Wednesday, October 31, 2012

akhirnya Tamadun Lembah Lenggong diiktiraf dunia

 


 


PENEMUAN rangka manusia 'Lelaki Perak' di Lembah Lenggong, Perak pada tahun 2001 menarik perhatian dunia. Rangka manusia ini berusia 11,000 tahun .


Saya pernah mendedahkan dalam artikel Melayu Bukan Pendatang   di SINI  bahawa manusia yang mendiami bumi Malaysia ini adalah ibu segala bangsa. Dr Mokhtar Saidin,  Pengarah Pusat Penyelidikan Arkeology Global atau Global Archeological Research (CGAR) di  Universiti Sains Malaysia baca  SINI  telah menemui kesan tamadun purba di Bukit Bunuh, Lenggong. Sementara itu  Dr Stephen Oppheimer Pakar Genetik University Oxford mendedahkan "Peradaban agrikultur Indonesia dan Malaysia lebih dulu ada dari peradaban agrikultur lain di dunia," dengan tapak penanaman padi tertua di dunia ditemui di tepi tasek purba Lenggong, Perak! Rujuk SINI
 
 Team Dr Mokhtar  Saidin dari USM di Bukit Bunuh, Lenggong, Perak.

Hari ini adalah hari yang paling bersejarah di mana hasil usaha Dr Mokhtar dan team dari USM selama 25 tahun telah berjaya membuktikan bahawa Lembah Lenggong adalah pusat bermulanya peradaban dunia. Dalam kajian arkeology, peradaban manusia diukur melalui aktiviti pertanian dan/atau penanaman padi (contoh di Lenggong, Perak, Malaysia) bagi membuktikan kehidupan bermukim (sedentary lifestyles). Maknanya leluhur manusia Melayu proto  yang mendiami  Bukit Bunuh, Lenggong 1.83 juta - 1,700  tahun dahulu sudah bertamadun kerana penemuan peralatan kapak genggam, workshop menempa logam dan bukti penanaman padi di tepi tasek purba di Bukit Bunuh, Lenggong, Perak!  Lelaki Perak yang ditemui berusia 11,000 tahun!  Melayu bukanlah Pendatang di Malaysia seperti dakwaan pembangkang . Rujuk SINI dan  SINI.

Keberadaan manusia di Lenggong itu melepasi beberapa zaman dari zaman Paleolithic (dibuktikan dengan penemuan kapak genggam). Hujan meteorite yang menjunam jatuh pada  1.83 juta tahun dulu telah menahan dan mengubah aliran sungai sehingga mengekalkan artifak zaman Palaeolithic di  Bukit Bunuh. Kapak Genggam yang ditemui di Bukit Bunuh adalah yang tertua ditemui di luar Afrika. Inilah bukti tertua bahawa manusia sudah berada di Asia Tenggara dan Asia!

Letupan katastropik gunung berapi  Toba sekitar  70,000 b.p. tahun dulu  menyebabkan tertimbusnya workshop tertua menempa logam di Asia itu. Tinggalan arkeologi workshop ini boleh didapati di  Kota Tampan. Workshop lain didapati di tempat yang  berusia 200,000-100,000 BP adalah di  Bukit Jawa, 40,000 BP di  Bukit Bunuh dan  1000 BP di  Gua Harimau dan bukti leluhur Melayu proto sudah berada di Lembah Lenggong di Zaman Logam.

Lelaki Perak adalah lelaki tertua yang ditemui di Asia Tenggara. Karbon dating menunjukkan usia Lelaki Perak sekitar 10,120 BP (11.000 tahun) dan diidentifikasikan sebagai Australomelanesoid, iaitu manusia yang mendiami Asia Tenggara zaman Pleistocene dan awal  Holocene.

Situs perkuburan pre historik  didapati di Bukit Kepala Gajah iaitu di  Gua Gunung Runtuh, Gua Teluk Kelawar and Gua Kajang.  Inilah bukti secara berperingkat bahawa manusia iaitu leluhur bangsa Melayu sudah mendiami kawasan ini dan penemuan ini tiada bandingannya di Asia.-Terjemahan artikel UNESCO oleh penulis.

Berita dari News Straits Times dan Kosmo 31 Oktober 2012

Prof Mokhtar Saidin, the director of the Centre for Global Archaeological Research (CGAR) at Universiti Sains Malaysia, could not help but heave a sigh of relief at the culmination of more than 25 years of hard work.

"I've had sleepless nights and yesterday was one of the most anxious days in my life," he said, following the announcement by Minister of Information, Communications and Culture Datuk Seri Dr Rais Yatim yesterday.

Mokhtar was a member of the archaeological team which discovered the paleolithic site in Lenggong Valley and the Perak Man, which was unearthed in 1991, the first complete human skeleton so far discovered in Southeast Asia.

The team was led by Heritage Commissioner Pro Emeritus Datin Paduka Zuraina Majid, then a lecturer at USM. Rujuk   lenggong-valley-declared-world-heritage-site-
 
BUKIT MERTAJAM – Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) mengiktiraf Lembah Lenggong yang terletak di Hulu Perak, Perak sebagai Tapak Warisan Dunia kelmarin.
 
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, penemuan rangka manusia purba iaitu ‘Lelaki Perak’ yang ditemui pada 2001 dan ‘Wanita Perak’ pada 2004 di kawasan terbabit menarik perhatian UNESCO dalam menyenaraikan kawasan tersebut sebagai tapak warisan dan lokasi pelancongan dunia.
 
Pengiktirafan itu merupakan satu kejayaan paling membanggakan buat kerajaan dan rakyat Malaysia,” katanya.

 

Rujukan

UNESCO
Lembah Lenggong Warisan Dunia (Kosmo 31 Oktober 2012)

4 comments:

Neutronboy said...

Kalau dalam kerangka masa, perak man ni umat dari Nabi Nuh ke? atau macam mane??? boleh terangkan x?

Ahmad Yanuana Samantho said...

Salam, Pakcik mohon ijin copas dan share ya via : http://atlantissunda.wordpress.com/2012/12/12/penemuan-kerangka-manusia-berusia-11-000-tahun-di-perak-malaysia/

Ahmad Yanuana Samantho said...

Salam, Pakcik mohon ijin copas dan share ya via : http://atlantissunda.wordpress.com/2012/12/12/penemuan-kerangka-manusia-berusia-11-000-tahun-di-perak-malaysia/

Anakbukitgantang said...

dipersilakan dengan penuh hormat bapak Ahmad Yanuana Samantho