

Fahaman Wahabi ini terlalu kerap ditimbulkan oleh pelbagai pihak samaada dari golongan muda ataupun golongan tua. Sejak sekian lama juga saya sering kali ditanyakan isu-isu berkaitan fahaman Wahabi. Pelbagai persoalan diajukan kepada saya samada melalui Email dan YM ataupun melalui PM di iLuvislam. Di antara mereka ini ada yang meminta saya untuk menyediakan sedikit sebanyak info dan maklumat berkaitan dengan fahaman Wahabi ini. Di samping itu, saya juga tidak terlepas dari menerima kritikan dan cemuhan dari golongan Wahabi setiap kali saya berhujjah dan berbincang dengan mereka.



Di sini saya cuba memberikan beberapa maklumat untuk dijadikan panduan untuk sahabat-sahabat semua bagi mengenali fahaman Wahabi. Tujuan utama saya menulis dan menyediakan artikel ini bukanlah bertujuan untuk mencari gaduh dengan golongan Wahabi akan tetapi penyediaan artikel ini adalah perbincangan yang sempat ditulis semula. Artikel ini juga saya sediakan secara ringkas dan ia masih memerlukan beberapa penerangan dan penjelasan lebih lanjut lagi. Ini bukanlah suatu tuduhan melulu tanpa periksa namun inilah cerita sebenarnya. Bagi mengukuhkan lagi kepercayaan peribadi, pembaca bolehlah menyemak sendiri kitab-kitab yang telah dikarang oleh para ulama muktabar bagi membincangkan fahaman Wahabi ini.


Antara cara-cara mudah mengenali mereka samada berfahaman Wahabi ataupun tidak ataupun terkena sedikit tempias dari fahaman Wahabi adalah:



Dari Sudut AQIDAH:


01. Gemar membahagikan-bahagikan tauhid kepada tiga bahagian iaitu Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan al-Asma Wa al-Sifat lantas menyamakan umat Islam kini dengan musyrikin Mekah.

02. Menyesatkan manhaj Asyairah dan Maturidiyah yang merupakan dua komponen utama dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah.



03. Kritikal terhadap sisitem pengajian Sifat 20.



04. Gemar membahaskan ayat-ayat mutasyabihat dan membahaskan perihal istiwa Allah Taala, tangan Allah Taala, di mana Allah Taala dan lain-lain ayat mutasyabihat lagi lantas memahami ayat-ayat itu dengan zahir ayat dan mencerca mereka yang mantakwil ayat-ayat ini. Akhirnya mereka secara tidak sedar termasuk di dalam golongan Mujassimah dan Musyabbihat.

05. Sering meletakkan isu-isu fiqh dalam bab aqidah, seperti tawasul dan istighatsah lantas mensyirikkan dan mengkafirkan amalan-amalan yang tidak sehaluan dengan mereka. Juga mensyirikkan amalan yang tidak dipersetujui contohnya mambaca salawat syifa dan tafrijiah dll.

06. Mudah melafazkan kalimah syirik dan kufur terhadap amalan yang mereka tidak persetujui (Khawarij Moden).

07. Amat kritikal terhadap tasawuf serta tarikat dan mengatakan bahawa tasawuf dan tarikat diambil daripada ajaran falsafah Yunan, agama Buddha dan dll.


Dari Sudut FIQH:



01. Kritikal terhadap mazhab-mazhab fiqh dan menganggap sesiapa yang berpegang kepada satu mazhab adalah taksub dan jumud. Mereka akan menyarankan mengikut fiqh campuran atas corak pemahaman mereka dan menamakannya sebagai Fiqh Sunnah.



02. Membahagikan manusia kepada tiga golongan iaitu mujtahid, muttabi dan muqallid dan mencerca golongan muqallid. Bagi mereka hanya menyeru kepada mengikut seorang alim atau imam itu hanyalah dengan dalil walaupun pada hakikatnya mereka tidak memahami dalil tersebut.


03. Gemar membangkitkan isu-isu furuk yang sudah lama diperbahaskan oleh para ulama terdahulu seperti isu tahlil, talqin, qunut subuh, zikir berjamaah, zikir dengan bilangan tertentu, lafaz niat solat, ziarah makam para nabi dan ulama, sambutan maulidur rasul dll.

04. Perkataan bidaah sentiasa diulang-ulang pada perbuatan yang mereka tidak setuju. Bidaah di dalam agama bagi mereka hanyalah sesat dan akan menjerumuskan pembuatnya ke dalam neraka. Kata-kata Imam Syatibi pada pembahagian bidaah akan mereka ulang-ulangi. Menurut fahaman mereka pembahagian ulama lain pada bidaah hanyalah bidaah dari sudut bahasa.



05. Wahabi secara umumnya mengaitkan amalan-amalan tertentu kononnya sebagai rekaan dengan hawa nafsu atau kejahilan para ulama terdahulu manakala Wahabi di Malaysia cuba mengaitkan amalan yang mereka tidak persetujui hanyalah rekaan para ulama Nusantara.


06. Hanya berpegang kepada suatu pendapat dalam hukum hakam fiqh jika mempunyai dalil yang zahir dan amat gemar meminta dalil dari al-Quran dan al-Hadis seolah-olah mereka dapat membuat perbandingan sendiri kuat lemahnya sesuatu pendapat berdasarka dalil yang dijumpai.

Dari Sudut MANHAJ:


01. Berlebih-lebihan pada mengkritik mereka yang tidak sehaluan dengan mereka baik ulama terdahulu mahupun sekarang.

02. Menganggap bahawa hanya mereka sahajalah yang benar dan merekalah sahajalah pembawa manhaj salaf yang sebenar.


03. Bersikap keras kepala dan enggan menerima kebenaran walaupun dibentangkan beribu-ribu hujjah. Bagi golongan Wahabi dalil mereka yang menentang mereka semuanya lemah atau telah dijawab.

04. Amat gemar berdebat walau di kalangan masyarakat awam.

05. Terlalu fanatik kepada fahaman dan tokoh-tokoh yang mereka diiktiraf mereka seperti Muhammad Abdul Wahab, Abdul Aziz bin Baz, Nasir al-Albani, Muhammad Soleh al-Utsaimin, Soleh Fauzan dll.


06. Mudah mengatakan bahawa ulama terdahulu sebagai silap ataupun sesat dll.


07. Mendakwa mereka mengikut manhaj salafi pada urusan aqidah dan fiqh walaupun hakikatnya mereka amat jauh sekali dan tidak memahaminya.


08. Cuba untuk menyatukan semua pihak atas fahaman mereka lantas menyebabkan perpecahan umat.


09. Sebahagian mereka juga bersikap lemah lembut pada kuffar dan berkeras pada umat Islam.

10. Menyesatkan dan memfasiqkan sesiapa yang bercanggah dengan mereka serta melebelkan dengan pelbagai gelaran.


11. Seolah-olah menyamatarafkan hadis dhoif dengan hadis maudhuk lantas mendakwa mereka hanya mengikut hadis yang sahih selain kritikal terhadap penerimaan riwayat dan taasub dengan penerimaan atau penolakan Nasir al-Albani semata-mata.


12. Membuat khianat ilmiah samada pada penulisan atau pada pantahqiqan kitab-kitab lama terutamanya.

PENUTUP

Hampir keseluruhan artikel ini saya ambil dari kertas kerja yang pernah disediakan dan dibentang sendiri oleh sahabat saya iaitu Ustaz Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin Aljoofre. Cuma beberapa perkara sahaja saya buang dan tambah agar lebih natural untuk dibaca. Semoga penulisan ini menjawab pelbagai persoalan mengenai fahaman Wahabi ini dan ia boleh membawa manfaat kepada umat Islam sejagat. Saya doakan agar semua pihak mendapat hidayah dari Allah Taala. Aminnn.

2 comments:

  1. Saya risau melihat begitu ramai uztaz dari Indon yang membawa fahaman wahabi sehingga mereka tak benarkan surau-surau mengadakan tahlil atau berdoa selepas sembahyang..

    ReplyDelete
  2. salam,

    Fahaman Wahhabiyah ni pernah dikupas dgn baik dlm blog Tahu, Faham dan Amal. Dikalangan kadernya zaman 60-a dulu adalah mereka yang dipanggil golongan Muda.

    Golongan Muda ini selalunya graduate dari university Jordan dan India, Mereka ini kemudiannya aktif dalm politik (PAS)

    Sekarang banyak sudah sekolah ugama pondok di Kelantan , Terengganu dan Selangor yang dimasuki mereka. KUIS di Kelantan dikenali sebagai pengeluar kader fahaman Wahhabiyah ini.

    Kerisauan saudari/i Anon sebenarnya menjangkaui batas sempadan . Di Bosnia dan negara soviet yang baru bebas dari cengkaman komunis , Wahhabiyah ini telah menderma wang untuk membuat masjid, memberi kitab dan kelas ugama percuma.

    Satu-satunya senjata untuk tangani wahhabiyah ini ialah mengenali Sifat 20 -tauhid.

    Wassalam

    ReplyDelete

Disclaimer- segala komen pembaca tidak mewakili pendapat penulis blog ini. Komen anda adalah hak peribadi anda dan penulis blog tidak bertanggungjawab jika komen anda mempunyai kata kata hasutan dan diambil tindakan undang undang. Oleh itu komenlah dengan bijak dan waras